Most w Przegalinie w ramach projektu "Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej"
W ramach projektu Gmina Miasta Gdańska zrealizowała zadanie "Budowa mostu zwodzonego nad śluzą w Przegalinie". Inwestycja umożliwiła wpływanie z rzeki Wisły na wody Martwej Wisły jednostek żaglowych o wysokich masztach. Budowa mostu otworzyła trasę Międzynarodowej Drogi Wodnej „E-70" od Amsterdamu do Kłajpedy.
Projekt „Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej. Etap I" pilotowany jest od 2005 roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Partnerami w projekcie są: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz gminy obu województw (w tym Gmina Miasta Gdańska) usytuowane na terenie Delty Wisły. Projektem został objęty obszar wodny Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Kanału Jagiellońskiego i inne.
Władze Gdańska zaangażowały się w budowę kluczowgo dla żeglugi na tym szlaku zwodzonego mostu przy śluzie w Przegalinie. Dzięki tej inwestycji na szlaku, który jest częścia Miiędzynarodowej Drogi Wodnej E - 70, wiodącej z Amsterdamu przez Gdańsk, aż do Kłajpedy, mogą korzystać teraz znacznie większe niż przedtem jednostki pływające.
Zakres prac budowlanych obejmował:
- budowę mostu z przęsłem otwieranym wraz z przebudową dróg dojazdowych (ok. 450m),
- budowę instalacji niezbędnych do sterowania funkcją otwierania/zamykania przęsła zwodzonego oraz adaptację istniejącej wieży sterowniczej śluzy Przegalina na potrzeby obsługi mostu,
- budowę odwodnienia mostu z odprowadzeniem do przebudowywanego odwodnienia dojazdów,
- przebudowę istniejącego oświetlenia dojazdów,
- usunięcie kolizji z istniejącymi sieciami teletechnicznymi, energetycznymi i wodociągowymi.
Most w Przegalinie - stan przed realizacją inwestycji
Most w Przegalinie - stan po realizacji inwestycji.
Most zwodzony - parametry techniczne:
- długość całkowita obiektu – 50,36 m
- nośność obiektu – kl. A wg PN-85/S-10030
- ustrój niosący to jednoprzęsłowy ruszt stalowy, który stanowią cztery dźwigary główne i poprzecznice. Dźwigary główne zaprojektowano jako stalowe blachownice spawane o zmiennej wysokości. Rozstaw pomiędzy dźwigarami skrajnymi i wewnętrznymi wynosi 3,5 m, rozstaw dźwigarów wewnętrznych wynosi 4,2 m. Pas górny dźwigara stanowi płyta ortotropowa pomostu. Zaprojektowano poprzecznice przęsłowe o przekroju blachownicy oraz poprzecznice podporowe o przekroju skrzynkowym. Do jednej z poprzecznic pośrednich mocowany jest siłownik podnoszący i zamykający przęsło zwodzone. Podparcie przęsła na przyczółku północnym realizowane jest za pomocą dwóch łożysk. Podparcie przęsła na przyczółku południowym jest realizowane za pomocą 4 łożysk. Do podparcia ustroju niosącego zaprojektowano dwa przyczółki: północny i południowy. W przyczółku północnym projektuje się komory na lokalizację mechanizmów i przeciwwagi mostu. Posadowienie przyczółków na palach. Do podnoszenia przęseł zastosowano dwa cylindry hydrauliczne.
- elementy przekroju poprzecznego mostu:
- jezdnia o szerokości 8,7 m
- jednostronna (strona prawa) dwukierunkowa droga rowerowa o szerokości 2,0 m
- jednostronny (strona prawa) chodnik dla pieszych o szerokości 1,5 m
- spód konstrukcji mostu o rzędnej 9,60 m n. p. m. co zapewnia światło mostu zamkniętego nad poziom WWŻ równe 7,9 m
- otwieranie i zamykanie przęsła zwodzonego za pomocą siłowników hydraulicznych umieszczonych w komorze przyczółka północnego.
- Rozpoczęcie: 2009
- Zakończenie: 2012
- Miasto Gdańsk: 4 641 201 zł
- Unia Europejska: 6 961 801 zł