PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Zwodzona kładka piesza przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowianka

Zrealizowana budowa kładki pieszej skomunikowała główne Miasto z wyspą Ołowianka oraz zapewniła łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części miasta. Obiekt zapewnił dostęp mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów z centrum miasta, ułatwił dostępność obiektów Filharmonii i Muzeum Morskiego z jednoczesną możliwością połączenia oferty kulturalnej Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii i Centralnego Muzeum Morskiego.

Zwodzona kładka piesza przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowianka
Inwestycja ukończona Koszt inwestycji: 11 700 000 zł
szczegóły
Gdańsk
dzielnica: Śródmieście
Zwodzona kładka piesza przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowianka umiejscowienie inwestycji,
przebieg inwestycji

Celem realizacji projektu było ułatwienie mieszkańcom oraz turystom dostępu do wyspy, na której znajdują się ośrodki kultury i turystyki poprzez stworzenie wygodnego i turystycznie atrakcyjnego połącznia dla ruchu pieszego. Obiekt pozwolił stworzyć pętlę spacerową od Zamczyska przez wyspę Ołowianka ulicami: Ołowianka, Szafarnia, Stągiewna, Długie Pobrzeże i Wartka oraz skraca drogę pomiędzy Śródmieściem Gdańska  dzielnicami Przeróbka i Stogi.

Zwodzona kładka piesza przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowianka

Kładka piesza przez Motławę stworzyła nową trasę spacerową i atrakcyjny akwen dla turystów morskich. Budowa obiektu zwiększyła atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez stworzenie nowego dojścia. Obiekt ten ma również zaaktywizować rejon dawnych zakładów mięsnych, które dzięki temu mogą stać się jednymi z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych.
Ponadto kładka zwodzona stała się dodatkową atrakcją architektoniczno - inżynierską, oprócz podstawowej jej funkcji czyli łącznika wyspy Ołowianki z miastem.

Zwodzona kładka piesza przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowianka

Zwodzona kładka piesza przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowianka

Parametry techniczne obiektu:
- długość całkowita: 70,5m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny – daszkowy na zewnątrz 1%
- spadek podłużny max. 6%
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

 

 

 

 

Fot. Gmina Miasta Gdańska, www.gdansk.pl
Inwestycja
Status: Ukończona
  • Rozpoczęcie: 2016
  • Zakończenie: 2017
Koszt:11 700 000 zł
  • Miasto Gdańsk: 9 500 000 zł
Zakres realizacji

Szczegółowy zakres rzeczowy zadania obejmował:

  • budowę zwodzonej kładki dla pieszych przez Motławę pomiędzy wyspą Ołowianką a historycznym nabrzeżem Głównego Miasta w rejonie dawnego Zamku Krzyżackiego,
  • budowę budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki,
  • budowę koniecznych przyłączy niezbędnych do funkcjonowania kładki i budynku sterowni,
  • zagospodarowanie niewielkich fragmentów obu nabrzeży w niezbędnym do funkcjonowania kładki zakresie,
  • budowę oświetlenia zarówno kładki jak i rejonów wejść na nią po obu stronach rzeki,
  • budowę systemu monitoringu,
  • budowę nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej,
  • budowę systemu odwodnienia projektowanej kładki i terenów przyległych,
  • przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.
Więcej z kategorii: Wiadukty i mosty

Osoby, które chciałyby wzbogacić treść mapy lub zgłosić nieścisłości, zachęcamy do nadsyłania uwag poprzez formularz kontaktowy. Dziękujemy!