PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Unikatowa Sala Doświadczania Świata

Unikatowa Sala Doświadczania Świata
Jak najlepiej poznać świat? Doświadczając go. I właśnie wyjątkowa Sala Doświadczania Świata została w środę otwarta w Niepublicznym Integracyjnym Punkcie Przedszkolnym „Mali Przyjaciele”. Miejsce pozwala na prowadzenie terapii poprzez stymulację wielozmysłową dzieci, które na skutek niepełnosprawności czy choroby mają problemy z odbieraniem bodźców z otoczenia. Na sali mogą świat poczuć, dotknąć, zobaczyć lub po prostu go sobie wyobrazić.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Jak najlepiej poznać świat? Doświadczając go. I właśnie wyjątkowa Sala Doświadczania Świata została w środę otwarta  w Niepublicznym Integracyjnym Punkcie Przedszkolnym „Mali Przyjaciele”. Miejsce pozwala na prowadzenie terapii poprzez stymulację wielozmysłową dzieci, które na skutek niepełnosprawności czy choroby mają problemy z odbieraniem bodźców z otoczenia. Na sali mogą świat poczuć, dotknąć, zobaczyć lub po prostu go sobie wyobrazić.

- Sala Doświadczenia Świata to projekt unikatowy w skali Gdańska i województwa pomorskiego, gdzie istnieje zaledwie kilka takich miejsc – podkreśla Iwona Kalinowska, dyrektor Niepublicznego Integracyjnego Punktu Przedszkolnego „Mali Przyjaciele”. – Fakt otwarcia takiej sali u nas to dowód na to, że małe placówki chcą i potrafią we właściwy sposób reagować na potrzeby pociech, dając im szanse na szczęśliwe życie.

Na sali znajduje się kilkanaście stanowisk. Będzie z niej korzystać 20 dzieci – podopiecznych placówki: 7 z nich to dzieci autystyczne.

- Bardzo się cieszę, że istnieją takie placówki jak ta. Choć niewielkie, bardzo dynamiczne, elastyczne i kreatywne, które odpowiadają na wzmożone potrzeby zróżnicowanego społeczeństwa – podkreślał podczas otwarcia Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Wszystkie dzieci uczą się złożoności świata. Chcą go lepiej poznać, zrozumieć. A poprzez oddziaływanie na zmysły to poznanie może być bardziej skuteczne. Gratuluje pomysłu i jego realizacji.

Sala Doświadczania Świata pozwoli na prowadzenie terapii dzieci metodą Snoezelen. Metoda ta polega na rehabilitacji poprzez stymulację wielozmysłową osób (szczególnie dzieci), które na skutek niepełnosprawności, czy choroby mają problemy z odbieraniem i przepracowywaniem bodźców z otoczenia. Dzieci z placówki korzystają również z wielu innych innowacyjnych metod wsparcia,  takich jak hipoterapia czy dogoterapia.

- Ale to Sala Doświadczenia Świata jest miejscem ulubionym przez naszych podopiecznych – dodaje Iwona Kalinowska. – Tu wspólnie z pedagogami poznają świat, ale kreują też swój własny. Ten świat jest taki ciekawy, że maluchy nie chcą opuszczać nowej sali.

Na Sali Doświadczania Świata znajdują się następujące stanowiska:

KOLUMNA - jest źródłem wielorakich bodźców sensorycznych, które nie narzucają się uczestnikowi  lecz zapraszają do skupienia uwagi. Kolumnie można się przyglądać, słuchać jej, dotykać, przytulać. Do stymulacji głosowej opiekun może zaproponować mikrofon, który dzięki mowie uruchamia bąbelki wodne, a ich intensywność uzależniona jest od mowy uczestnika.

ŚWIATŁOWODY – to wiązki o długości do 5 metrów zbieranych razem, tak by tworzyły miękką, giętką i świetlną zasłonę. Światłowody zmieniają kolor, wydzielają ciepło i są na tyle elastyczne, że uczestnik może brać je do ręki, bawić się nimi, owijać czy też przykrywać. Mają za zadanie wyciszenie, skupienie czy też umożliwienie ukrycia się osoby nieśmiałej, potrzebującej chwili do ośmielenia.

TOR ŚWIETLNO – DZWIĘKOWY składa się z elementu podłogowego i ściennego. Czyni ruch widzialnym i słyszalnym. Tor ten obsługiwany jest dłońmi i stopami. Użytkownik zapamiętuje kolory, a nie nutki, by móc samodzielnie zagrać prostą melodię.

PROJEKTOR ŻELOWY– to przezroczysta podwójna płytka, między którymi znajdują różnokolorowe płyny o konsystencji żelowej. Podczas projekcji tarcza się obraca, a płyny się łączą i z powrotem rozdzielają. A głównym zadaniem projektora żelowego jest wnoszenie nowych impulsów wizualnych.

TAPETA ŚCIENNA – przedstawia motyw podwodnego świata  i świeci przy pomocy promieni ultrafioletowych, co sprawia, że obraz jest bardzo wyraźny i nasycony kolorem.

LUSTRO – ma za zadanie pomóc dziecku w stworzeniu własnej osoby, innych uczestników czy najbliższych. Pomaga w zaakceptowaniu odbicia lustrzanego.

KULA – ma za zadanie pobudzić bodźce wzrokowe.

WIBRACJE – zadaniem urządzenia jest rozwój bodźców dotykowych za pomocą drgań.

AROMATERAPIA – ma za zadanie pobudzić przeżycia zapachowe oraz poznać i zaakceptować zapachy obce lub nie lubiane.

HUŚTAWKA – ma zadanie rozwinąć ruch u uczestnika. Dziecko uczy się samodzielnie poruszać na niej, utrzymać równowagę oraz przełamać strach i położyć by się zrelaksować czy też wyciszyć.

PIASEK – zadaniem jest przełamanie bariery poznawczej oraz rozwój manualny dłoni – nacisk na rozwój sensoryczny. Uczestnicy dzięki zabawie poznają fakturę piasku i rozwijają czucie w dłoniach.

BAŃKI MYDLANE – mają za zadanie aktywizowanie zmysłu wzroku jak i dotyku.

PROJEKTOR Gwiezdne niebo – przedstawiający niebo wraz z gwiazdami ma za zadanie kreowanie magicznego świata oraz skupienie dzieci na nim oraz pomoc w ich wyciszeniu. Tarcze umieszczone na suficie odzwierciedlają  najwierniej obraz rzeczywisty i przekazują informacje, tak by umożliwiły przeniesienie uczestnika w świat jego własnej wyobraźni.

IMITATOR POWIEWU – to nieskomplikowane urządzenie o znacznym potencjale oddziaływania na uczestnika. Zadaniem jest kładzenie nacisku na stwarzanie uczestnikom wrażenia doświadczania wiatru oraz ciepłego i zimnego powietrza jako doświadczenia dotykowego.

                    

KURTYNA DYMNA -  ma za zadanie wprowadzić dzieci w świat tajemnicy i wyobraźni.  Efekty świetlne przy udziale dymu stają się bardzo wyraźne i „przenikliwe”. Uczestnicy próbują zarówno dym jak i lasery złapać, co staje się wyśmienitą zabawą i nauką.

Magdalena KuczyńskaUrząd Miejski w GdańskuKancelaria PrezydentaBiuro Prasowemagdalena.kuczynska@gdansk.gda.pl
Magdalena Kuczyńska - najnowsze