Budowa Trasy W-Z w Gdańsku (odcinek Jabłoniowa - Kartuska)
Zrealizowany etap obejmował budowę odcinka od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej, w ramach którego zrealizowano odcinek Trasy W-Z, wraz z odwodnieniem, oświetleniem i przebudową urządzeń infrastrukturalnych, przebudowano lub wybudowano ulice boczne o łącznej dł. 4,2 km, ścieżki rowerowe o dł. 0,71 km , 1 skrzyżowanie typu rondo, 2 sygnalizacje świetlne, 3 obiekty mostowe, 1,16 km ekranów akustycznych, 0,59 km murów oporowych.
Zarys historyczny :
Budowa Trasy W-Z (wschód-zachód), realizowana sukcesywnie od 1980 r., jest projektem stanowiącym jeden z kluczowych elementów inwestycyjnych Miasta Gdańska. Potrzeba jego realizacji wynikła z braku dogodnego powiązania miejskiego systemu komunikacyjnego z układem istniejących dróg krajowych i regionalnych. Miasto potrzebowało połączenia drogowego umożliwiającego szybkie skomunikowanie rozległych terenów portowo- przemysłowych, znajdujących się na obszarach wschodnich, z Obwodnicą Trójmiasta. W wyniku braku takiego połączenia cały ciężki ruch tranzytowy odbywał się przez intensywnie zabudowane dzielnice mieszkaniowe, w których infrastruktura drogowa nieprzystosowana była do tego typu obciążeń. Skutkowało to szybkim niszczeniem funkcjonującego tam systemu drogowego oraz wpływało negatywnie na warunki życia mieszkańców.
Opis Projektu :
Pierwszy etap obejmował budowę odcinka od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej, a w wyniku jego realizacji powstały następujące produkty:
- odcinek Trasy W-Z, wraz z odwodnieniem, oświetleniem i przebudową urządzeń infrastrukturalnych,
- przebudowane lub wybudowane ulice boczne o łącznej dł. 4,2 km,
- ścieżki rowerowe o dł. 0,71 km ,
- 1 skrzyżowanie typu rondo,
- 2 sygnalizacje świetlne,
- 3 obiekty mostowe,
- 1,16 km ekranów akustycznych,
- 0,59 km murów oporowych.
Dzięki realizacji Projektu osiągnięto następujące korzyści:
- skrócenie czasu podróży na odcinku od ul. Okopowej do włączenia trasy W-Z w ul. Kartuską,
- odciążenie komunikacyjne pozostałych dróg i ulic na terenie Miasta Gdańska,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców, środowisko naturalne i obiekty kulturowe,
- zwiększenie atrakcyjności lokalizowania działalności gospodarczej poprzez udostępnienie nowych i zwiększenie atrakcyjności istniejących terenów inwestycyjnych,
- stworzenie nowych możliwości w zakresie zatrudnienia.
Wybudowany odcinek Trasy W-Z jest kolejnym etapem połączenia drogowego umożliwiającego skomunikowanie wylotu tzw. "warszawskiego" (ul. Podwale Przedmiejskie) oraz rozległych wschodnich terenów portowych z Obwodnicą Trójmiasta i dalej z zewnętrznym układem drogowym. Służy poprawie dostępności komunikacyjnej regionu pomorskiego, sprzyja rozwojowi gospodarczemu i społecznemu oraz wpływa na poprawę środowiska naturalnego.
Zakończona inwestycja jest jednym z wielu zadań, jakie Miasto Gdańsk postawiło sobie w celu poprawienia przepustowości całego miejskiego układu komunikacyjnego. Zakładaną grupę docelową, dla której budowa Trasy W-Z przyniosła największe korzyści w postaci szybkiego i bezkolizyjnego połączenia tzw. "przelotowego wschód- zachód" stanowią:
- społeczność Aglomeracji Trójmiejskiej i gmin przyległych,
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie Miasta Gdańska, w tym korzystający z usług portowych,
- turyści odwiedzający Trójmiasto.
Inwestycję przekazano do eksploatacji w dniu 21.12.2007r. Projekt został zrealizowany pod względem rzeczowym i finansowym, łącznie z rozliczeniem Umowy o dofinansowanie.
Fot. Gmina Miasta Gdańska, www.gdansk.pl
- Rozpoczęcie: 2006
- Zakończenie: 2008
- Miasto Gdańsk: 20 913 674 zł
- Unia Europejska: 35 191 799 zł