Zmiana organizacji ruchu i modernizacja sygnalizacji świetlnej w 9 lokalizacjach Gdańska
Zadanie polegało na przeprowadzeniu zmian w organizacji ruchu oraz zmodernizowaniu sygnalizacji świetlnej na 9 skrzyżowaniach w ważnych komunikacyjnie lokalizacjach Gdańska.
Prace przeprowadzone przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Celem wprowadzenia zmian w organizacji ruchu oraz modernizacji sygnalizacji świetlnej było podniesienie poziomu bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców. Na zmianach zyskali również pasażerowie komunikacji miejskiej.
Lokalizacje, gdzie zmieniła się organizacja ruchu zostały wybrane na podstawie konsultacji pomiędzy Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, Zarządem Transportu Miejskiej w Gdańsku, spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Policją. Założeniem zmian było poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, dzięki rozwiązaniom zwiększającym ochronę pieszych i rowerzystów. Ponadto jednym z kryteriów opracowania nowych projektów było skrócenie czasu przejazdu autobusów i tramwajów.
Nowa organizacja ruchu wprowadzona zostanie na 9 skrzyżowaniach w różnych miejscach Gdańska
Skrzyżowanie ulic Jaśkowa Dolina – Piecewska – Dobrowolskiego
Projekt zakładał wykonanie pasa dla autobusów (buspasa) na wlocie ul. Piecewskiej na dotychczasowym odcinku jednokierunkowym. Wykonany został jednokierunkowy wylot ul. Piecewskiej w kierunku ul. Trzy Lipy, natomiast dla autobusów ten odcinek stał się dwukierunkowy. Z poruszania się tym pasem wyłączone są wszystkie inne pojazdy, w tym autokary, taksówki i jednoślady. Zmiana organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu pociągnęła za sobą wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego, a także korektę sygnalizacji świetlnej, która umożliwia bezpieczny przejazd autobusów przez skrzyżowanie. W nowym programie sygnalizacji świetlnej wlot buspasa jest wlotem na wywołanie, a detekcja zbliżającego się do skrzyżowania pojazdu odbywa się na podstawie zgłoszeń z radia krótkiego zasięgu. Oprócz zainstalowania specjalnego odbiornika radiowego i rozbudowę sterownika w jezdni skrzyżowania zamontowane zostały dodatkowo pętle indukcyjne, które służą jako zabezpieczenie.
Skrzyżowanie ulic Czarny Dwór – Obrońców Wybrzeża
Korekta sygnalizacji świetlnej objęła montaż dodatkowego sygnalizatora z migającym piktogramem pieszego na maszcie z sygnalizatorem w celu podniesieniu bezpieczeństwa pieszych.
Skrzyżowanie ulic Sikorskiego – Dragana
Projekt zakładał wykonanie sygnalizatorów ostrzegawczych dla pieszych przez tory tramwajowe w formie sygnalizatorów dźwiękowych i świetlnych oraz likwidację przycisków dla pieszych. Ponadto zaktualizowany został program sygnalizacji świetlnej o stałe wzbudzanie światła czerwonego i zielonego dla pieszych i rowerzystów.
Skrzyżowanie ulic: al. Grunwaldzka – Wojska Polskiego – Braci Lewoniewskich
Na skrzyżowaniu zamontowane zostały dwa sygnalizatory świetlne na jezdni al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum Gdańska. Zamierzeniem montażu dodatkowych sygnalizatorów było poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Węzeł Groddecka
Zmiany organizacji ruchu na Węźle Groddecka objęły skrzyżowanie ul. 3 Maja oraz al. Armii Krajowej. Skręt w prawo z al. Armii Krajowej w ul. 3 Maja możliwy był z dwóch pasów. Po zmianie taki manewr można wykonać tylko z prawego skrajnego pasa. Dotychczasowy pas, który umożliwiał jazdę na wprost oraz skręt w prawo przeznaczony został tylko do jazdy prosto. Dzięki wprowadzeniu tej zmiany możliwe zostało wydłużenie sygnału zielonego dla pieszych przechodzących przez ul. 3 Maja, co poprawiło ich bezpieczeństwo i komfort. Zmiana organizacji ruchu na Węźle Groddecka wiązała się z wykonaniem nowego oznakowania pionowego i poziomego oraz przeniesieniem sygnalizatorów świetlnych. Korekcie uległ także program wyświetlania poszczególnych świateł.
Al. Hallera – przejście dla pieszych przy przystanku tramwajowym „Reja”
Projekt zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu zakładał wymianę sygnalizatorów tramwajowych na sygnalizatory z piktogramem tramwaju. Ostrzegają one przechodzących przez torowisko pieszych o nadjeżdżającym tramwaju.
Ul. Pomorska – przejście dla pieszych
Przy przejściu przez ul. Pomorską według projektu nowej organizacji ruchu zamontowane zostały nowe sygnalizatory świetlne wraz z systemem ostrzegania głosowego. Wymienione zostały także sygnalizatory znajdujące się na drodze rowerowej.
Skrzyżowanie ul. Żołnierzy Wyklętych i Srebrniki
Projekt zakładał montaż dodatkowego masztu sygnalizacji świetlnej wraz z dwoma sygnalizatorami.
Skrzyżowanie ulic Bulońska – Budapesztańska – Powstania Listopadowego
Projekt zakładał montaż pięciu dodatkowych sygnalizatorów ostrzegawczych dla pieszych i tramwajów, jako uzupełnienie istniejących sygnalizatorów dźwiękowych „Uwaga! Tramwaj!”. Zamontowany został sygnalizator z migającym symbolem tramwaju oraz sygnalizator dla tramwajów z migającym symbolem pieszego. W ramach projektu skorygowane zostanły także programy sygnalizacji świetlnej. Dotyczą one stałego wywołania sygnałów dla pieszych i rowerzystów.
Widok po wprowawdzeniu zmian na skrzyżowaniu ul. Jaśkowa Dolina - Piecewska - Dobrowolskiego
fot. Karol Stańczak/GZDiZ
- Rozpoczęcie: 2020
- Zakończenie: 2020
- Miasto Gdańsk: 281 380 zł