I ty możesz zostać liderem! Niemożliwe? A jednak… Przekonywał nas o tym w miniony weekend Piotr Wołkowiński – ekspert URBACT i nasz trener. Zastanawialiśmy się nad tym, co to znaczy być liderem i jakimi predyspozycjami musimy się wykazać. Jak mawiał chiński filozof Lao Tzu „lider jest najlepszy wtedy, kiedy ludzie ledwo zauważają jego istnienie, a gdy praca jest już skończona, cele osiągnięte i mówią: zrobiliśmy to sami.”
Bycie autentycznym liderem to nie lada wyzwanie, zwłaszcza gdy mamy liderować grupie nauczycieli. W czasie kilkugodzinnych warsztatów zmierzaliśmy się więc z próbą podejmowania inicjatywy w zespole, a także inspirowania innych do zaangażowania i do działania. Koncentrowaliśmy się na głównym celu lidera w naszej sieci, tj. na stwarzaniu środowiska, w którym inni włączą się w proces zmiany otaczającej ich rzeczywistości. Według Johna C. Maxwella prawdziwi liderzy nie przewodzą ludziom, by odnosić własne zwycięstwa, robią to, by wspólnie z innymi mogli zwyciężać. Niełatwe to zadanie… Rodzi się pytanie, jakim cechami musi się wykazać lider, by poprowadzić grupę i razem z nią wypracować zmianę. Pewność siebie, empatia, otwartość, odwaga, przygotowanie merytoryczne, elastyczność… Padało wiele propozycji, a nad każdą z nich sumiennie się pochylaliśmy, by ostatecznie ustalić nasze oczekiwania wobec nauczyciela, który od lutego rozpocznie wdrażanie w środowisku gdańskich nauczycieli nasz projekt. Z pewnością do głównych zadań lidera będą należały:
- wypracowanie atrakcyjnej wizji i umiejętne zakomunikowanie jej grupie,
- skupianie się na członkach grupy,
- zrozumienie różnorodnych zachowań ludzkich,
- otwarcie na głos innych,
- skuteczne motywowanie innych do wprowadzania zmian,
- bycie autentycznym,
- pozytywne myślenie i wytrwałość.
Ciąg dalszy nastąpi…