PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II

W ramach II etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej wybudowano nową linię tramwajową łączącą centrum miasta z dzielnicą Chełm, przebudowano infrastrukturę torowo - trakcyjną, zakupiono autobusy i tabory tramwajowe do obsługi węzła autobusowo – tramwajowego w dzielnicy Chełm. Dzięki realizacji projektu powstała nowa sieć połączeń tramwajowych umożliwiające lepsze połączenie między centrum, a oddalonymi południowymi dzielnicami Miasta. Wzrósł też komfort podróżowania tramwajami, zachęcający do korzystania z tego środka komunikacji.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II
Inwestycja ukończona Koszt inwestycji: 241 102 022 zł
szczegóły
Gdańsk
dzielnica: całe miasto
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II umiejscowienie inwestycji,
przebieg inwestycji

Zakres Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM) zrealizowanegow latach 2004-2008 objął:

1) modernizację sieci (tzw. duża pętla) o łącznej długości ok. 19,9 km sieci torowisk tramwajowych wraz z siecią trakcyjną i zasilaniem - dokończenie modernizacji podstawowej pętli tramwajowej w Gdańsku,

2) budowę nowej linii tramwajowej do dzielnicy Chełm, o długości 2,9 km wraz z siecią trakcyjną, zasilaniem oraz urządzeniami towarzyszącymi, zakończonej węzłem autobusowo-tramwajowym; linia została zbudowan aw terenie przygotowanym pod tę inwestycję już w latach 80-tych- dodatkowo wykonano roboty ziemne, obiekty inżynierskie i część urządzeń towarzyszących,
3) zakup taboru transportu publicznego do obsługi nowego węzła autobusowo-tramwajowego objął 3 szt. pociągów tramwajowych oraz 28 autobusów i został zrealizowany przez ZKM Sp. z o.o. - Partnera Projektu.


Tabor zakupiony w ramach Projektu został wykorzystany w następujący sposób:

  • pociągi tramwajowe obsługują nowowybudowaną linię na Chełm;
    3 nowe pociągi oraz posiadane przez ZKM nowoczesne składy typu NGd-99 pozwalają na wykonywanie nowych zadań przewozowych, (wydłużenie sieci oraz przejęcie części potoków pasażerskich
    z komunikacji autobusowej),
  • nowe autobusy niskopodłogowe skierowane zostały na linie dowozowe do końca linii tramwajowej na Chełm, gdzie powstał dogodny węzeł przesiadkowy; służy to integracji systemu transportu publicznego Aglomeracji, opartego na stosownie zlokalizowanych i wyposażonych węzłach przesiadkowo - integracyjnych oraz systemie informacji pasażerskiej

Realizacja Projektu przyniosła korzyści w postaci szybkiego, bezkolizyjnego, bezpiecznego i wygodnego połączenia komunikacją miejską dla grupy docelowej, którą stanowią mieszkańcy Aglomeracji Trójmiejskiej oraz turyści odwiedzający Trójmiasto. Projekt pozwolił Miastu podnieść jakość i ilość usług transportu publicznego, przyjąć kierunek stałego rozwoju tych usług, a także ograniczyć straty środowiskowe i społeczne powodowane przez transport samochodowy. Efektem Projektu jest podniesienie komfortu i skrócenie czasu podróży na terenie Miasta, a szczególnie poprawa dostępności i połączenia
z zabytkowym Centrum.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej był jedynym Projektem w Polsce,
w perspektywie finansowej 2004-2006, w którym przy budowie jednego odcinka udało się powiązać dwa programy finansujące. W ramach kontraktu 11 pod nazwą "Ul. Wały Jagiellońskie- od Błędnika do Węzła Hucisko" :

  • zmodernizowano torowisko wraz z siecią trakcyjną; działania te zostały współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego,
  • na tym samym odcinku przebudowano również nawierzchnię drogową wraz z infrastrukturą towarzyszącą; powyższe działania zostały współfinansowane z EFRR w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport

 

Linia tramwajowa łącząca Centrum Miasta z dzielnicą Chełm przed realizacja inwestycji:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II

Linia tramwajowa łącząca Centrum Miasta z dzielnicą Chełm po realizacji inwestycji:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II

Pętla Chełm po realizacjii inwestycji:

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) - etap II

Fot. Gmina Miasta Gdańska, www.gdansk.pl
Inwestycja
Status: Ukończona
  • Rozpoczęcie: 2004
  • Zakończenie: 2008
Koszt:241 102 022 zł
  • Miasto Gdańsk: 117 768 774 zł
  • Unia Europejska: 77 609 047 zł
Więcej z kategorii: Komunikacja szynowa

Osoby, które chciałyby wzbogacić treść mapy lub zgłosić nieścisłości, zachęcamy do nadsyłania uwag poprzez formularz kontaktowy. Dziękujemy!