- Starsze rodzeństwo staje się autorytetem dla młodszego w zakresie kształtowania właściwych wzorców, wzmacniania poczucie własnej wartości czy wskazywania alternatywnych form spędzania czasu wolnego, mówi Anna Dunajska – koordynator projektu „Starszy brat, starsza siostra”.
Pracownicy socjalni widząc potrzebę rozwoju kompetencji społecznych dzieci z rodzin wspieranych przez MOPR, zaprosili do współpracy wolontariuszy, których połączyli w pary. Młodzi ludzie najpierw zostali przeszkoleni z zakresu pracy z dzieckiem. Później poznawali rodziców i dziecko, potrzebujące wsparcia, a następnie zawierali kontrakt trójstronny (rodzic – dziecko – wolontariusz).
Wolontariusze spotykali się z dziećmi przynajmniej raz w tygodniu podczas całego roku szkolnego. Zdaniem koordynatorki projektu, ważne było to, by dziecku biorącemu udział w projekcie dać poczucie bezpieczeństwa, okazywać mu zainteresowanie i zrozumienie, eksponować jego mocne strony i rozwijać zainteresowania.
- Dzieci uczestniczące w projekcie nabrały pewności siebie. Obserwujemy u nich większą otwartość, aktywność, kreatywność, chęć do pracy zespołowej, a co najważniejsze radość - podkreśla Anna Dunajska. - Formalnie projekt zakończył się w czerwcu, ale dopiero teraz można mówić o wynikach przeprowadzonych ankiet, na podstawie których można stwierdzić, że współpraca była owocna. Zdaniem wolontariuszy najwięcej satysfakcji w pracy z dzieckiem daje zaufanie i zmiana w postrzeganiu siebie oraz poprawa wyników w nauce.
– Dla mnie ważna jest informacja od rodziców dziecka, które z niecierpliwością oczekuje na spotkanie ze mną - mówi Barbara Sobieska „starsza siostra”. - Poznając Vanessę odkryłam, że lubi sztukę origiami. Planując nasze spotkania brałam to pod uwagę. Wybrałam metodę pracy „edukacja przez zabawę”. Połączyłyśmy zabawę z podstawami geometrii, logiczne myślenie z precyzją i dokładnością. Efekt był taki, że dziecko ze zrozumieniem odrabiało zadania domowe z matematyki i otrzymywało coraz wyższe oceny ze sprawdzianów.
Z przeprowadzonej ankiety wynika również, że rodzice zauważyli postęp w komunikowaniu się z dzieckiem.
– Praca ze „starszym bratem przyniosła zaskakujące efekty. Kiedyś wspólnie z mężem narzucaliśmy dziecku sposób rozwiązywania problemów. Dziś Adam bierze sprawy w swoje ręce i przychodzi z propozycją wyjścia z trudnej dla niego sytuacji - mówi pani Krystyna, mama 9 letniego chłopca.
Projekt „Starszy Brat – Starsza Siostra” realizowany jest przez Centrum Pracy Socjalnej 1 i 2. Już we wrześniu rozpocznie się nabór wolontariuszy do trzeciej edycji projektu. Osoby zainteresowane proszone są o kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: a.dunajska@mopr.gda.pl. Wolontariuszem może zostać uczeń gimnazjum, szkoły średniej lub student. Nad pracą wolontariuszy czuwa koordynator, który jest łącznikiem z rodziną.
