PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Innowacja pedagogiczna XX Liceum Ogólnokształcącego i placówki oświatowe w roku szkolnym 2013/2014 (22)

Innowacja pedagogiczna XX Liceum Ogólnokształcącego i placówki oświatowe w roku szkolnym 2013/2014 (22)
10 października 2013r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

W dniu 10 października br. we czwartek Gdańska Rada Oświatowa gościła w XX Liceum Ogólnokształcąym w Gdańsku.

Tematyka wystąpień:

  1. Innowacja pedagogiczna, na przykładzie klasy matematyczno-fizyczno-informatycznej XX Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku – Bożena Kondratiuk, Dyrektor XX LO, Szymon Dobecki, nauczyciel XX LO zobacz (61.98 KB)
  2. Gdańskie placówki oświatowe w roku szkolnym 2013/2014 – Regina Białousów, Dyrektor Wydziału Edukacji UMG. zobacz (1.35 MB)

Rozpoczynając posiedzenie Przewodniczący Gdańskiej Rady Oświatowej prof. Edmund Wittbrodt podziękował gospodarzom za zaproszenie do XX Liceum Ogólnokształcącego i powitał gościa prof. Eligiusza Mieloszyka oraz nowego członka rady prof. UG Marię Groenwald, która zastąpiła dotychczasowego przedstawiciela Uniwersytetu Gdańskiego dr Jolantę Dyrdę.

Innowacja pedagogiczna, na przykładzie klasy matematyczno-fizyczno-informatycznej XX Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku – Bożena Kondratiuk, Dyrektor XX LO, Szymon Dobecki, nauczyciel matematyki XX LO

Komentarz do prezentacji:

W obecnych warunkach uczenie ucznia ponadprzeciętnie zdolnego w różnorodnej klasie jest bardzo trudne ze względu na niską motywację większej części zespołu, w którym często ci uczniowie przepadają. Obecnie system/szkoła koncentruje się na uczniu słabym. Wprowadzona w XX LO innowacja jest światłem dla uczniów zdolnych w dziedzinach nauk ścisłych, która nie byłaby niemożliwa bez determinacji nauczycieli i współpracy z uczelniami wyższymi. W procesie rekrutacji znaczącą rolę odegrały zajęcia dodatkowe realizowane przez nauczycieli liceum w gimnazjach oraz pomoc specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 5. Obecnie specjaliści współpracują z nauczycielami, którzy uczą młodzież realizującą indywidualny tok nauki. Dotychczas XX Liceum Ogólnokształcące próbowało uzyskać dofinansowanie na podobne inicjatywy ze środków unijnych, składając projekty konkursowe, co ze względu na preferencje dla małych miejscowości nie udało się.

Obecnie w autorskiej klasie prowadzonej przez nauczyciela matematyki Szymona Dobeckiego uczy się 18 uczniów, którzy realizują autorski program przygotowany pod opieką prof. Eligiusza Mieloszka z Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej. Na mocy porozumienia z gdańską uczelnią i przy wsparciu finansowym fundacji charytatywnej z Chicago uczniowie, poza obowiązkowym rozszerzeniem, mają dużo godzin dodatkowych z matematyki, fizyki i informatyki, obejmując zakresem materiał I roku studiów politechnicznych. Ponieważ dla realizacji programu ważne jest korzystanie z nowoczesnych technologii, jedną z sal liceum wyposażono w infrastrukturę umożliwiającą zespołową i indywidualną pracę na tabletach nowej generacji.

Projekt XX LO spotkał się z dużym zainteresowaniem na Politechnice Gdańskiej, ponieważ wpisuje się w wyzwania związane z powołaniem 6 grudnia 2012 roku Narodowego Centrum Radioastronomii i Inżynierii Kosmicznej. W ramach konsorcjum 9-u podmiotów (uczelni wyższych i instytucji badawczych) w Borach Tucholskich powstanie największy w Europie radioteleskop o wyjątkowym znaczeniu w skali międzynarodowej. Radioteleskop jest urządzeniem, które będzie wymagało dużego, kompetentnego i różnorodnego zespołu specjalistów na wszystkich etapach: od projektu, przez budowę, po użytkowanie. Dlatego Politechnika Gdańska planuje uruchomienie elitarnych form kształcenia dla uczniów wybitnie zdolnych,  przygotowując kadry do jego obsługi. W roku akademickim 2014/2015 planuje się rozpoczęcie projektu przygotowującego do studiowania na kierunkach technicznych. Współpraca Politechniki Gdańskiej i XX Liceum Ogólnokształcącego została sformalizowana w postaci umowy. Dzięki temu uczniowie będą mogli uczestniczyć w zajęciach na uczelni i później zaliczać przedmioty w ramach indywidualnego toku studiów.

Gdańskie placówki oświatowe w roku szkolnym 2013/2014 – Regina Białousów, Dyrektor Wydziału Edukacji UMG

Ważne tendencje i działania:

  • wzrost kosztów kształcenia ucznia wynika ze wzrostu kosztów oddziału, na co wpływa mała liczba uczniów w klasie i niż demograficzny,
  • aby rozwijać sieć kształcenia ustawicznego na bazie istniejących szkół zawodowych w Gdańsku utworzono 2 centra kształcenia zawodowego i ustawicznego,
  • w ramach programu6-10-14 dla zdrowia” – w roku 2013 uruchomiono cykl dodatkowych szkoleń dla nauczycieli,
  • pozyskano grant z Urzędu Marszałkowskiego na realizację wniosków z eksperymentu edukacyjnego „Edukacja z widokiem na przyszłość”,
  • analiza demograficzna w oparciu o liczby urodzonych dzieci pokazuje, że miasto musi się przygotować do przejścia fali wyżu demograficznego, która rozpocznie się w szkołach podstawowych w 2014 roku przechodząc do gimnazjów w 2021 roku i później do szkół ponadgimnazjalnych. Spowoduje ona przyrost uczniów, o ok. 50% w porównaniu ze stanem obecnym, przechodząc przez cały 12letni cykl edukacyjny.

Przedszkola wg analiz:

  • średnio o 1 godzinę wydłużył się czas przebywania dziecka w przedszkolu,
  • problem odpłatności za zajęcia dodatkowe w przedszkolu – nauczyciele gdańskich przedszkoli publicznych mają udokumentowane kwalifikacje do prowadzenia różnorodnych zajęć zdobyte w ramach doskonalenia zawodowego,
  • przekazana przez MEN dotacja na dzieci przedszkolne nie pokrywa kosztu pobytu dziecka w przedszkolu pomniejszonego o opłatę opiekunów 1 zł/godz.; w Gdańsku koszt 1 godziny pobytu dziecka w przedszkolu wynosi 4,74 zł,
  • w związku z sytuacją demograficzną i obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego oraz koniecznością zapewnienia miejsc w przedszkolach miasto będzie musiało kupić miejsca w przedszkolach niepublicznych na 3 lata.

Dyskusja – wnioski:

  • Innowacyjny projekt XX LO spotkał się z uznaniem ze strony członków Gdańskiej Rady Oświatowej, który wyrazili swój podziw dla założeń organizacji pracy i stworzonej infrastruktury informatycznej do pracy z uczniami.
  • Po półrocznej realizacji innowacyjny projekt zostanie oceniony przez Wydział Edukacji pod kątem realizacji zamierzonych celów i możliwości kontynuacji tego modelu dla kolejnych roczników pierwszoklasistów. Zdaniem kadry XX LO jest to bardzo ważne dla tworzenia i rozwijania środowiska pasjonatów – powinni mieć starszych i młodszych kolegów.
  • Gdańska Rada Oświatowa wyraziła gotowość popierania kontynuacji projektu w dyskusjach budżetowych.
  • Dla indywidualnej pracy z uczniem kluczowy jest nauczyciel z pasją, który potrafi dostrzec indywidualny potencjał ucznia i wesprzeć go w rozwoju oraz możliwość kontynuacji tego rozwoju na kolejnych etapach kształcenia. Jest to możliwe tylko przy dobrej woli dorosłych, którzy nie koncentrują się na szukaniu przeszkód regulaminowych. Przykładem są regulaminowe propozycje wspierania uczniów na etapie szkoły średniej Politechniki Gdańskiej, która jest zainteresowana pozyskiwaniem uzdolnionych absolwentów, np. indywidualny tok studiów, stypendia, mentoring, a projekt „Inżynier Przyszłości” daje możliwość angażowania uczniów do pracy w zespołach ze studentami.
  • Planując pracę z uczniem zdolnym w jakimś obszarze należy pamiętać o zrównoważonym rozwoju. Ponieważ w tym okresie bardzo ważny jest rozwój osobowościowy, nie można koncentrować się na dużej liczbie przedmiotowych zajęć merytorycznych. Warto programy dla uczniów wybitnie uzdolnionych wzbogacać o zajęcia z zakresu rozwoju osobowościowego i np. sportowe. Nie wolno zapomnieć o rozwijaniu kompetencji społecznych i kontaktach towarzyskich. Pytanie „Jak pracować z młodzieżą szczególnie uzdolnioną na etapie ponadgimnazjalnym?”.
  • Dla innowacyjnych projektów adresowanych do uczniów zdolnych bardzo ważne jest aby program i znacząco zwiększona liczba godzin przedmiotowych była realizowana w znaczącej części jako zadania problemowe, projekty, które rozbudzą stawianie pytań i poszukiwanie rozwiązań, nie mające wiele wspólnego z podstawą programową. To nie powinna być realizacja programu studiów w przyspieszonym tempie na zaliczenie, bo to niszczy kreatywność.
  • Organizacja pracy klasy innowacyjnej:
    • innowacja uzyskała akceptację Ministerstwa Edukacji Narodowej
    • w pierwszym etapie realizacji projektu uczniowie byli diagnozowani w obszarze zdolności i kreatywności przy współpracy ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 5
    • nauczyciele są wynagradzani wg obowiązujących stawek
    • uczniowie realizują indywidualny tok nauki, który obejmuje: matematyki, j. angielskiego, fizyki, informatyki, pozostałe przedmioty realizują w układzie półrocznym (wybrane zaliczają w I półroczu)
    • uczniowie przebywają w szkole od pierwszej do ósmej godziny lekcyjnej
    • współpracują z pedagogiem i psychologiem, mają swojego opiekuna, będą uczestniczyli w comiesięcznych warsztatach rozwijania kompetencji społecznych
    • szkoła włącza uczniów w życie szkoły – wydarzenia, przedsięwzięcia, np. uczestniczyli w obozie integracyjnym z innymi klasami.

Podsumowując spotkanie prof. E. Wittbrodt pogratulował kadrze XX Liceum Ogólnokształcącego innowacyjnego przedsięwzięcia z pasją, życząc kontynuacji pracy i podkreślił, że bardzo gdańskiej edukacji potrzebne jest:

  • rozwiązanie systemowe motywowania i wspierania nauczycieli pasjonatów i innowatorów, którzy szczególnie w pracy z młodzieżą uzdolnioną ponadprzeciętnie, są kluczowi. Jak mówiła prof. Maria Groenwald z Uniwersytetu Gdańskiego ważne jest, aby chronić ich przed „wygaśnięciem”. Obecna struktura awansu zawodowego nie wpływa motywująco na nauczycieli, a młodzi ludzie nie mają możliwości na zatrudnienie w szkołach ze względu na niż demograficzny i zapisy ochronne Karty Nauczyciela
  • włączanie rodziców w szkolne zajęcia oraz prowadzenie lekcji otwartych, w muzeach i w terenie, co jest zjawiskiem powszechnym, np. w USA. Są to formy aktywizacji sprzyjające rozwojowi pasji i uzyskiwaniu wysokich wyników.

Obecna sytuacja z sześciolatkami jest konsekwencją kompromisu, który na rodziców przeniósł ciężar decyzji o posłaniu dziecka do I klasy.

Harmonogram prac Gdańskiej Rady Oświatowej w roku szkolnym 2013/2014

  • w roku 2013: 14 listopada, 12 grudnia
  • w roku 2014: 23 stycznia, 20 luty, 20 marca, 17 kwietnia, 22 maja, 12 czerwca

Tematyka – propozycje wstępne:

  • listopad: wyniki egzaminów zewnętrznych, cyfrowa szkoła
  • grudzień: zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży stan i wyzwania
  • styczeń: stan czytelnictwa
  • luty: zdrowie fizyczne stan i wyzwania
  • inna tematyka: edukacja nieformalna, szkolnictwo zawodowe