PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Konsekwencje zmian związanych z modernizacją polskiego systemu oświaty (4)

Konsekwencje zmian związanych z modernizacją polskiego systemu oświaty (4)
9 września 2011r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W biurze Sportu i Euro przy Długim Targu w piątek 9 września 2011r. odbyło się posiedzenie poświęcone konsekwencjom zmian związanych z modernizacją polskiego systemu oświaty, jakie obejmą również gdańską edukację. Gościem honorowym była minister edukacji narodowej Katarzyna Hall.

Podczas swojego wystąpienia Katarzyna Hall zwróciła uwagę na kalendarz zmian systemowych związanych z wdrażaniem nowej podstawy programowej uchwalonej w 2009 roku, która jest swoistym fundamentem modernizacji. Od 1 września 2012 nowa podstawa obejmie kl. IV ? VI szkół podstawowych oraz kl. I szkół ponadgimnazjalnych. Zmiana podstawy jest ściśle związana ze zmianami systemu egzaminacyjnego, np. w gimnazjum. Nowe egzaminy dostarczą więcej wskaźników pomocnych przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych i wspieraniu wyboru ścieżki kształcenia. Bardzo ważnym obszarem modernizacji jest reforma kształcenia zawodowego wprowadzona ostatnią nowelizacją Ustawy o systemie oświaty. Od przyszłego roku szkoły zawodowe będą swoistymi centrami kształcenia branżowego dla młodzieży i dorosłych, gdzie wszyscy zainteresowani będą mogli zdawać egzaminy zawodowe. Szkoły zawodowe będą mogły również prowadzić kursy kwalifikacyjne dla dorosłych, które będą dofinansowywane. Projekty rozporządzeń wprowadzających zmiany w tym obszarze zostały udostępnione w serwisie internetowym MEN w zakładce Biuletyn Informacji Publicznej, gdzie można zgłaszać swoje uwagi i sugestie. Aby ułatwić wprowadzanie zmian ministerstwo edukacji narodowej przygotowuje publikację ?Wszystko o kształceniu zawodowym?. 

Odwołując się do podnoszonego w debatach społecznych problemu niżu demograficznego, Katarzyna Hall zwróciła uwagę na konieczność promocji postawy uczenia się przez całe życie. Niski przyrost naturalny i spadająca liczba ludności oraz szybko zmieniające się otoczenie gospodarcze będą wymagały poszerzania lub zmiany kompetencji zawodowych. Dlatego bardzo istotne jest kształtowanie nawyków uczenia się przez całe życie już od najmłodszych lat i zwiększenie odsetka dorosłych Polaków podnoszących swoje kwalifikacje, który obecnie należy do najniższych w UE. W 2012 roku Polska przewiduje promocję kształcenia ustawicznego.

Ważną zmianą systemową związaną z hasłami ministerstwa edukacji ?Szkoła odkrywców talentów? oraz ?Szkoła z pasją?, jest zmiana sposobu i zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez poradnie, które zostały odciążone od corocznego wydawania opinii. Do najistotniejszych należy powszechna realizacja diagnozy dzieci przedszkolnych pod kątem gotowości do rozpoczęcia nauki (5-latki ? etap obserwacji i diagnozy) oraz wspomaganie w formie programów indywidualnych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wymagających pomocy i szczególnie utalentowanych) oraz doradztwo zawodowe. Przykład holenderski pokazuje, że jednym z najtrudniejszych momentów jest dobre doradztwo zawodowe ? kierowanie do odpowiedniego kształcenia, stosownie do uzdolnień.

W odpowiedzi na liczne pytania związane z modernizacją systemu i zasad finansowania edukacji oraz planami ministerstwa, Katarzyna Hall podkreśliła, że będzie nadal zabiegała o subwencjonowanie przeszkoli. Planowane są również zmiany w regułach finansowania niepublicznego szkolnictwa ponadgimnazjalnego ? uzupełniającego i zawodowego oraz zmiana systemu wspomagania szkół. Projekt nowelizacji Ustawy o systemie oświaty, w części, która nie została przyjęta przez parlamentarzystów, zakładał powstanie od 2016 roku Centrów Rozwoju Edukacji. Obecnie jest realizowany projekt z funduszy unijnych przygotowujący powiaty do świadczenia szkołom kompleksowego wsparcia, które będzie dostosowane do jej potrzeb i świadczone w szkole. Realizacja tego zadania w przyszłości będzie wymagała współpracy między powiatami i marszałkami województw. W obszarze kadry pedagogicznej nad rekomendacjami zmian w Karcie Nauczyciela pracuje obecnie powołany przy MEN zespół, który wskazał na potrzebę zmiany systemu awansu zawodowego. Z inicjatywy zespołu, Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadzi badania czasu pracy nauczycieli.

Na zakończenie minister edukacji narodowej podkreśliła, że dla optymalizacji efektów kształcenia i indywidualizacji pracy z uczniem ważny jest rozwój talentów i zainteresowań uczniów, dlatego obecny rok szkolny 2011/2012 jest rokiem SZKOŁY z PASJĄ, w której rozwijaniu często pomagają szkole organizacje pozarządowe. Warto to docenić i skorzystać z ich potencjału, również w zakresie realizacji zadań wychowawczych.

Druga część posiedzenia Gdańskiej Rady Oświatowej była poświęcona aktualizacji Programu Model gdańskiej oświaty samorządowej GDAŃSZCZANIN 2020. Jako punkt wyjścia do prac nad strategią oświatową zastępca prezydentaEwa Kamińska zaproponowała układ celów strategicznych oraz operacyjnych. Wymaga on refleksji i uzupełnienia przygotowanych założeń propozycjami działań i poddziałań przez członków GRO, stosownie do obszarów, w których jako eksperci działają na rzecz gdańskiej oświaty, w taki sposób, który pozwoli na rzeczywiste podniesienie usług oświatowych i edukacyjnych w Gdańsku.

Ustalono, że prace nad propozycjami poddziałań i działań będą prowadzone w zespołach roboczych, wg celów strategicznych:

I - Dobrze zarządzana sieć placówek oświatowych
II - Powszechna edukacja przedszkolna
III - Wysoka jakość edukacji szkolnej
IV- Dobrze zagospodarowany czas wolny i uczestnictwo dzieci i młodzieży w życiu społecznym
V - Powszechność i wysoka jakość kształcenia ustawicznego

Na wniosek członków GRO termin kolejnego posiedzenia został zmieniony z 13 na 20 października br.