PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Aktualizacja programu "Gdańszczanin 2020" i wysoka jakość edukacji w Powiecie Kwidzyńskim (8)

Aktualizacja programu "Gdańszczanin 2020" i wysoka jakość edukacji w Powiecie Kwidzyńskim (8)
9 lutego 2012r.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 Tematyka wystąpień:

  1. Przedstawienie nadesłanych uwag do projektu aktualizacji Programu GDAŃSZCZANIN 2020 – przedstawiciel Wydziału Edukacji, zobacz (392.73 KB)
  2. Informacja o procedurze obiegu Niebieskich Kart w Gdańsku – Krzysztof Sarzała, kierownik Centrum Interwencji Kryzysowej PCK, zobacz (5.59 MB)
  3. Działania Powiatu Kwidzyńskiego zmierzające do zapewnienia wysokiej jakości edukacji – Danuta Woronowicz, członek zarządu Powiatu Kwidzyńskiego, zobacz (5.3 MB)

WNIOSKI z dyskusji:

Projekt aktualizacji programu „Gdańszczanin 2020”

  • Uwagi do projektu aktualizacji programu „Gdańszczanin 2020” są materiałem do refleksji. Otwierają dyskusję mającą na celu wypracowanie optymalnych rozwiązań. Dlatego ważne jest podjęcie społecznej debaty nad gdańską edukacją, aby strategia była wspólna i utożsamiali się z nią wszyscy zainteresowani.
  • Oprócz wielu ważnych dla rozwoju oświaty zagadnień program wskazuje na 2 obszary, które warto potraktować priorytetowo, ponieważ mogą znacząco wpłynąć na rozwój gdańskiej oświaty, jeśli będą miały charakter powszechny:
    • o upodmiotowienie rodziców w szkolnych relacjach – wypracowanie systemowych rozwiązań dla rzeczywistego umocnienia roli rodzica w szkole – udrożnienie kanałów współpracy, np. w zakresie współdecydowania o przeznaczeniu środków finansowych, wspólnego składania wniosków o granty, działania kółek zainteresowań etc. Lepiej zorganizowani rodzicie mogą pomóc rozwojowi szkoły wychodzić naprzeciw potrzebom uczniów;
    • otwarcie szkół na środowisko lokalne – może wyzwolić pozytywny potencjał środowiska, w którym działa szkoła. Przykładem modelowej współpracy szkół ze środowiskiem lokalnym jest koalicja na Oruni, co warto upowszechniać.

Gdańskie Forum Rad Szkół i Rad Rodziców skupia kilku pasjonatów, którzy nie zniechęcili się liczbą przepisów i nadal podejmują działania w zakresie usprawniania współpracy. Kłopotem jest często fikcyjna działalność Rady Rodziców, której zdania nikt nie bierze pod uwagę. Większość rodziców nie zna swoich uprawnień i statutów szkoły, a podejmujący próbę działania nie mają poczucia sprawczości, co wpływa demotywująco i zniechęca do włączania się w pracę szkoły.
Współpraca zależy od woli i postaw zarówno rodziców jak i dyrektora szkoły. Jest to proces, nad którego wypracowywaniem należy pracować.

W imieniu nauczycieli zrzeszonych w związku zawodowym SOLIDARNOŚĆ, przedstawiciel zwrócił uwagę na zbyt wysoki poziom ogólności zapisów projektu i zgłosił wniosek o uszczegółowienie zadań i podanie źródeł finansowania.

Jakość pracy nauczyciela i wyzwania współczesnej cywilizacji - „Nauczyciel jest nauczycielem dziecka czy przedmiotu?” prof. Maria Dudzikowa
Podjęcie współpracy i szeroka debata z uczelniami wyższymi – szukanie rozwiązań dla poprawy przygotowania do zawodu przyszłych nauczycieli, którego obecny stan źle wpływa na jakość edukacji, co dotyczy szczególnie nauczycieli tzw. przedmiotowych. Ich przygotowanie pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne jest bardzo słabe.
Jednocześnie należy podnosić kwalifikacje nauczycieli pracujących i dyrektorów, ponieważ jakość pracy nauczycieli jest ściśle związana z umiejętnościami dyrektora w zakresie zarządzania zespołem: motywowania i diagnozy kompetencji pracowników.
Rekomendacja dla organu prowadzącego: dla poprawy jakości nauczania bardzo ważne jest przykładanie większej wagi do dokonywania dobrych wyborów dyrektorów szkół (świadomych potrzeb placówki). Obecnie niekiedy wybór organu jednak jest pozorny, jeśli do konkursu przystępuje jeden kandydat (najczęściej dotychczasowy dyrektor), który otrzymuje poparcie zespołu nauczycielskiego, rodziców i związków zawodowych. Potrzeba również wsparcia dyrektora w egzekwowaniu pracy nauczycieli, ponieważ obecnie te możliwości są jednak niewielkie.
Kodeks etyczny nauczyciela i dyrektora – warto rozważyć przygotowanie takiego dokumentu lub stworzenie wizerunku dobrego nauczyciela, aby każdy zainteresowany mógł dokonać samooceny.
Programy nauczania przedmiotów zawodowych – pierwotnie zgłaszany przez środowisko nauczycieli problem programów nauczania, który został rozwiązany, budzi obecnie duże obawy w środowisku nauczycieli zawodowych stojących przed zdaniem przygotowywania własnych programów nauczania w zawodach.
Pozostałe typy szkół – ważna jest pomoc nauczycielom w doborze programów nauczania. Warto, aby zespół ekspercki oceniał również podręczniki.

Procedura kryzysowa i Niebieskiej Karty
Apel Krzysztofa Sarzały – Kierownika CIK PCK i Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego o:

  • uaktualnienie opracowanej kilka lat temu broszury kryzowej - procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych;
  • upowszechnianie informacji o nowej formule procedury NIEBIESKA KARTA – przekazanie do szkół formularza i informacji,
  • stwarzanie dobrej atmosfery wokół procedury NK. Zważywszy na medialne działania wokół NK, w społeczeństwie narosła bowiem duża nieufność wobec NK (kojarzy się pejoratywnie), która w połączeniu z niewiedzą i przyzwyczajeniami, może skutkować brakiem interwencji w sytuacjach bezwzględnie jej wymagających.

Polityka oświatowa Powiatu Kwidzyńskiego – rozwiązania, które zadecydowały o sukcesie:

  • konsekwentnie realizowana przez wszystkie podmioty Strategia rozwoju oświaty Powiatu Kwidzyńskiego – opracowana wspólnie z udziałem przedstawicieli środowiska;
  • wieloletnia, konsekwentna i świadoma polityka oświatowa gmin, a szczególnie  Miasta Kwidzyna, w zakresie poprawy jakości pracy szkół SP i G oraz rozbudowana struktura zajęć dodatkowych - wejście do powiatowych szkół ponadgimnazjalnych uczniów, którzy na wcześniejszych etapach mieli bardzo dobre warunki do rozwoju (praca zespołowa gmin);
  • współpraca z ekspertami i ośrodkami badawczymi (Uniwersytet Warszawski) w zakresie ewaluacji pracy szkół, nauczycieli i uczniów – systemowe i systematyczne badania, których wyniki i zalecenia są upowszechniane wszystkim przedstawicielom środowiska (organom, dyrektorom, nauczycielom, rodzicom), na różnych poziomach z zachowaniem poufności:             
    1) dla powiatu,
    2) dla szkoły,
    3) dla klasy,
    4) dla nauczyciela – z zachowaniem poufności
    5) dla ucznia.
  • analiza wyników i planowanie rozwoju placówki – coroczne raporty z wdrażania wyniku ewaluacji, przedkładanie raportów organowi prowadzącemu przez dyrektora – planowanie rozwoju i monitoring wdrożenia;
  • doradztwo zawodowe i warsztaty zawodoznawcze dla gimnazjalistów – pomoc w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu (dodatkowe etaty w poradni psychologiczno-pedagogicznej, współpraca z Cechem Rzemiosł Różnych);
  • promocja osiągnięć uczniów w konkursach i olimpiadach – wojewódzkich i ogólnopolskich - uroczystości z udziałem mediów (szkolne programy pracy z uczniem zdolnym, programy stypendialne, motywowanie uczniów do reprezentowania powiatu w turniejach i konkursach ogólnopolskich na szczeblu lokalnym, bądź konkursach umożliwiających zdobycie indeksu);
  • pula dodatkowych zajęć przygotowujących do egzaminów końcowych (zapewnienie środków przez organ prowadzący);
  • doposażenie szkół i modernizacja bazy;
  • bieżący monitoring wskaźników frekwencji uczniów – wystandaryzowane meldunki kwartalne do organu prowadzącego – przy spadku poniżej 70% wskazanie przyczyn i podejmowanych działań;
  • Akademia Umiejętności Pedagogicznych – indywidualizacja wsparcia dla szkół – zamawianie szkoleń dla kadry pedagogicznej przez dyrektorów zgodnie z potrzebami placówki (w tym umiejętność wyposażania uczniów w techniki skutecznego uczenia się); w porozumieniu z miejskim ośrodkiem doskonalenia (zatrudnienie dodatkowych doradców metodycznych j. polskiego, matematyki, j. angielskiego i kształcenia zawodowego finansowane przez powiat).

Harmonogram posiedzeń Gdańskiej Rady Oświatowej

  • 19 marca 2012, godz. 14.00 (poniedziałek) – udział w debacie „Kierunki rozwoju gdańskiej oświaty” (Projekt aktualizacji programu „Gdańszczanin 2020”) – Biuro Rady Miasta Gdańska
  • 5 kwietnia 2012, godz. 9.30 (czwartek) 
  • 17 maja 2012, godz. 9.30 (czwartek) 
  • 21 czerwca 2012, godz. 9.30 (czwartek)