PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Technologie IT w szkołach oraz pokolenie sieci i wyzwania edukacji (19)

Technologie IT w szkołach oraz pokolenie sieci i wyzwania edukacji (19)
9 kwietnia 2013r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Tematyka wystąpień:

  • Gdańska Platforma Edukacyjna i infrastruktura IT w gdańskich szkołach”- Jerzy Jasiński, Zastępca Dyrektora Wydziału Edukacji UMG, zobacz (2.15 MB)
  • „Pokolenie sieci – wyzwanie dla edukacji” – dr Anna Hildebrandt Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, zobacz (523.73 KB)
  • „Wspólna wędrówka ku nowoczesnej edukacji” – Katarzyna Jadeszko, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i lider Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 80 w Gdańsku, zobacz (7.74 MB)
  • „Zmiany oblicza współczesnej szkoły, na przykładzie II Społecznego Gimnazjum STO” - Hanna Rembak, Dyrektor ds. Pedagogicznych II Podstawowo-Gimnazjalnego Zespołu Szkół Społecznych Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Gdańsku, zobacz (1.69 MB)

Rozpoczynając posiedzenie Przewodniczący Gdańskiej Rady Oświatowej prof. Edmund Wittbrodt podkreślił, że e-szkoła ma różne oblicza i obszary: infrastruktura, technologia, podręczniki, uczeń, nauczyciel.

Gdańska Platforma Edukacyjna i infrastruktura IT w gdańskich szkołach Jerzy Jasiński, Zastępca Dyrektora Wydziału Edukacji UMG

Zastępca Dyrektora Wydziału Edukacji Jerzy Jasiński poinformował, że Gdańska Platforma Edukacyjna (GPE) jest jedynym w Polsce przedsięwzięciem o tak dużej skali oraz złożonej i rozbudowanej strukturze. Pełne jej wdrożenie wymaga poznania i szkoleń. Zaplanowano je na 5 lat, a obecnie trwa etap intensywnego wdrażania, które będzie realizowane zgodnie z rytmem pracy szkoły, np. rekrutacja w okresie rekrutacji. Trwają szkolenia z arkusza organizacyjnego i są wprowadzane dane w aplikacji „Sekretariat”. Dodatkowo, w ramach współpracy z polskim oddziałem Microsoft, będą realizowane szkolenia dla szkolnych liderów platformy w zakresie Office 365. Jednocześnie uświadamiamy dyrektorów szkół, że powinni mieć na względzie pomoc rodzicom o niskich kompetencjach IT. Pomocne może być wykorzystanie oferty Microsoft i uaktywnienie szkolnych liderów. Po pięciu latach przewidzianych na realizację projektu GPE konieczne będą zakupy aktualizacji licencji oprogramowania i finansowanie Centrum Przetwarzania Danych w Parku Naukowo-Technologicznym, gdzie znajdują się serwery. Dzięki projektowi doposażono szkoły w sprzęt komputerowy i tablice interaktywne, umożliwiając nauczycielom prowadzenie zajęć z wykorzystaniem IT. Trudno obecnie przewidzieć z jakimi systemami będzie można w przyszłości integrować platformę. Przetarg wygrało konsorcjum, które aktywnie działa na rynku twórców oprogramowania dla oświaty i tworzy aplikacje finansowo-księgowe dla samorządów.

Pokolenie sieci – wyzwanie dla edukacji – dr Anna Hildebrandt, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową

Dr Anna Hildebrand podkreśliła, że „pokolenie sieci” i następne dorastają w świecie nowych technologii cyfrowych, których wykorzystywanie jest dla nich tak oczywiste jak oddychanie. Dzięki nim poszukują i wchodzą w natychmiastowe interakcje, są kreatywni i podejmują dialog. Dzieci wybierają, inicjują, współpracują, organizują, są aktywnymi uczestnikami, komentatorami, autorami, strategami. Są pierwszymi w historii, od których mogą się uczyć starsze pokolenia, co stawia nowe wyzwanie również dla systemu edukacji. Pokolenie sieci również po raz pierwszy w historii zmienia kulturę kontroli na kulturę możliwości (w domu, szkole, pracy, mediach). W odmienny od rodziców sposób dzieci uczą się, bawią i tworzą społeczności. Udowodniono, że codzienny  kontakt z technologiami cyfrowymi stymuluje zmianę komórek mózgowych i wzmacnia nowe ścieżki neuronalne.

Jest to pokolenie kreatywnie współpracujące, ale jednocześnie narcystyczne, dla którego najważniejsze jest „ja”. Cenią sobie wolność wyrażania siebie i wolność wyborów. Są tolerancyjni i bezkrytyczni wobec siebie i innych, a więc narażeni na problemy w obszarze emocjonalnym i manipulacje mediów. Wymagają jasnych i przejrzystych zasad. Są egoistyczni, nastawieni na szybkie zaspokajanie swoich potrzeb i jednocześnie bardzo potrzebują dialogu. Interesuje ich to, co postrzegają jako ważne dla swojego rozwoju, z nonszalancją odnosząc się do zasadnej kultury, hierarchii, wyników, szkoły. Czytają to, co ich interesuje. Burzą to, co jest niewiarygodne, nieetyczne, nietransparentne. Jeśli coś jest rutynowe i nie pozwala na aktywne uczestnictwo oraz współtworzenie (ignorując ich opinie, zasoby i potrzeby), to nie zaangażują się – rzucą szkołę. Pokolenie sieci potrzebuje dowartościowania ze strony dorosłych i zauważenia ich indywidualnych talentów.(Charakterystyka pokolenia sieci na podstawie prezentacji)

Wspólna wędrówka ku nowoczesnej edukacji  – Katarzyna Jadeszko, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i lider Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 80 w Gdańsku

Praca z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w Szkole Podstawowej nr 80 na gdańskim Przymorzu rozpoczęła się w 2005 roku wraz z pierwszą pracownią komputerową, aby w ciągu 5 lat wejść w codzienną pracę całej szkoły na wszystkich lekcjach poprzez wykorzystywanie sprzętu (komputerów, projektorów i tablic multimedialnych) i treści multimedialnych. Są wśród nich: filmy, gry, multibook’i, kursy e-learningowe, programy edukacyjne, prezentacje multimedialne, strony www, podcasty, mp3 oraz e-dziennik. Zasadą przyjętą przez grono pedagogiczne jest, iż nauczyciel naucza dziecko a nie przedmiot. Wychodząc na spotkanie współczesnemu uczniowi urodzonemu w epoce informacji, szkoła stopniowo stara się odchodzić od systemu hierarchicznego ku współpracy, wzajemnej komunikacji, wspierając swoich podopiecznych w indywidualnym rozwoju zainteresowań. W tym celu szkoła stwarza  możliwości rozwijania dziecięcych pasji i prezentowania ich rówieśnikom oraz realizacje uczniowskich projektów. Ważnym elementem pracy szkoły jest wielokrotne podejmowanie tematu bezpieczeństwa w sieci, który jest poruszany równie często podczas spotkań z rodzicami.

Zmiany oblicza współczesnej szkoły, na przykładzie II Społecznego Gimnazjum STO Hanna Rembak, Dyrektor ds. Pedagogicznych II Podstawowo-Gimnazjalnego Zespołu Szkół Społecznych Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Gdańsku.

Podstawowymi założeniami wprowadzenia metody projektu WebQuest w Gimnazjum w II Zespole STO w Gdańsku było wykorzystanie potencjału pokolenia sieci. Wykorzystanie tego, że młodzi najchętniej uczą się od siebie nawzajem, że posiadają już pewne zasoby i kompetencje w wykorzystywaniu narzędzi i mobilnych technologii cyfrowych oraz potrzeby czerpania przyjemności z bycia aktywnym i kreatywnym. Przy takim założeniu „dorosły” pełni rolę krytycznego przyjaciela stymulującego do rozwoju.

W szkole wykorzystano innowacyjną metodę projektu WebQuest zorientowaną na uczniowskie badania. Celem podstawowym tej metody jest przedstawienie nowego sposobu pracy wykorzystującego elementy uczenia się zespołowego opartego na budowaniu własnej wiedzy w oparciu o Internet. Rozwija u uczniów umiejętność problemowego, krytycznego i twórczego myślenia oraz współpracy w zespole. Pozwala na nowoczesne, adekwatne do współczesności i potencjału  młodych ludzi, nauczanie kompetencji kluczowych. Ponadto wybór metody projektowej jest również związany z faktem, iż dominuje ona w pracy zawodowej, co pozwala na lepsze przygotowanie do startu w dorosłość. Realizacja projektu wykorzystującego model biznesowy w szkole:

  • Projekt jest realizowany 1 raz w miesiącu w piątek przez 4 godziny.
  • Każde zajęcia odbywają się wg ściśle określonego scenariusza, który zawiera 6 elementów:
    1. temat,
    2. zdefiniowanie problemu, nad którym będą pracowali uczniowie,
    3. zadań, które wykona każdy uczeń,
    4. opis procesu i procedury postępowania,
    5. wskazania zasobów, z których można korzystać,
    6. opisu kryteriów oceny.
  • Realizowany projekt nie jest elementem realizacji podstawy programowej podczas ramowych zajęć. To dodatkowa forma rozwoju proponowana przez szkołę, inaczej jest np. we Wrocławiu.

Zagadnienia poruszoane podczas dyskusji:

  • Tablice interaktywne są wykorzystywane podczas pracy na lekcjach w III Zespole Podstawowo-Gimnazjalnym Społecznego Towarzystwa Oświatowego od 10-u lat. Jako pionierzy nauczyciele szkoły prowadzili liczne warsztaty i pokazy dla zainteresowanych kolegów i studentów  Gdańska i okolic. Wprowadzenie zajęć z tablicami interaktywnymi wymagało dużej determinacji organu prowadzącego i dyrektora szkoły. Aby przełamać niechęć i obawy ok. 80% nauczycieli, wprowadzono obowiązek przeprowadzania przynajmniej części zajęć z wykorzystaniem tego narzędzia. Rozpisano grafik tych zajęć, a wybrane były hospitowane przez dyrektora. Uczniowie zaś są asystentami na lekcji. Dla upowszechniania pracy z wykorzystywaniem nowoczesnego sprzętu i metod ważne jest przekonanie nauczycieli do ich stosowania. Z pewnością wiele powinno się zmienić w nauczaniu nauczycieli. Trzeba przejść od „cyfr” w stronę edukacji emocjonalnej i społecznej oraz zdrowotnej.
  • Dla nauczycieli niezadowolonych ze swojej pracy zmianą może skutkować próba zrozumienia  współczesnego człowieka, żyjącego w świecie zdominowanym przez technologie cyfrowe. Zrozumienie i akceptacja okoliczności pozwolą na odejście od technologii w stronę kształtowania osobowości i budowania dobrych relacji.
  • Zmiana mentalności pokolenia jest faktem. Młodzież dzisiaj nie potrafi rozmawiać, co wiąże się ze sposobem komunikacji kształtowanym w domu.

Podsumowując spotkanie prof. E. Wittbrodt podkreślił:

  • Gdańska Platforma Edukacyjna jest olbrzymim potencjałem dla nauczycieli, uczniów i rodziców, oraz organu prowadzącego i kadry zarządzającej.
  • Smutkiem napawa fakt, że nauczyciele często nie posiadają cech, które mają kształtować u dzieci i młodzieży. Natomiast uczelnie przygotowują młode, dobrze przygotowane kadry, dla których nie ma miejsca w obecnym systemie ze względu na sytuację demograficzną.
  • Nazwane podczas posiedzenia problemy pokolenia sieci w szkole są trudne do rozwiązania. Ważne jest uwzględnianie tej perspektywy podczas debat na kolejnych posiedzeniach rady i poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kolejne posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej zostało zaplanowane na 9 maja br.