PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok 2011/2012 i przygotowanie gdańskich szkół do nowego roku szkolnego (13)

Wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok 2011/2012 i przygotowanie gdańskich szkół do nowego roku szkolnego (13)
20 września 2012r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tematyka wystąpień:

  1. Co nowego w gdańskiej oświacie – organizacja roku szkolnego 2012/2013,  Regina Białousów, Dyrektor Wydziału Edukacji UMG, zobacz (382.74 KB)
  2. Wstępne wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2011/2012, dr Jerzy Wiśniewski, Kuratorium Oświaty w Gdańsku, zobacz (1.96 MB)

Problem sześciolatków w klasach I. Rodzice, którzy mają wybór szkoła czy przedszkole, wybierają przyjaźniejsze rozwiązanie: 3 posiłki dziennie, opieka do 16-tej, nie trzeba kupować podręczników ani odrabiać pracy domowej. Do obecnej sytuacji przyczyniała się również postawa kadry przedszkolnej, która zachęcała rodziców do pozostawiania dzieci sześcioletnich w przedszkolu, co z kolei wiąże się z pracą z dziećmi wymagającym mniejszego zaangażowania w obsługę, niż 3-latki.

Powodem nieposyłania 6-latków są również mieszane klasy 6 i 7-latków. Badania pokazują, że jest duża różnica rozwojowa między wiekiem6 a7 lat. Choć zmieniają się podstawa i programy nauczyciele dalej uczą wg starych przyzwyczajeń. Wielokrotnie powtarzano, że nauka w kl. I powinna być prowadzona bez podręczników, a dzieje się inaczej. Nauczyciele przyzwyczajeni do wygody wolą pracować wg przygotowanych materiałów z podręcznikami. Dlatego trzeba zrobić więcej w zakresie informowania rodziców o trybie nauki i uczynić świetlice miejscami bardziej przyjaznymi.

Problem podręczników zaś jest głębszy. Podręczniki są przygotowywane pod kątem tzw. ucznia średniego, w taki sposób, aby wraz z bogatą i dokładnie zaplanowaną obudową metodyczną ułatwiały pracę nauczycielowi, zwalniając go z wysiłku poszukiwań. W efekcie taki stan rzeczy utrudnia, czy wręcz uniemożliwia indywidualizację nauczania ważną w klasach mieszanych i prowadzi do „uśredniania”, przez co także gubimy dzieci zdolne.

Sytuacja budżetowa. Podstawowa waga subwencji wynosząca 1 na ucznia szkoły podstawowej nie odpowiada kosztom kształcenia na tym etapie edukacji, które zw. na potrzeby wyrównywania szans są bardzo wysokie we wszystkich miastach. Konieczność podwyższenia wagi była zgłaszana do Ministerstwa Edukacji Narodowej, jednak do tej pory MEN nie zajęło stanowiska w tej sprawie. Dziesięciomilionowy deficyt w tegorocznym budżecie miasta spowodował wzrost skalski rentowej o 2%. Dlatego w przyszłorocznym budżecie deficyt w stosunku do potrzeb wyniesie, 30 mln. zł. Natomiast wysokie koszty dofinansowania kształcenia ustawicznego w niepublicznych szkołach policealnych, często wynikają z nadużyć w kilkakrotnym wykazywaniu uczniów i słuchaczy, którzy są wykazywani kilkakrotnie lub przez okres w którym nie pobierają nauki. Podana w prezentacji liczba uczniów niepublicznych szkół policealnych jest myląca - stan na wrzesień, a nabór trwa jeszcze w okresie wrzesień – październik. W ubiegłym roku wnioskując o dofinansowanie szkoły podały informacje o 19 tys. uczniów.

Aby znaleźć brakującą w budżecie kwotę i zabezpieczyć wynagrodzenia dla nauczycieli oraz pokrycie kosztów utrzymania obiektów w roku 2013, trzeba będzie zrezygnować z niektórych przedsięwzięć i rozważyć zmniejszenie etatów wspomagających oraz wprowadzenie limitu godzin doraźnych. Obecnie są to często godziny wykorzystywane nieefektywnie, jako zapewnienie uczniom opieki, a nie zajęć dydaktycznych, co ma miejsce np. w szkołach ponadgimnazjalnych, gdzie polonista nie jest w stanie poprowadzić merytorycznie zajęć z fizyki. Dyrektor jest zobowiązany do monitorowania realizacji podstawy programowej i dlatego nie powinien na zastępstwa wysyłać kogokolwiek. Nauczyciele zaś powinni na czas absencji pozostawić swojemu następcy krótki scenariusz do realizacji. Niski odsetek zwolnień nauczycieli wynika z troski WE o znalezienie  miejsc pracy dla nauczycieli z likwidowanych szkół.

Struktura zatrudnienia kadry pedagogicznej. Niepokojący jest niski wskaźnik nauczycieli stażystów w szkołach wynoszący 2%, ponieważ w takiej sytuacji trudno jest mówić o przyszłości. Aż 52% nauczycieli zakończyło już ścieżkę awansu zawodowego uzyskując najwyższy możliwy stopień nauczyciela dyplomowanego i może stracić motywację do rozwoju i dalszej aktywności zawodowej.

Wstępne wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2011/2012, dr Jerzy Wiśniewski, Kuratorium Oświaty w Gdańsku

Ostatnie badania kondycji psychicznej dzieci i młodzieży , których wyniki zostały opisane w artykule w ostatnim numerze „Polityki”, wskazują na problem wzrostu poczucia zagrożenia w szkołach. Czy wyniki uzyskane w ewaluacji wskazują na wzrost poczucia zagrożenia wśród uczniów, zasygnalizowany w artykule?

Ewaluatorzy nie badają zjawiska pod kątem jego dynamiki więc trudno mówić o wzroście poczucia zagrożenia. Ewaluacja jest badaniem stanu rzeczy w jednej konkretnej szkole w danym momencie, realizowanym poprzez uzyskiwanie informacji z wielu różnych środowisk szkolnych i około szkolnych. Nie zawsze wyniki ewaluacji dają nowy obraz, często są potwierdzeniem przeczuć i obiegowych opinii, uświadamiając kadrze zachodzące w szkole procesy – ich znaczenie i wyzwania. Raport z ewaluacji powinien mieć kluczowe znaczenie dla planowania i podejmowania działań w konkretnej szkole w zdiagnozowanych obszarach. Sposób wykorzystania informacji z raportu z ewaluacji zależy od samej szkoły. Weryfikacją pracy szkoły będzie kolejna ewaluacja w takim samym obszarze. Liczba i zakres kontroli realizowanych przez kuratoria oświaty jest określana przez Ministra Edukacji Narodowej, z uwzględnieniem liczby kadr nadzoru. Na przyszły rok szkolny zaplanowano 39 ewaluacji i kontroli w gdańskich placówkach.

Jaki obecnie jest los skarg uznanych za zasadne, które wpływają do kuratoriów? Skargi wpływające do kuratoriów oświaty podlegają procedurom określonym przez Kodeks Postępowania Administracyjnego i są przekazywane do właściwej jednostki. Na przykład jeśli dotyczy sporu pomiędzy dyrektorem, a kadrą przekazujemy je organowi prowadzącemu. Głównym zadaniem kuratorium jest nadzór pedagogiczny.

Zaproszenie Gdańskiej Rady Oświatowej do włączenia w działania związane w kolejnymi etapami prac nad Strategią Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020.