PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Zameldowanie

Zameldowanie
Każda osoba, która przebywa w Polsce, jest zobowiązana do zameldowania się w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Obowiązek meldunkowy dotyczy zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców.
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

 

ZAMELDOWANIE OBYWATELI SPOZA UNII EUROPEJSKIEJ

Zamierzasz przebywać w Polsce dłużej niż 30 dni? Jeśli tak, najpóźniej 4 dnia, licząc od dnia przyjazdu do Polski, jesteś zobowiązany / zobowiązana zameldować się.

W celu dokonania zameldowania w Gdańsku należy udać się do odpowiedniego Zespołu Obsługi Mieszkańca i złożyć wniosek o zameldowanie wraz niezbędnymi dokumentami:

  • Formularz wniosku, wypełniony w języku polskim:
    - w przypadku czasowego zamieszkiwania w Polsce lub posiadania umowy najmu na czas określony: zgłoszenie pobytu czasowego
    - w przypadku posiadania potwierdzenia stałego zamieszkiwania w Polsce oraz bezterminowej umowy najmu lub własnościowego miejsca zamieszkania: zgłoszenie pobytu stałego
  • Paszport
  • Potwierdzenie prawa legalnego pobytu na terytorium Polski:
    - karta pobytu/decyzja dotycząca przyznania zezwolenia na pobyt lub ochrony w Polsce
    - wiza lub stempel w wstawiony w paszporcie, potwierdzający wjazd do Polski w ramach ruchu bezwizowego
  • Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do lokalu - umowa najmu lub użyczenia lokalu zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a najemcą.

W przypadku umowy najmu zawartej z inną niż właściciel mieszkania osobą (pośrednikiem, pełnomocnikiem właściciela) konieczne jest okazanie dokumentu lub jego kopii (umowy, pełnomocnictwa), z którego będzie wynikało uprawnienie do zawarcia umowy najmu
w imieniu właściciela mieszkania.

  • Jedynie do wglądu (do pokazania urzędnikowi):

oryginalny akt notarialny kupna-sprzedaży nieruchomości albo wypis z księgi wieczystej albo decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu wraz z czytelnym podpisem właściciela nieruchomości na druku meldunkowym zgłoszenia pobytu czasowego/stałego, potwierdzający fakt pobytu osoby zgłaszającej zameldowanie.

Nie posiadasz umowy najmu?

Jeśli nie posiadasz umowy najmu możesz zgłosić się do urzędu z właścicielem lub właścicielką mieszkania, które wynajmujesz. W takim przypadku właściciel lub właścicielka mieszkania podpisze się na zgłoszeniu Twojego pobytu. Będzie też musiał lub musiała pokazać oryginał tytułu prawnego do lokalu (jedynie do wglądu).

Właściciel lub właścicielka mieszkania odmawia zawarcia z Tobą umowy i nie chce przyjść z Tobą do urzędu, w celu dopełnienia obowiązku meldunkowego?

Możesz złożyć podanie o zameldowanie w trybie administracyjnym.

Takie podanie należy przygotować samodzielnie, w języku polskim. Powinno znaleźć się w nim uzasadnienie sytuacji dotyczącej braku możliwości przedstawienia odpowiednich dokumentów w celu dopełnienia obowiązku meldunkowego. Jeśli nie jesteś w stanie napisać takiego podania w języku polskim – poproś o to urzędnika lub urzędniczkę w odpowiednim Punkcie Obsługi Mieszkańców

UWAGA!

Dokonując zameldowania na pobyt czasowy/stały nadany zostanie Ci numer PESEL.

Przydatne linki:

Zameldowanie na pobyt czasowy: szczegółowe informacje dotyczące wniosku, niezbędnych załączników, sposobu umawiania się na wizytę w celu złożenia wniosku oraz adresy miejsc, w których taki wniosek

Zameldowanie na pobyt stały: szczegółowe informacje dotyczące wniosku, niezbędnych załączników, sposobu umawiania się na wizytę w celu złożenia wniosku oraz adresy miejsc, w których taki wniosek

Informacja dotycząca lokalizacji oraz zakresu obsługi mieszkańców realizowanego w zespołach obsługi mieszkańców w Gdańsku

 

ZAMELDOWANIE OBYWATELI UNII EUROPEJSKIEJ

Jeżeli jesteś obywatelem albo obywatelką Unii Europejskiem (UE) bądź członkiem rodziny obywatela lub obywatelki państwa członkowskiego UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii i przebywasz w Polsce z zamiarem pobytu dłuższego niż 3 miesiące, powinieneś/powinnaś zameldować się w miejscu pobytu najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

W celu zameldowania się w Gdańsku należy udać się do odpowiedniego Punku Obsługi Mieszkańcai złożyć wniosek o zameldowanie wraz niezbędnymi dokumentami. Zazwyczaj są to:

  • Formularz wniosku, wypełniony w języku polskim:
    - w przypadku czasowego zamieszkiwania w Polsce lub posiadania umowy najmu na czas określony: zgłoszenie pobytu czasowego
    - w przypadku posiadania potwierdzenia stałego zamieszkiwania w Polsce oraz bezterminowej umowy najmu lub własnościowego miejsca zamieszkania: zgłoszenie pobytu stałego
  • Ważny dokument, potwierdzający tożsamość i obywatelstwo – paszport lub dowód osobisty.

Jeśli posiadasz status członka rodziny obywatela UE/EFTA/EOG/Szwajcarii – przynieś ważny dokument podróży oraz ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskie albo inny dokument potwierdzający, że jesteś członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej.

  • Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do lokalu - umowa najmu lub użyczenia lokalu zawarta pomiędzy właścicielem nieruchomości a najemcą.

W przypadku umowy najmu zawartej z inną niż właściciel mieszkania osobą (pośrednikiem, pełnomocnikiem właściciela) konieczne jest okazanie dokumentu lub jego kopii (umowy, pełnomocnictwa), z którego będzie wynikało uprawnienie do zawarcia umowy najmu
w imieniu właściciela mieszkania.

  • Jedynie do wglądu (do pokazania urzędnikowi):

oryginalny akt notarialny kupna-sprzedaży nieruchomości albo wypis z księgi wieczystej albo decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu wraz z czytelnym podpisem właściciela nieruchomości na druku meldunkowym zgłoszenia pobytu czasowego/stałego, potwierdzający fakt pobytu osoby zgłaszającej zameldowanie.

Nie posiadasz umowy najmu?

Jeśli nie posiadasz umowy najmu – możesz zgłosić się do urzędu z właścicielem lub właścicielką mieszkania, które wynajmujesz. W takim przypadku właściciel lub właścicielka mieszkania podpisze się na zgłoszeniu Twojego pobytu. Będzie też musiał lub musiała pokazać oryginał tytułu prawnego do lokalu (jedynie do wglądu).

Właściciel lub właścicielka mieszkania odmawia zawarcia z Tobą umowy i nie chce przyjść z Tobą do urzędu, w celu dopełnienia obowiązku meldunkowego?

Możesz złożyć podanie o zameldowanie w trybie administracyjnym.

Takie podanie należy przygotować w języku polskim. Powinno znaleźć się w nim uzasadnienie sytuacji dotyczącej braku możliwości przedstawienia odpowiednich dokumentów w celu dopełnienia obowiązku meldunkowego. Jeśli nie jesteś w stanie napisać takiego podania w języku polskim – poproś o to urzędnika lub urzędniczkę w odpowiednim Punkcie Obsługi Mieszkańców

UWAGA!

Dokonując zameldowania na pobyt czasowy/stały nadany zostanie Ci numer PESEL.

Jeżeli planujesz przebywać w Polsce dłużej niż 3 miesiące jesteś zobowiązany / zobowiązana zarejestrować swój pobyt. Jeżeli chcesz przebywać w Województwie Pomorskim, zarejestruj się w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Wniosek składa się osobiście, nie później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przydatne linki:

Zameldowanie na pobyt czasowy: szczegółowe informacje dotyczące wniosku, niezbędnych załączników, sposobu umawiania się na wizytę w celu złożenia wniosku oraz adresy miejsc, w których taki wniosek

Zameldowanie na pobyt stały: szczegółowe informacje dotyczące wniosku, niezbędnych załączników, sposobu umawiania się na wizytę w celu złożenia wniosku oraz adresy miejsc, w których taki wniosek

Informacja dotycząca lokalizacji oraz zakresu obsługi mieszkańców realizowanego w zespołach obsługi mieszkańców w Gdańsku

Strona Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego