PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Zmiana organizacji ruchu i modernizacja sygnalizacji świetlnej w 9 lokalizacjach Gdańska

Zadanie polegało na przeprowadzeniu zmian w organizacji ruchu oraz zmodernizowaniu sygnalizacji świetlnej na 9 skrzyżowaniach w ważnych komunikacyjnie lokalizacjach Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu i modernizacja sygnalizacji świetlnej w 9 lokalizacjach Gdańska
Inwestycja ukończona Koszt inwestycji: 281 380 zł
szczegóły
Piecewska Gdańsk
Zmiana organizacji ruchu i modernizacja sygnalizacji świetlnej w 9 lokalizacjach Gdańska umiejscowienie inwestycji,
przebieg inwestycji

Prace przeprowadzone przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

 

Celem wprowadzenia zmian w organizacji ruchu oraz modernizacji sygnalizacji świetlnej było podniesienie poziomu bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców. Na zmianach zyskali również pasażerowie komunikacji miejskiej.

Lokalizacje, gdzie zmieniła się organizacja ruchu zostały wybrane na podstawie konsultacji pomiędzy Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, Zarządem Transportu Miejskiej w Gdańsku, spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Policją. Założeniem zmian było poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, dzięki rozwiązaniom zwiększającym ochronę pieszych i rowerzystów. Ponadto jednym z kryteriów opracowania nowych projektów było skrócenie czasu przejazdu autobusów i tramwajów.

Nowa organizacja ruchu wprowadzona zostanie na 9 skrzyżowaniach w różnych miejscach Gdańska

Skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina – Piecewska – Dobrowolskiego

Projekt zakładał wykonanie pasa dla autobusów (buspasa) na wlocie ul. Piecewskiej na dotychczasowym odcinku jednokierunkowym. Wykonany został jednokierunkowy wylot ul. Piecewskiej w kierunku ul. Trzy Lipy, natomiast dla autobusów ten odcinek stał się dwukierunkowy. Z poruszania się tym pasem wyłączone są wszystkie inne pojazdy, w tym autokary, taksówki i jednoślady. Zmiana organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu pociągnęła za sobą wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego, a także korektę sygnalizacji świetlnej, która umożliwia bezpieczny przejazd autobusów przez skrzyżowanie. W nowym programie sygnalizacji świetlnej wlot buspasa jest wlotem na wywołanie, a detekcja zbliżającego się do skrzyżowania pojazdu odbywa się na podstawie zgłoszeń z radia krótkiego zasięgu. Oprócz zainstalowania specjalnego odbiornika radiowego i rozbudowę sterownika w jezdni skrzyżowania zamontowane zostały dodatkowo pętle indukcyjne, które służą jako zabezpieczenie.

Skrzyżowanie ulic Czarny Dwór – Obrońców Wybrzeża

Korekta sygnalizacji świetlnej objęła montaż dodatkowego sygnalizatora z migającym piktogramem pieszego na maszcie z sygnalizatorem w celu podniesieniu bezpieczeństwa pieszych.

Skrzyżowanie ulic Sikorskiego – Dragana

Projekt zakładał wykonanie sygnalizatorów ostrzegawczych dla pieszych przez tory tramwajowe w formie sygnalizatorów dźwiękowych i świetlnych oraz likwidację przycisków dla pieszych. Ponadto zaktualizowany został program sygnalizacji świetlnej o stałe wzbudzanie światła czerwonego i zielonego dla pieszych i rowerzystów.

Skrzyżowanie ulic: al. Grunwaldzka – Wojska Polskiego – Braci Lewoniewskich

Na skrzyżowaniu zamontowane zostały dwa sygnalizatory świetlne na jezdni al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum Gdańska. Zamierzeniem montażu dodatkowych sygnalizatorów było poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Węzeł Groddecka

Zmiany organizacji ruchu na Węźle Groddecka objęły skrzyżowanie ul. 3 Maja oraz al. Armii Krajowej. Skręt w prawo z al. Armii Krajowej w ul. 3 Maja możliwy był z dwóch pasów. Po zmianie taki manewr można wykonać tylko z prawego skrajnego pasa. Dotychczasowy pas, który umożliwiał jazdę na wprost oraz skręt w prawo przeznaczony został tylko do jazdy prosto. Dzięki wprowadzeniu tej zmiany możliwe zostało wydłużenie sygnału zielonego dla pieszych przechodzących przez ul. 3 Maja, co poprawiło ich bezpieczeństwo i komfort. Zmiana organizacji ruchu na Węźle Groddecka wiązała się z wykonaniem nowego oznakowania pionowego i poziomego oraz przeniesieniem sygnalizatorów świetlnych. Korekcie uległ także program wyświetlania poszczególnych świateł.

Al. Hallera – przejście dla pieszych przy przystanku tramwajowym „Reja”

Projekt zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu zakładał wymianę  sygnalizatorów tramwajowych na sygnalizatory z piktogramem tramwaju. Ostrzegają one przechodzących przez torowisko pieszych o nadjeżdżającym tramwaju.

Ul. Pomorska – przejście dla pieszych

Przy przejściu przez ul. Pomorską według projektu nowej organizacji ruchu zamontowane zostały nowe sygnalizatory świetlne wraz z systemem ostrzegania głosowego. Wymienione zostały także sygnalizatory znajdujące się na drodze rowerowej.

Skrzyżowanie ul. Żołnierzy Wyklętych i Srebrniki

Projekt zakładał montaż dodatkowego masztu sygnalizacji świetlnej wraz z dwoma sygnalizatorami.

Skrzyżowanie ulic Bulońska – Budapesztańska – Powstania Listopadowego

Projekt zakładał montaż pięciu dodatkowych sygnalizatorów ostrzegawczych dla pieszych i tramwajów, jako uzupełnienie istniejących sygnalizatorów dźwiękowych „Uwaga! Tramwaj!”. Zamontowany został sygnalizator z migającym symbolem tramwaju oraz sygnalizator dla tramwajów z migającym symbolem pieszego. W ramach projektu skorygowane zostanły także programy sygnalizacji świetlnej. Dotyczą one stałego wywołania sygnałów dla pieszych i rowerzystów.

 

Widok po wprowawdzeniu zmian na skrzyżowaniu ul. Jaśkowa Dolina - Piecewska - Dobrowolskiego

Na zdjęciu widoczny jest buspas na ul. Piecewskiej

Na zdjęciu widoczny jest buspas na ul. Piecewskiej. Na pierwszym planie znak zakaz wjazdu, który nie dotyczy pojazdów komunikacji miejskiej

Na zdjęciu widoczny jest nowy sygnalizator świetlny dla autobusów na skrzyżowaniu ul. Piecewskiej i Jaśkowej Doliny

Na zdjęciu widoczny jest autobus jadący buspasem na ul. Piecewskiej

fot. Karol Stańczak/GZDiZ

Inwestycja
Status: Ukończona
  • Rozpoczęcie: 2020
  • Zakończenie: 2020
Koszt:281 380 zł
  • Miasto Gdańsk: 281 380 zł
Osoby, które chciałyby wzbogacić treść mapy lub zgłosić nieścisłości, zachęcamy do nadsyłania uwag poprzez formularz kontaktowy. Dziękujemy!