PORTAL MIASTA GDAŃSKA
Logo Unii Europejskiej

Standard utrzymania dróg w Gdańsku

Standard utrzymania dróg w Gdańsku
Za zimowe utrzymanie dróg publicznych na terenie miasta Gdańska (z wyłączeniem Obwodowej Trójmiasta, za którą odpowiedzialna jest GDDKiA O/Gdańsk) odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. ZDiZ obejmuje też zimowym utrzymaniem część dróg wewnętrznych. Zarząd odpowiada za 1460 dróg publicznych o łącznej długości ok. 902 km.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Zimowe utrzymanie dróg na terenie miasta Gdańska w sezonie 2014/2015

Zimowe utrzymanie dróg publicznych

Za zimowe utrzymanie dróg publicznych na terenie miasta Gdańska (z wyłączeniem Obwodowej Trójmiasta, za którą odpowiedzialna jest GDDKiA O/Gdańsk). odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. ZDiZ obejmuje też zimowym utrzymaniem część dróg wewnętrznych.

Zarząd odpowiada za 1460 dróg publicznych o łącznej długości ok. 902 km.

1. PUK - Podstawowy Układ Komunikacyjny (drogi tranzytowe - krajowe, wojewódzkie i powiatowe oraz prowadzące komunikację autobusową):

Całodobowa gotowość sprzętu w okresie występowania niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Standard utrzymania zimowego:

- odpłużenie pokrywy śnieżnej z jezdni oraz posypanie jej środkami chemicznymi lub kruszywem (kierujący muszą dostosować sposób jazdy do zasad prowadzenia pojazdów w warunkach utrudnionych).

- czas przystąpienia do usuwania skutków zimy: równocześnie na wszystkich drogach PUK dla jednostek dyżurujących, dla których wyznaczono stan gotowości zimowej. Pozostałe jednostki w ciągu 2 godzin od zaistnienia zjawisk zimowych.

Czas zakończenia akcji:

- zima lekka - w ciągu 2 godzin liczonych od upłynięcia czasu przewidzianego na wprowadzenie sprzętu do akcji,

- zima średnia - w ciągu 2 godzin liczonych od czasu ustania opadów śniegu,

- zima ciężka - na drogach prowadzących komunikację zbiorową w ciągu 4 godzin od chwili ustania opadów śniegu i w ciągu 8 godzin na całym PUK,

- zima o skrajnie ciężkim przebiegu (intensywne, długotrwałe opady śniegu połączone z zawieją i zamiecią śnieżną) - działania skoncentrowane zostaną na ciągłym usuwaniu skutków zimy na drogach tranzytowych oraz prowadzących komunikację zbiorową.

Sprzęt dyżurujący:

- pługoposypywarki - 40 szt.

w tym auta wyposażone w zraszacze solanką – 8 szt.

- pługoposypywarki lub ciężkie pługi lemieszowe – 15 szt.

- ładowarki hydrauliczne - 3 szt.

- samochody interwencyjne (z obsadą dwuosobową każdy) do likwidacji

punktowej śliskości – 2 szt.

- wytwornice solanki (o wydajności umożliwiającej zmagazynowanie

solanki o pojemności nie mniejszej niż 10.000 litrów) - 1 szt.

W przypadku bardzo trudnych warunków zimowych przewidziano wprowadzenie do akcji:

- pługu wirnikowego - 1 szt.

2. Układ Uzupełniający:

Układ Uzupełniający obejmuje ulice o znaczeniu lokalnym, posiadające kategorię dróg gminnych.

Standard utrzymania zimowego:

- odpłużenie pokrywy śnieżnej z jezdni i uszorstnienie nawierzchni, celem uzyskania możliwości poruszania się po nich pojazdów (kierujący muszą dostosować sposób jazdy do zasad prowadzenia pojazdów w warunkach utrudnionych)

Czas przystąpienia i zakończenia akcji w zależności od warunków zimowych (w godz.):

Sprzęt do usuwania skutków zimy dróg układu uzupełniającego:

- pługoposypywarki – 24 szt.

- ciągniki typu rolniczego (w tym z napędem na 4 koła) – 25 szt.

- ładowarki hydrauliczne – 9 szt.

- pługi wirnikowe - 2 szt.

- pługi klinowe - 6 szt.

- mini-ładowarki do udrażniania stref postoju pojazdów – 5 szt.

3. Drogi wewnętrzne (gminne)

Drogi wewnętrzne, to drogi nie zaliczone uchwałą Rady Miasta Gdańska do żadnej z kategorii dróg publicznych (Rejon I Wschodni - 4 km, Rejon II Południowy - 20 km,  Rejon III Centralny - 12 km, Rejon IV Północny - 4 km, Rejon V Zachodni - 32 km, Rejon VI Wyspa Sobieszewska - 3 km,

Standard utrzymania zimowego:

- odpłużenie pokrywy śnieżnej z jezdni i uszorstnienie nawierzchni, celem uzyskania możliwości poruszania się po nich pojazdów (kierujący muszą dostosować sposób jazdy do zasad prowadzenia pojazdów w warunkach utrudnionych),

- usługi utrzymania zimowego realizowane będą według zasad i technologii przyjętych dla III kolejności odśnieżania dróg układu uzupełniającego. Jeśli wystąpi zagrożenie utraty przejezdności dróg wyższej kolejności odśnieżania, wykonawcy przystąpią do usuwania skutków zimy na drogach wewnętrznych, po zakończeniu prac na drogach układu uzupełniającego (gminnych).

4. Drogi wewnętrzne pozostałe.

Za utrzymanie dróg wewnętrznych nie zarządzanych przez gminę, odpowiedzialni są właściciele bądź zarządcy gruntów, na których są one położone (np. spółdzielnie mieszkaniowe, deweloperzy, właściciele nieruchomości).

5. Drogi rowerowe.

W sezonie zimowym 2014/2015 na terenie miasta Gdańska odpłużane będą drogi rowerowe o łącznej długości 51 km.

Standard utrzymania zimowego:

- odpłużenie śniegu i błota pośniegowego z nawierzchni dróg rowerowych,

- odpłużenie na całej szerokości drogi rowerowej. Zgarnięty z nawierzchni śnieg będzie odkładany poza skrajnię drogi w kierunku jezdni ulicy. Na odcinkach gdzie pomiędzy jezdnią a drogą rowerową jest: chodnik, przystanek komunikacji publicznej czy postój taksówek – śnieg będzie odkładany na przeciwległe pobocze.

- przystąpienie do odpłużania, gdy pokrywa śniegu na nawierzchni ścieżki rowerowej osiągnie grubość powyżej 2 cm lub gdy na szerokości drogi rowerowej będzie błoto pośniegowe.

- realizacja usługi w założonym standardzie winna zakończyć się:  do. 700 - w przypadku wystąpienia opadów śniegu w porze nocnej to jest od 2000 do 400, w ciągu 4 godzin, liczonych od czasu ustania opadów śniegu – w przypadku ich wystąpienia od 400 do 1600.

Kolejność odśnieżania:

Pierwsza kolejność odśnieżania:

al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzka – od wiaduktu Błędnik do granicy miasta Sopotu.

Druga kolejność odśnieżania:

1) Al. Gen. Hallera - od al. Zwycięstwa (Opera Bałtycka) do ul. Jantarowej (parking),

2) ul. Kościuszki (od al.Grunwaldzkiej do al. Gen. Hallera),

3) ciąg wzdłuż ulic Miszewskiego-Wyspiańskiego-Legionów-Rzeczypospolita-Chłopska,

4) ciąg ul. Nowe Ogrody – Kartuska (do ul. Łostowickiej),

5) ul. Jantarowa – od ul. Zdrojowej do Parku Jelitkowskiego,

6) ul. Jaśkowa Dolina,

7) ul. Kołobrzeska,

8) ul. Rakoczego,

9) ul. Kartuska do ul. Nowolipie,

10) al. Jana Pawła II – od parkingu do ul. Jantarowej.

Uwaga: pozostałe drogi rowerowe Parku Reagana w sezonie zimowym 2014/2015 są wyłączone z utrzymania zimowego.


6. Infrastruktura drogowa i komunikacyjna (przystanki tramwajowe i autobusowe, wydzielone ciągi piesze i rekreacyjne, parkingi ogólnodostępne, płatne miejsca postojowe oraz zastrzeżone miejsca postojowe, przejścia dla pieszych, schody terenowe oraz kładki dla pieszych, tunele dla pieszych).

Standard utrzymania zimowego:

- mechaniczne lub ręczne odgarnięcie śniegu, gradu, błota pośniegowego oraz zwalczanie pojawiającej się śliskości nawierzchni obiektów przy użyciu materiału uszorstniającego oraz środków chemicznych,

- odgarnięcie śniegu po każdym opadzie do uzyskania czystej nawierzchni celem niedopuszczenia do powstania nierówności ze zlodowaciałego śniegu, a po usunięciu śniegu uszorstnienie obiektów,

- gromadzenie odgarniętego śniegu na pryzmach w miejscach, gdzie nie będą stanowiły one przeszkody dla pieszych,

- odgarnięcie śniegu i błota pośniegowego nanoszonego przez poruszających się pieszych, również w okresach bezopadowych.

- realizacja usługi w założonym standardzie winna zakończyć się:

- w przypadku wystąpienia opadów śniegu lub gołoledzi w porze nocnej tj. od. 20.00 do . 4.00 - usługa winna zostać wykonana do 7.00.

- w przypadku wystąpienia opadów w ciągu dnia tj. od.400 do.2000, usługa winna zostać wykonana w ciągu 6 godzin od ustania opadów.

- w przypadku wystąpienia trudnych warunków (opad ciągły o intensywnym charakterze lub zamieć śnieżna uniemożliwiające uzyskanie wymaganego efektu), usługa winna być realizowana w sposób ciągły (cykliczne odgarnięcie warstwy śniegu i uszorstnienie nawierzchni). Po ustaniu trudnych warunków - usługa w wymaganym standardzie winna być wykonana w ciągu 48 godzin na wszystkich obiektach


7. Chodniki, ciągi piesze i schody terenowe przylegające bezpośrednio do nieruchomości.


Odpowiedzialność za utrzymanie zimowe chodników, ciągów pieszych, schodów terenowych przylegających bezpośrednio do nieruchomości przebiegających np. przy obiektach handlowych, prywatnych lub publicznych nieruchomościach spoczywa na zarządcy nieruchomości, wzdłuż której obiekt przebiega (Ustawa z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tekst jednolity Dz. U. z 2011r nr 152 poz. 897).

8. Wywóz śniegu z dróg publicznych i wewnętrznych administrowanych przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku.

W sezonie zimowym 2014/2015 przewiduje się wywóz śniegu z pasów drogowych w przypadku:

- zagrożenia utraty przejezdności (pokrywa śniegu uniemożliwiająca poruszanie się pojazdów,

- zagrożenia bezpieczeństwa ruchu (rozpatrywane pod kątem widoczności na skrzyżowaniach, w szczególności wyjazdu samochodów z ulic podporządkowanych na ulice z pierwszeństwem przejazdu, gdzie kierowcy nie mają możliwości dostrzeżenia nadjeżdżających pojazdów z powodu zalegającego na poboczu śniegu),

- realnego zagrożenia podtopienia budynków mieszkalnych woda z topniejącego śniegu na ulicach nie posiadających kanalizacji odwadniającej.

9. Torowiska tramwajowe, zwrotnice.

W sezonie zimowym 2014/2015 za zimowe utrzymanie torowisk i zwrotnic tramwajowych odpowiada Zakład Komunikacji Miejskiej Spółka z o.o., która utrzymuje 465 tys. m2 powierzchni torowisk, 148 zwrotnic. Do dyspozycji są 3 pługi-odśnieżarki (tzw. czarownice) oraz tramwaje tzw. przecieraki.

- realizacja usługi w założonym standardzie winna zakończyć się:

- w przypadku wystąpienia opadów śniegu lub gołoledzi w porze nocnej tj. od. 2000 do . 400 - usługa winna zostać wykonana do 500.

- w przypadku wystąpienia opadów w ciągu dnia tj. od.400 do.000, usługa winna zostać wykonana w ciągu 6 godzin od ustania opadów.

- w przypadku wystąpienia trudnych warunków (opad ciągły o intensywnym charakterze lub zamieć śnieżna uniemożliwiające uzyskanie wymaganego efektu), usługa winna być realizowana w sposób ciągły (cykliczne odgarnięcie warstwy śniegu oraz zwalczanie pojawiającego się oblodzenia zwrotnic tramwajowych). Po ustaniu trudnych warunków - usługa w wymaganym standardzie winna być wykonana w ciągu 48 godzin na wszystkich obiektach