Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego
Celem Projektu jest udrożnienie istniejącego układu komunikacyjnego miasta i zapewnienie sprawnego, a zarazem funkcjonalnego dojazdu do Portów (Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy i Portu Morskiego Gdańsk) oraz terenów inwestycyjnych.
Trasa Słowackiego, jako niezbędny element układu drogowego miasta, była uwzględniana w dotychczasowych dokumentach planistycznych Gdańska, powstających na przestrzeni kilkudziesięciu lat.
W założeniach projektowych, Trasa Słowackiego o docelowej długości około 18 km, miała być realizowana etapami. Pierwszym, zakończonym w 2004 r., była budowa odcinka tzw. leśnego (odcinek od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wraz z węzłem Matarnia).
Kolejnym etapem był realizowany przez miasto Projekt pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Przedmiotem kluczowego dla miasta przedsięwzięcia infrastrukturalnego była budowa i przebudowa odcinków trasy na długości około 10,41 km. Projekt obejmował swoim zakresem cztery zadania:
- Zadanie I – odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych
- Zadanie II – odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej
- Zadanie III – odcinek od al. gen. J. Hallera – Węzeł Marynarki Polskiej
- Zadanie IV – odcinek od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu
Korzyści z realizacji Projektu pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”:
- zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu,
- usprawnienie powiązania komunikacyjnego Obwodnicy Trójmiejskiej z Wrzeszczem, Oliwą, Zaspą, Przymorzem, Brzeźnem i Nowym Portem,
- usprawnienie powiązania komunikacyjnego z Portem Lotniczym Gdańsk położonym w dzielnicy Rębiechowo,
- usprawnienie powiązań komunikacyjnych osiedli Niedźwiednik i Morena oraz istniejących i planowanych osiedli mieszkaniowych na tzw. "górnym" tarasie z podstawowym układem drogowym Gdańska,
- usprawnienie turystyczne ruchu komunikacyjnego na Pojezierze Kaszubskie,
- stworzenie nowego połączenia drogowego przez Martwą Wisłę mającego niezwykle istotne znaczenie dla dalszego rozwoju Gdańska
- Rozpoczęcie: 2011
- Zakończenie: 2016
- Miasto Gdańsk: 353 218 190 zł
- Unia Europejska: 1 059 656 892 zł
- Długość ulicy: 10,41 km metrów