PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk

Celem inwestycji było zapobieżenie powodzi spowodowanej przerwaniem wałów kanału.

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk
Inwestycja ukończona Koszt inwestycji: 137 139 033 zł
szczegóły
Gdańsk
dzielnica: całe miasto
Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk umiejscowienie inwestycji,
przebieg inwestycji

Kanał Raduni został wybudowany w średniowieczu w latach 1310 - 1338, dla potrzeb gospodarczych i obronnych Gdańska. Obecna trasa o całkowitej długości ca 13,50 km datuje się na lata 1354-1356 i nosi nazwę - Kanał „Nowa Radunia". Jego trasa biegnie wzdłuż wąskiego tarasu rumowiskowego, odcinającego płaszczyznę Żuław od morenowej wysoczyzny Pojezierza Pomorskiego na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Gdańska.

Cieki mające swoje ujście do Kanału posiadają duże spadki (ca 30‰), przez co prędkość spływu wody ze zlewni jest kilkakrotnie większa od przepływu wody w Kanale (0,90 ÷ 1,30 m3/s). Na znacznej długości Kanał biegnie wzdłuż zurbanizowanych obszarów miejskich, a poziom wody w nim znajduje się do kilku metrów powyżej tych obszarów.

Obecnie Kanał Raduni na całej swej długości od Pruszcza Gdańskiego do Biskupiej Górki w Gdańsku pełni w zasadzie rolę zbiornika retencyjnego dla wód spływających z terenów jego zlewni, w którym szybko podnosi się stan wody w pobliżu największych wlewów, a następnie woda ta rozpływa się w dół i górę Kanału. Warunki te sprawiają, że Kanał ulega szybkiemu napełnieniu i może dochodzić do przelewu wody ponad koroną wału, co spowoduje jego rozmycie o katastrofalnych skutkach dla niżej położonych obszarów miejskich. Po wybudowaniu węzła kolejowego w Gdańsku, naturalny odpływ z Kanału został odcięty. W miejscu skrzyżowania z torami kolejowymi wybudowany został zrzut syfonowy o maksymalnym wydatku około 11,00 m3/s. Do odprowadzenia wód nadmiarowych z Kanału Raduni istnieją aktualnie 4 zrzuty wody:

  • w km 2+100 syfonowy pod torami PKP o wydatku 11,0 m3/s z odprowadzeniem wód do koryta Kanału poniżej,
  • w km 2+700 do Opływu Motławy o wydatku 12,0 m3/s.
  • w km 2+700 do Opływu Motławy o wydatku 6,20 m3/s.
  • w km. 9+700 do rzeki Raduni o wydatku 13,0 m3/s.

Dolny odcinek Kanału (poniżej Biskupiej Górki) odbiera wody z lokalnych zlewni kanalizacji deszczowej oraz z Potoku Siedlickiego. Ponadto zadaniem Kanału Raduni poniżej Biskupiej Górki jest również utrzymanie przepływu nienaruszalnego (sanitarnego) na odcinku przepływającym przez Śródmieście Gdańska oraz pełnienie funkcji bulwaru miejskiego.

Otrzymane wyniki badań struktury korpusu wału i jego podłoża wykazały, że cały korpus wału Kanału Raduni był mocno mechanicznie i hydraulicznie sperforowany, osłabiony i w krytycznym stanie technicznym. Poza tym na rozpatrywanym odcinku brzegi Kanału Raduni od km 2+700 do km 9+815 (7115 mb) posiadały umocnienia o różnej konstrukcji. Były to umocnienia:

poziome deski żelbetowe za palami żelbetowymi; mur ceglany; mur ceglany typu Moniera; mur typu Moniera, z płyt żelbetowych; mur betonowy; mur żelbetowy za ścianką szczelną Larssen; mur kamienny.

Stan tych umocnień na całym rozpatrywanym odcinku był niedostateczny do ledwo zadawalającego z wyłączeniem odcinków gdzie wykonane są ścianki szczelne stalowe. Ponadto na brzegu lewym na niektórych odcinkach istniejące rzędne terenu były niższe od istniejących rzędnych korony wału na brzegu prawym. Stan ten powodował nieprzystosowanie tych odcinków Kanału do przepływu wód powodziowych.

Przebudowa Kanału Raduni dotyczyła trzech etapów (odcinków) realizacyjnych:

Etap 1 - od zrzutu do Opływu Motławy (km 2+680 do mostu w ul. Raduńska - Nowiny (km 5+ 040) o długości 2,360 km

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk

Etap 2 - od mostu w ul. Raduńska - Nowiny (5+040) do mostu na wys. posesji w ul. Trakt Św. Wojciecha 370 (km 7+960) o długości 2,920 km

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk

Etap 3 - od mostu na wys. posesji w ul. Trakt Św. Wojciecha 370 (km 7+960) do granicy Miasta Gdańska (km 9+828) o długości 1,868 km

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk

Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I - Miasto Gdańsk

Autor zdjęć: Lech Makara / Wydział Programów Rozwojowych - Urząd Miejski w Gdańsku
Fot. Gmina Miasta Gdańska, www.gdansk.pl
Inwestycja
Status: Ukończona
  • Rozpoczęcie: 2009
  • Zakończenie: 2014
Koszt:137 139 033 zł
  • Miasto Gdańsk: 20 669 777 zł
  • Unia Europejska: 116 469 256 zł
Zakres realizacji

Zakres prac:

  • Poszerzenie Kanału w ramach możliwości lokalizacyjnych oraz istniejących wydzieleń. Aktualnie szerokość Kanału waha się od 8,00 m przy moście na ul. Stromej do 10,30 m przy projektowanej obwodnicy południowej.
  • Wykonanie na obu brzegach umocnień pionowych o wysokości od 1,80 m do 3,26 m. Umocnienia pionowe to stalowa ścianka szczelna z oczepem żelbetowym od dna Kanału z okładziną z kamienia lub cegły klinkierowej. Zgodnie z warunkami konserwatorskimi od km 2+680 do km 5+015 okładziną z cegły klinkierowej, od km 5+055 do km 8+550 elewacja w kolorze szarym z betonu fakturowanego, imitująca fakturę kamienną, a od km 8+550 do granicy miasta okładzina z kostki granitowej w kolorze dostosowanym do otoczenia.
  • Uszczelnienie skarpy odwodnej obwałowania matą bentonitową.
  • Podwyższeniu i poszerzeniu korony obwałowania (minimalna szerokość korony 4,00 m) - brzeg prawy w miejscach lokalnych obniżeń i przewężeń.
  • Wykonanie na koronie obwałowania nawierzchni przepuszczalnej z polbruku w krawężnikach granitowych o szerokości 3,00 m, a na odcinkach rosnących na koronie obwałowania kasztanowców szerokość pasa technicznego zostaje zmniejszona do 2,00 m.
  • Wykonanie nowej barierki na obu brzegach Kanału Raduni.
  • Remont istniejących schodów na skarpie odpowietrznej obwałowania Kanału. Remontowi podlegają schody w km 3+390 i 9+160.
  • Likwidacja istniejących schodów w km 2+850 (schody prowadzą bezpośrednio na jezdnię ul. Trakt Św. Wojciecha poza wyznaczonym przejściem dla pieszych).
  • Wyprofilowanie i odbudowę skarpy odpowietrznej przy zachowaniu istniejącego nachylenia oraz obsiew skarpy trawą na humusie.
  • Zabetonowanie istniejących wylotów kanalizacji sanitarnej do Kanału Raduni.
  • Wykonanie ścianki tymczasowej na prawym i lewym brzegu na odcinkach wyłączonych przy mostach w celu ochrony brzegów przed ewentualnym rozmyciem, wraz z naprawieniem i uszczelnieniem istniejącego umocnienia Kanału Raduni.
  • Budowa 9 kładek dla pieszych o konstrukcji jednoprzęsłowej, żelbetowej z betonu B30 z przyczółkami i dojściami, balustradami.
  • Wyremontowanie kładki w km 9+138, Trakt Św. Wojciecha 450 zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Więcej z kategorii: Wody opadowe i zabezpieczenia przeciwpowodziowe

Osoby, które chciałyby wzbogacić treść mapy lub zgłosić nieścisłości, zachęcamy do nadsyłania uwag poprzez formularz kontaktowy. Dziękujemy!