Spektakl TW “Piękna Zośka” w Teatrze Telewizji TVP, 2 i 9 grudnia (II części)
Actus Humanus od 2017 roku towarzyszy słuchaczom przed dwoma najważniejszymi świętami w roku, w odsłonach: "Resurrectio" podczas Wielkiego Tygodnia oraz "Nativitas" przed Świętami Bożego Narodzenia, prezentując każdorazowo dwa koncerty dziennie.
Kto chce doświadczyć pokrzepiającej siły muzyki i architektury, powinien w najbliższych dniach (od 4 do 8 grudnia) odwiedzić piękne prestiżowe gdańskie wnętrza - Dwór Artusa, Centrum św. Jana i Ratusz Głównego Miasta, w których odbywa się festiwal.
Actus Humanus 2024 - wieczory w Centrum św. Jana, koncerty o godz. 20
- Można żyć, i ja to czynię, pozostając zanurzonym w pięknie przeszłości - zwierzał się podczas jednej z poprzednich edycji festiwalu Actus Humanus w Gdańsku, dziennikarzowi Jackowi Hawrylukowi Vincent Dumestre, francuski instrumentalista i dyrygent, uznawany za jednego z najbardziej pomysłowych i wszechstronnych animatorów odrodzenia muzyki baroku. - Ale nasze czasy są zupełnie inne. Nie odczuwam tęsknoty za tym, co wydarzyło się 100 lat temu. Ważne jednak, by umieścić siebie w całej tej historii. Historii, którą opowiadamy na każdym koncercie.
I właśnie tej opowieści posłuchamy na otwarcie Actus Humanus Nativitas 2024, bo to on zainauguruje cykl wieczornych koncertów festiwalu.
Vincent Dumestre założył swój wysoko ceniony zespół wykonawstwa historycznego – Le Poème Harmonique, w 1998 roku. W środę (4 grudnia) artyści zaprezentują program „Mi Libertad”, złożony m.in. z hiszpańskich villancicos granych w okresie Bożego Narodzenia.
Dzień później (5 grudnia) zabrzmią bożonarodzeniowe „Concerti grossi con una Pastorale per il Santissimo Natale” op. 8 Giuseppe’a Torellego oraz motety George’a Friderica Handla w wykonaniu {oh!} Orkiestry pod kierownictwem Martyny Pastuszki, którym towarzyszyć będzie znakomita śpiewaczka Rachel Redmond.
W piątkowy wieczór (6 grudnia) pozostaniemy na Południu – Concerto Italiano pod kierownictwem Rinalda Alessandriniego powraca do Gdańska z kolejną księgą madrygałów Claudia Monteverdiego. Tym razem artyści zaprezentują „Il quarto libro de madrigali”, które kompozytor napisał podczas pobytu na dworze Vincenza Gonzagi w Mantui.
W sobotę (7 grudnia) po raz pierwszy na festiwalu Actus Humanus zabrzmi muzyka Johanna Davida Heinichena – kapelmistrza króla polskiego i elektora saskiego Augusta II Mocnego. Za jego czasów drezdeński zespół uchodził za jeden z najlepszych w Europie, a Drezno było wymarzonym miejscem każdego muzyka. Arte dei Suonatori pod kierunkiem Marcina Świątkiewicza zaprezentuje gatunek koncertu solowego na instrumenty dęte, a w uzupełniających program motetach Johanna Adolpha Hassego pojawi się włoska sopranistka Silvia Frigato.
Graficzka, poetka i muzyk. Młodzi twórcy kultury z nagrodami
A co na finał? Znów gorąca Hiszpania! W finale (8 grudnia) powrócimy tam, aby ponownie zanurzyć się w bożonarodzeniowej muzyce dawnych wieków tworzonych przez takich twórców, jak Matas Juan de Veana, Cristbal Galn, Juan del Vado y Gómez czy Sebastin Durn. Ich niedoścignionym wykonawcą i propagatorem jest powracający na festiwal Actus Humanus po kilku latach ansambl Al Ayre Español pod dyrekcją Eduarda Lópeza Banzo, który jest autorem programu „¡Oigan, miren y vengan a ver!” Założony w 1988 roku przez klawesynistę Eduardo Lópeza Banzo zespół, nazwę zaczerpnął od tytułu fugi gitarowej kompozytora Gaspara Sanza, który w uwagach napisał: play with "ayre español" (in the Spanish way), stąd Al Ayre Español
Koncerty popołudniowe w Dworze Artusa i Ratusz Głównego Miasta godz. 17.30
Niezwykle interesująco zapowiada się popołudniowa seria kameralnych koncertów, w której – podobnie jak rok wcześniej – zaprezentują się wykonawcy polscy i zagraniczni.
Jest konkurs na projekt wystawy Muzeum Westerplatte i Wojny 1939
Serię popołudniowych koncertów zainauguruje (w środę, 4 grudnia) młody francuski zespół Le Consort, który przywiezie do Gdańska – wraz z obsypaną nagrodami francuską mezzo-sopranistką Adèle Charvet – wirtuozowski program „Teatro Sant’Angelo”. Współprowadzony przez skrzypka Théotime’a Langlois de Swarta i klawesynistę Justina Taylora zespół muzyki dawnej, szybko stał się „jednym z czołowych wykonawców na francuskiej scenie barokowej” („Diapason”), a ich wykonania cenione są za entuzjazm, szczerość i nowoczesność. Le Consort składa się z czterech młodych muzyków, których specjalnością jest interpretacja repertuaru sonat triowych.
Dzień później (5 grudnia) zabrzmi zbiór Georga Philippa Telemanna: „XII Fantasien für Violine solo” TWV 40:14–25 w ujęciu skrzypaczki Marty Korbel – reprezentantki młodego pokolenia i wschodzącej gwiazdy wykonawstwa historycznego. Wydarzeniem będzie z pewnością koncert muzyki wokalno-instrumentalnej Jakoba Kremberga, kompozytora urodzonego w roku 1652 w Warszawie, który większą rozpoznawalność zyskał poza Polską. Po jego twórczość sięgną sopranistki Anna Zawisza i Joanna Sojka, którym towarzyszyć będzie na lutni Anna Wiktoria Swoboda (piątek, 6 grudnia).
„Minghun” już w kinach. Film współprodukował Gdańsk
W sobotę (7 grudnia) zabrzmią z kolei na klawesynie i pozytywie „Biblischer Historien” Johanna Kuhnaua. Zaprezentuje je premierowo Anna Firlus.
Wreszcie podczas ostatniego koncertu serii popołudniowej (8 grudnia) zadebiutuje w Gdańsku zespół Les Musiciens de Saint-Julien prowadzony przez wirtuoza fletu Françoisa Lazarevitcha. Artyści wraz z kontratenorem Timem Meadem zabiorą nas w podróż do Anglii z programem poświęconym świeckiej twórczości Henry’ego Purcella.
SZCZEGÓŁOWY PROROAM I BILETY NA STRONIE Actus Humanus Nativitas 2024.