Odbywający swój dziewiczy rejs kontenerowiec Maersk Mc-Kinney Moeller przypłynął do gdańskiego terminala DCT. Kolos ma 400 metrów długości, 73 metry wysokości i może przewieść na swoim pokładzie nawet 18 tysięcy kontenerów. Po zacumowaniu jednostki w DCT obejrzeli ją Wicepremier, Minister Gospodarki Janusz Piechociński, Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk.
Mærsk McKinney Møller ma ładowność 18 000 TEU (kontenerów 20-stopowych) i jest największym kontenerowcem jaki kiedykolwiek powstał. Zbudowano go w 2013 roku a w swój rejs wyruszył z Busan w Korei Południowej. Przyjęcie Mærsk McKinney Møller w trakcie jego dziewiczego rejsu pokazuje, że terminal DCT Gdańsk zdolny jest do obsługi megakontenerowców w rejonie Morza Bałtyckiego.
- Położenie oraz głębokość wody w porcie gdańskim pozwoliło DCT osiągnąć pozycję „bramy” do Polski i całego regionu Morza Bałtyckiego. Dziś, gdy statki klasy Triple-E wkraczają na Bałtyk, jesteśmy w stanie zapewnić obsługę na poziomie wyższym niż kiedykolwiek. Jako jeden z zaledwie 14 portów świata które przyjęły statek Triple-E, DCT Gdańsk potwierdził swoją pozycję głównego węzła komunikacyjnego na Bałtyku. To dla nas zaszczyt że jesteśmy, wraz z naszym partnerem Maersk Line, główną siłą napędową dla rozwoju i innowacyjności w branży kontenerowej w Polsce i w całym regionie – mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.
Maersk McKinney Moller – czyli Triple-E w liczbach:
• Rok budowy: 2013
• Długość: 400 m (położona wieża Eiffla 324 m)
• Szerokość: 59 m
• Wysokość: 73 m (Statua Wolności 93 m)
• Koszt budowy: ok. 190 mln dolarów
• może przewieźć 18 tys. kontenerów, w których mogłoby się zmieścić 18 mln telewizorów i 111 mln par butów.
• pływa z prędkością 23 węzłów (43 km/h)
• jest obsługiwany przez 22 osobową załogę
• ma 2 silniki
• konsumuje 100 ton paliwa dziennie
• To pierwszy rejs tego statku
• Nazwa Triple-E charakteryzuje klasę jednostek, których projekty oparto na trzech zasadach: ekonomii skali, energooszczędności i lepszej ochrony środowiska naturalnego (Economy of scale, Energy Efficient i Enviromentally improved).
• ładunek o łącznej wysokości 136 metrów mógłby bez problemu wypełnić nowojorski Times Square.