PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Przygotowania do prac rady kolejnej kadencji: wybór obszarów problemowych i ukonstytuowanie zespołów roboczych (3)

Przygotowania do prac rady kolejnej kadencji: wybór obszarów problemowych i ukonstytuowanie zespołów roboczych (3)
19 maja 2011r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

19 maja 20011 roku w Sali Herbowej Rady Miasta Gdańska drugi raz spotkali się członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej kolejnej kadencji.  Tematem przewodnim posiedzenia były przygotowania do prac rady kolejnej kadencji: wybór obszarów problemowych i ukonstytuowanie zespołów roboczych.

Rozpoczynając debatę o wyzwaniach i obszarach strategicznych ważnych dla projektowania przyszłej polityki oświatowej Gdańska wiele uwagi poświecono restrukturyzacji sieci szkół i jakości edukacji. Po przedstawieniu dotychczasowych kryteriów restrukturyzacji sieci placówek prowadzonych przez Gminę Miasto Gdańsk i katalogu likwidacji w latach 2000 - 2010, członkowie GRO zwrócili uwagę na konieczność prezentowania zmian w szerszej perspektywie, z uwzględnieniem przemian i wartości prorozwojowych dla społeczności. Planowanie restrukturyzacji jak dotychczas powinno być pomyślane jako proces rozłożony w czasie, związany zarówno z likwidacją jak i przekształcaniem oraz tworzeniem nowych placówek ważnych dla rozwoju i życia mieszkańców. Plany restrukturyzacyjne powinny odpowiadać na pytanie ?dlaczego? i ?po co? wprowadzamy zmiany, uwzględniając:

  • demografię i planowany rozwój urbanistyczny (rozbudowę miasta),
  • założenia polityki oświatowej,
  • obiektywne kryteria/wskaźniki, ważne dla transparentności procesu restrukturyzacji, w tym: wysokość finansowania, jakość edukacji; w szkolnictwie zawodowym: bazę, tradycję i kulturę współpracy z pracodawcami oraz  poziom przygotowania do wykonywania zawodu,
  • analizę korzyści ? materialnych i niematerialnych, aby móc pokazać społeczności oszczędności i ich wykorzystanie dla rozwoju.

Zastępca Prezydenta Miasta GdańskaEwa Kamińskawraz z Dyrektorem Wydziału Edukacji Reginą Białousów zaprosiły członków GRO do podjęcia prac nad aktualizacją dotychczasowych kryteriów i wskaźników. Podczas posiedzenia podkreślano również wiodącą rolę dyrektora w zarządzaniu placówką.

Drugim szeroko dyskutowanym tematem była potrzeba kontynuacji prac nad jakością gdańskiej edukacji, z uwzględnieniem zagadnień:

  • wskazania obszarów tworzących jakość edukacji rozumianej szerzej niż tylko wskaźniki,
  • zdefiniowania obszarów istotnych dla budowania strategii podnoszenia jakości edukacji na poszczególnych etapach kształcenia
  • określenia mierników jakości edukacji, z uwzględnieniem  procesu oceny jakości edukacji - monitoringu i koniecznych modyfikacji.

Inne propozycje zagadnień pod debaty, zgłoszone przez członków GRO:

  • przygotowanie gdańskich absolwentów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych do nowoczesnego studiowania ? spotkanie  z kreatorami kształcenia wyższego na temat potrzebnych kompetencji;
  • opracowanie mapy oczekiwanych kompetencji uczniów/absolwentów oraz strategii budowania kompetencji kluczowych na wszystkich poziomach nauczania;
  • aktualizacja programu operacyjnego GDAŃSZCZANIN 2020 z uwzględnieniem strategii GDAŃSK MOJE MIASTO w części dotyczącej oświaty,
  • opracowanie strategii realizacji wizji ?Otwartej Szkoły?.

ZESPOŁY ROBOCZE GDAŃSKIEJ RADY OŚWIATOWEJ 
na podstawie zgłoszeń członków zainteresowancyh pracą nad konkretnymi obszarami problemowymi

I. zespół ds. jakości i efektywności edukacji

  1. Dorota Zagrodzka - koordynator
  2. Barbara Wikieł
  3. Jerzy Wiśniewski
  4. Ewa Magier-Łakomy
  5. Barbara Przychodzeń
  6. Anna Ptasińska-Wojewoda
  7. Jolanta Zabrocka
  8. Elżbieta Lamparska
  9. Krzysztof Tryniszewski
  10. Anna Hildebrandt

II. zespół ds. systemowego wsparcia rodziny

  1. Elżbieta Omiecińska
  2. Jerzy Szydłowski
  3. Paweł Zagożdżon ( ponadto wsparcie grupy pracującej nad funkcjonowaniem dzieci z problemami zdrowotnymi w szkołach)
  4. Ewa Magier-Łakomy
  5. Elżbieta Porębska
  6. Iwona Karbownik

III. zespół ds. kształcenia zawodowego i ustawicznego

  1. Beata Wierzba - koordynator
  2. Dariusz Gobis
  3. Aleksander Nagucki
  4. Wojciech Szczepański
  5. Anna Hildebrandt ( + propozycja tematu: depresja wśród dzieci i młodzieży)
  6. Elżbieta Lamparska

IV. zespół ds. restrukturyzacji sieci szkół i parametryzacji zatrudnienia w szkołach prowadzonych przez Miasto Gdańsk

  1. Elżbieta Porębska - koordynator
  2. Bożena Brauer
  3. Anna Ptasińska-Wojewoda (dodatkowo praca nad zagadnieniem: dzieci 5 i 6 letnie w szkole)
  4. Piotr Szepelowski
  5. Teresa Tyl
  6. Aleksander Nagucki
  7. Krzysztof Tryniszewski

V. zespół ds. wspomagania rozwoju zawodowego nauczyciela

  1. Lucyna Maculewicz - koordynator
  2. Bożena Brauer
  3. Beata Wierzba
  4. Jolanta Dyrda
  5. Maria Bemben
  6. Monika Gołubiew-Konieczna.

Najbliższe posiedzenie Gdańskiej Rady Oświatowej odbędzie się 2 czerwca br. w Sali Herbowej Biura Rady Miasta Gdańska.