PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Wyzwania dla edukacji: cyfrowa szkoła i e-podręcznik, nowa szkoła przy ulicy Azaliowej oraz wyniki egzaminów zewnętrznych w roku 2013 (23)

Wyzwania dla edukacji: cyfrowa szkoła i e-podręcznik, nowa szkoła przy ulicy Azaliowej oraz wyniki egzaminów zewnętrznych w roku 2013 (23)
14 listopada 2013r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl


Spotkanie odbyło się w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej na zaproszenie Przewodniczącego Gdańskiej Rady Oświatowej prof. Edmunda Wittbrodta.

Tematyka wystąpień:

  1. Projekt „Inżynier Przyszłości” – prof. Edmund Wittbrodt, Politechnika Gdańska - zobacz (5.47 MB)
  2. Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia bezpłatnych e-podręczników i zasobów edukacyjnych do kształcenia ogólnego - Damian Muszyński, Wyższa Szkoła Komunikacji Społecznej - zobacz (207 KB)
  3. Analiza wyników egzaminów zewnętrznych gdańskich szkół w 2013 roku – Barbara Przychodzeń, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku - zobacz (2.66 MB)
  4. Projekt „Nowa szkoła przy ulicy Azaliowej 18” – Piotr Kowalczuk, Wydział Edukacji UMG zobacz (588.5 KB)

Przed rozpoczęciem posiedzenia Przewodniczący Gdańskiej Rady Oświatowej prof. Edmund Wittbrodt podziękował za udział w pracach rady Przedstawicielowi Uniwersytetu Gdańskiego dr Jolancie Dyrdzie, którą zastąpiła prof. UG dr hab. Maria Groenwald.

Projekt „Inżynier Przyszłości” – prof. Edmund Wittbrodt, Politechnika Gdańska

Rozpoczynając wystąpienie Przewodniczący GRO nawiązał do przyszłorocznego jubileuszu 110-lecia Politechniki Gdańskiej i wyzwań przyszłości, przed którymi staje uczelnia. Projekt „Inżynier przyszłości” to realizacja idei „Uczelnia z wyobraźnią i przyszłością”. Założenia projektu odpowiadają  Krajowej Ramie Kwalifikacji i strategii „Europa2020”, która może dotyczyć również edukacji na niższych szczeblach. Składają się na niego 2 moduły: infrastruktura i zmiana sposobu nauczania. Dla projektu kluczowa jest identyfikacja potrzeb w odniesieniu do otoczenia oraz współpraca w grupach międzywydziałowych, międzykierunkowych i międzyuczelnianych. Dla realizacji projektu został powołany zespół, który zadba, aby rozwiązania wypracowane w projekcie przekładały się na zapisy statutowe i pracę uczelni. Projekt otwiera przestrzeń również do współpracy ze szkołami ponadgimnazjalnymi, których uczniowie mogą realizować projekty włączając się do zespołów studenckich na określonych zasadach. Ważne jest wyławianie talentów i stwarzanie warunków do ich rozwoju.

Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia bezpłatnych e-podręczników i zasobów edukacyjnych do kształcenia ogólnego - Damian Muszyński, Wyższa Szkoła Komunikacji Społecznej.

Rządowy program „Cyfrowa szkoła” był pilotażem planowanego wieloletniego programu rządowego rozwijania kompetencji informatycznych uczniów i nauczycieli. Dzięki niemu od 1 września 2015 roku polskie szkoły na każdym poziomie edukacyjnym będą miały dostęp do e-podręczników i każdy nauczyciel będzie mógł dokonać wyboru między tradycyjną książką a materiałami elektronicznymi. Planowane jest przygotowanie zasobów edukacyjnych:

  • e- podręcznik – materiały do nauki dla ucznia (w tym: filmy, mapy interaktywne, lektury, audiobooki)
  • e-nauczyciel – narzędzie do organizacji pracy nauczyciela
  • e-szkoła – narzędzie do zarządzania szkołą

Wszystkie narzędzia i pomoce będą dostępne bezpłatnie na platformie przez Internet i przygotowane do odczytu na urządzeniach mobilnych: smartfonach i tabletach. Obecnie zakończono wdrożenie, a do 15 kwietnia 2015 będzie trwało sukcesywne udostępnianie e-podręczników pod adresem: www.epodreczniki.pl Trzeba pamiętać, że e-podręcznik nigdy nie będzie skończonym projektem, tak jak edukacja. Natomiast pilnej zmiany wymaga definicja podręcznika, który już nie może być wąsko rozumianą książką dla ucznia. Propozycja Krzysztofa Wojewodzica, koordynatora programu:

„E-podręcznik to środowisko uczenia się i nauczania, w którym różnego typu treści generowane są w sposób dynamiczny w stosunku do potrzeb osoby uczącej się i/lub nauczającej z wykorzystaniem e-podręcznika.”

Wdrożenie szeroko rozumianej cyfryzacji szkół rodzi wiele wyzwań. Zakończony projekt „Cyfrowa szkoła” pokazał, że szkoły i nauczyciele nie potrafią radzić sobie ze sprzętem jaki dotarł do szkół. Co robić, jak pracować z tabletami, na jakich zasadach udostępniać sprzęt uczniom? Bardzo trudne wydaje się wdrożenie na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencje informatyczne dzieci są bardziej  powierzchowne niż nam się wydaje.

Projekt „Nowa szkoła przy ulicy Azaliowej 18” – Piotr Kowalczuk, Wydział Edukacji UMG

Projekt „Nowa szkoła przy ul. Azaliowej18”jest połączeniem nowego myślenia o szkole z oddaniem nowego obiektu. Nowa szkoła powinna być modelowym laboratorium zarządzania szkołą. To odpowiedź na dyskusję o potrzebie rozwoju edukacji. Przedstawione trzy warianty zarządzania szkołą mają swoje mocne i słabe strony. I wariant jest niemożliwy ze względu na obowiązek zapewnienia dostępu do przedszkola i sytuację demograficzną, tak więc SP nr 84 nie może być zlikwidowana. II wariant - szkoły prowadzonej przez JST nie gwarantuje wniesienia nowej jakości i jest bardzo kosztowny. III wariant – szkoła prowadzona przez inny podmiot niż miasto (publiczna, rejonowa, bezpłatna), to szansa na wysoką jakość usług i oszczędności, które pozwolą na zainwestowanie środków w budowę kolejnej nowej szkoły w partnerstwie z gminami ościennymi. W nowej szkole będzie funkcjonowała nowa biblioteka dostępna dla mieszkańców.

Dyskusja – wnioski i podsumowanie

  • Ranking szkół - jest to temat bardzo  drażliwy. Propozycja tworzenia rankingu spotkała się z krytyką ze strony szkół, które uważają, że przyczyną słabych wyników jest słaby uczeń i jego środowisko rodzinne. Przeciw rankingom są również związki zawodowe. Ranking wyników EWD gimnazjów i liceów oraz techników zamieszczony na portalu www.gazeta.pl jest niemiarodajny, ponieważ praca dziennikarska jest wykonywana nierzetelnie i bez znajomości tematu. EWD jest pomiarem, w oparciu o który nie można dokonywać rankingowania.
  • Podobnie jak w służbie zdrowia miernikiem jakości pracy szkół może być poziom zadowolenia rodziców ze szkoły.
  • Miasto ma tylko miękkie narzędzia do wspomagania szkół, które od dłuższego czasu mają kiepskie wyniki. Problemem jest brak gotowości szkół do zmiany, co pokazał projekt Otwarta Szkoła, w którym podjęto próbę budowania indywidualnych strategii. Wypracowane przez szkoły strategie to wejście na drogę, która jest szansą rozwoju. 
  • Oczekiwania w analizie osiągnięć każdej szkoły są dla każdego inne. Dlatego szkoła musi wyciągać wnioski i próbować szukać własnych rozwiązań.
  • Analiza wyników – organ prowadzący i szkoły otrzymują wyniki dla konkretnej placówki. Coroczne analizy porównawcze wyników/staninów szkół i EWD nie wykazały zależności miedzy nimi.

Projekt „Cyfrowa szkoła”

  • Dwa skutki uboczne:
    • zaangażowanie środków publicznych dało impuls dla wydawnictw edukacyjnych do stworzenia oferty elektronicznej, która w atrakcyjnej i ciekawej dla ucznia formie uzupełni tradycyjne publikacje,
    • nie robimy już wielkich centralnych zakupów, tylko wg potrzeb, co daje wielość możliwości wzbogacenia wyposażenia mobilizując zespoły nauczycieli do pracy na różne, innowacyjne sposoby. Jest to okazja do wyjścia poza skostniałe ramy tradycyjnej edukacji, ale potrzeba więcej niż zamiany tradycyjnej tablicy na interaktywną – potrzeba zmiany mentalnej.
  • Inżynier przyszłości i podręcznik przyszłości – to właściwy kierunek rozwoju edukacji. Przy założeniu, że podręcznik będzie efektem pracy sieciowej. Kluczowa dla e-podręcznika będzie jego dostępność.
  • Negatywnym skutkiem korzystania przez uczniów z mediów elektronicznych są narastające trudności uczniów w czytaniu ze zrozumieniem, co wynika z utrwalania czytania rozproszonego. Istnieje zagrożenie, że czytanie tradycyjnego tekstu stanie się umiejętnością elitarną, ale może też ewoluować.
  • Rozwój Internetu oraz pokolenie sieci i komunikacji cyfrowej są faktem, od którego nie ma odwrotu. Dla dzieci Internet staje się podwórkiem, na które powinni koniecznie trafić dorośli, aby ją ucywilizować, aby nie było ono miejscem bez kontroli, gdzie dzieci są narażone na zagrożenia. Powinniśmy tam z nimi być i razem się uczyć, aby wykorzystać je do przyjaznego rozwoju. Trzeba przyglądać się pracy dzieci w Internecie i uczyć się od nich. Towarzyszyć im tak, aby po drodze ich nie zgubić.
  • Przyglądanie się nowoczesnym technologiom nastawione na wyszukiwanie zagrożeń, to ryzyko utraty szans rozwojowych. Technologie zmieniają się i są nieuniknione. Założenie, że Internet jest niebezpieczny, jest błędne, gdyż w ten sposób można zgubić dzieci.

Projekt „Nowa szkoła przy ul. Azaliowej 18”

  • Związki zawodowe nie są przeciwne zmianom w edukacji i toczącym się procesom. Jednak zwracają uwagę, że przekazanie do prowadzenia podmiotowi niepublicznemu nowo wybudowanej placówki nie daje gwarancji wysokiej jakości usługi edukacyjnej. Ważne jest skąd pozyska się kadrę pedagogiczną i na jakich warunkach będzie ona zatrudniana. Jest to sprawa zasad wydatkowania publicznych pieniędzy.
  • Doświadczenie szkół niepublicznych dla dzieci i młodzieży, to starania o zatrudnianie jak najlepszej kadry, od której zależy ich funkcjonowanie. Z reguły w szkolnictwie niepublicznym dla młodzieży pracują nauczyciele zainteresowani tworzeniem, współpracą i dobrymi relacjami.
  • Przedstawiciele dyrektorów szkół publicznych zaapelowali o przekazywanie do prowadzenia innym podmiotom już istniejących szkół publicznych. Dzięki temu kadra kierownicza miałaby realny wpływ na jakość nauczania i pracy szkoły. Obecnie niezwykle trudne jest zwolnienie nauczyciela zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela, który źle wykonuje swoją pracę, ponieważ związki zawodowe stają w obronie wszystkich, niekiedy ignorując fakty. W Belgii wszystkie szkoły są publiczne i nie prowadzą ich samorządy.
  • Dla utrzymania wysokiej jakości pracy nauczania ważne jest systemowe i systematyczne ocenianie i wspieranie nauczycieli oraz wykorzystywanie dostępnych narzędzi, jakim jest np. okresowa ocena pracy nauczyciela dokonywana przez dyrektora. W przypadku szkół publicznych problemem jest Karta Nauczyciela, która nauczycielom mianowanym daje bezpieczeństwo zatrudnienia, a wydajność spada do 50%.

Podsumowanie:

  • Nikt nie kwestionuje cyfrowej perspektywy, z którą trzeba się zmierzyć. Warto zastanowić się jak niwelować braki, które powstają przez korzystanie z oprogramowania i sieci (np. błędy ortograficzne). Ważne jest łączenie pokoleń we wspólnych zajęciach, a nauczyciel powinien być przygotowany do różnych rozwiązań.
  • Jeśli nie będziemy poszukiwać innych rozwiązań dla poprawy jakości edukacji, to się nie dowiemy, że może być inaczej.

Opinia Gdańskiej Rady Oświatowej w sprawie nowo wybudowanej szkoły przy ul. Azaliowej 18
Po wysłuchaniu koncepcji przedstawionej przez Zastępcę Wydziału Edukacji UMG Piotra Kowalczuka członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej pozytywnie zaopiniowali przekazanie nowo wybudowanej szkoły przy ul. Azaliowej 18 do prowadzenia innemu podmiotowi niż jednostka samorządu terytorialnego. Zaopiniowano w drodze głosowania jawnego z udziałem 18 członków GRO, którzy jednomyślnie poparli koncepcję przedstawioną jako III wariant.

Wstępnie termin kolejnego posiedzenia Rady Oświatowej ustalono na 12 grudnia 2013.