Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II
W ramach II etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej wybudowano nową linię tramwajową łączącą centrum miasta z dzielnicą Chełm, przebudowano infrastrukturę torowo - trakcyjną, zakupiono autobusy i tabory tramwajowe do obsługi węzła autobusowo – tramwajowego w dzielnicy Chełm. Dzięki realizacji projektu powstała nowa sieć połączeń tramwajowych umożliwiające lepsze połączenie między centrum, a oddalonymi południowymi dzielnicami Miasta. Wzrósł też komfort podróżowania tramwajami, zachęcający do korzystania z tego środka komunikacji.
Zakres Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM) zrealizowanegow latach 2004-2008 objął:
1) modernizację sieci (tzw. duża pętla) o łącznej długości ok. 19,9 km sieci torowisk tramwajowych wraz z siecią trakcyjną i zasilaniem - dokończenie modernizacji podstawowej pętli tramwajowej w Gdańsku,
2) budowę nowej linii tramwajowej do dzielnicy Chełm, o długości 2,9 km wraz z siecią trakcyjną, zasilaniem oraz urządzeniami towarzyszącymi, zakończonej węzłem autobusowo-tramwajowym; linia została zbudowan aw terenie przygotowanym pod tę inwestycję już w latach 80-tych- dodatkowo wykonano roboty ziemne, obiekty inżynierskie i część urządzeń towarzyszących,
3) zakup taboru transportu publicznego do obsługi nowego węzła autobusowo-tramwajowego objął 3 szt. pociągów tramwajowych oraz 28 autobusów i został zrealizowany przez ZKM Sp. z o.o. - Partnera Projektu.
Tabor zakupiony w ramach Projektu został wykorzystany w następujący sposób:
- pociągi tramwajowe obsługują nowowybudowaną linię na Chełm;
3 nowe pociągi oraz posiadane przez ZKM nowoczesne składy typu NGd-99 pozwalają na wykonywanie nowych zadań przewozowych, (wydłużenie sieci oraz przejęcie części potoków pasażerskich
z komunikacji autobusowej), - nowe autobusy niskopodłogowe skierowane zostały na linie dowozowe do końca linii tramwajowej na Chełm, gdzie powstał dogodny węzeł przesiadkowy; służy to integracji systemu transportu publicznego Aglomeracji, opartego na stosownie zlokalizowanych i wyposażonych węzłach przesiadkowo - integracyjnych oraz systemie informacji pasażerskiej
Realizacja Projektu przyniosła korzyści w postaci szybkiego, bezkolizyjnego, bezpiecznego i wygodnego połączenia komunikacją miejską dla grupy docelowej, którą stanowią mieszkańcy Aglomeracji Trójmiejskiej oraz turyści odwiedzający Trójmiasto. Projekt pozwolił Miastu podnieść jakość i ilość usług transportu publicznego, przyjąć kierunek stałego rozwoju tych usług, a także ograniczyć straty środowiskowe i społeczne powodowane przez transport samochodowy. Efektem Projektu jest podniesienie komfortu i skrócenie czasu podróży na terenie Miasta, a szczególnie poprawa dostępności i połączenia
z zabytkowym Centrum.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej był jedynym Projektem w Polsce,
w perspektywie finansowej 2004-2006, w którym przy budowie jednego odcinka udało się powiązać dwa programy finansujące. W ramach kontraktu 11 pod nazwą "Ul. Wały Jagiellońskie- od Błędnika do Węzła Hucisko" :
- zmodernizowano torowisko wraz z siecią trakcyjną; działania te zostały współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego,
- na tym samym odcinku przebudowano również nawierzchnię drogową wraz z infrastrukturą towarzyszącą; powyższe działania zostały współfinansowane z EFRR w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Linia tramwajowa łącząca Centrum Miasta z dzielnicą Chełm przed realizacja inwestycji:
Linia tramwajowa łącząca Centrum Miasta z dzielnicą Chełm po realizacji inwestycji:
Pętla Chełm po realizacjii inwestycji:
Fot. Gmina Miasta Gdańska, www.gdansk.pl
- Rozpoczęcie: 2004
- Zakończenie: 2008
- Miasto Gdańsk: 117 768 774 zł
- Unia Europejska: 77 609 047 zł