• Start
  • Wiadomości
  • Actus Humanus Nativitas 2024. Muzyka dawna, mistrzowskie wykonanie

Actus Humanus Nativitas 2024. Muzyka dawna w mistrzowskim wykonaniu. Od środy 

Największy polski festiwal muzyki dawnej i jeden z najważniejszych w Europie przygotował dla melomanów pięciodniową dawkę najpiękniejszej muzyki renesansu i baroku. Od środy do niedzieli (4-8 grudnia) wysłuchamy 11 koncertów w wykonaniach polskich i zagranicznych artystów. Ostatnie bilety (od 42 do 120 zł) na Actus Humanus Nativitas 2024 są jeszcze dostępne.
02.12.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
461719879_1317308552951996_7307770180042206803_n
Actus Humanus Nativitas 2024. Od środy 4 do niedzieli 8 grudnia 2024 r. wysłuchamy 11 koncertów w wykonaniu polskich i zagranicznych artystów. Bilety od 42 od 120 zł
fot. mat. Actus Humanus Nativitas 2024

Spektakl TW “Piękna Zośka” w Teatrze Telewizji TVP, 2 i 9 grudnia (II części)

Actus Humanus od 2017 roku towarzyszy słuchaczom przed dwoma najważniejszymi świętami w roku, w odsłonach: "Resurrectio" podczas Wielkiego Tygodnia oraz "Nativitas" przed Świętami Bożego Narodzenia, prezentując każdorazowo dwa koncerty dziennie. 

Kto chce doświadczyć pokrzepiającej siły muzyki i architektury, powinien w najbliższych dniach (od 4 do 8 grudnia) odwiedzić piękne prestiżowe gdańskie wnętrza - Dwór Artusa, Centrum św. Jana i Ratusz Głównego Miasta, w których odbywa się festiwal.

fradyr
Zespół muzyki dawnej Le Poème Harmonique założony z inicjatywy Vincenta Dumestre’a w 1998 roku, tworzą pasjonaci wykonawstwa muzyki XVII i XVIII wieku. Ich występy, przyjmowane z entuzjazmem w rodzimej Francji, jak i na międzynarodowych scenach, odzwierciedlają innowacyjne podejście w interpretacji repertuaru muzycznego i dogłębne zbadanie faktury wokalnej i instrumentalnej. Le Poème Harmonique usłyszymy w środę, 4 grudnia, o godz. 20 w Centrum św. Jana
fot. mat. Actus Humanus Nativitas 2024

Actus Humanus 2024 - wieczory w Centrum św. Jana, koncerty o godz. 20

- Można żyć, i ja to czynię, pozostając zanurzonym w pięknie przeszłości - zwierzał się podczas jednej z poprzednich edycji festiwalu Actus Humanus w Gdańsku, dziennikarzowi Jackowi Hawrylukowi Vincent Dumestre, francuski instrumentalista i dyrygent, uznawany za jednego z najbardziej pomysłowych i wszechstronnych animatorów odrodzenia muzyki baroku. - Ale nasze czasy są zupełnie inne. Nie odczuwam tęsknoty za tym, co wydarzyło się 100 lat temu. Ważne jednak, by umieścić siebie w całej tej historii. Historii, którą opowiadamy na każdym koncercie.

I właśnie tej opowieści posłuchamy na otwarcie Actus Humanus Nativitas 2024, bo to on zainauguruje cykl wieczornych koncertów festiwalu. 

Vincent Dumestre założył swój wysoko ceniony zespół wykonawstwa historycznego – Le Poème Harmonique, w 1998 roku. W środę (4 grudnia) artyści zaprezentują program „Mi Libertad”, złożony m.in. z hiszpańskich villancicos granych w okresie Bożego Narodzenia.

Dzień później (5 grudnia) zabrzmią bożonarodzeniowe „Concerti grossi con una Pastorale per il Santissimo Natale” op. 8 Giuseppe’a Torellego oraz motety George’a Friderica Handla w wykonaniu {oh!} Orkiestry pod kierownictwem Martyny Pastuszki, którym towarzyszyć będzie znakomita śpiewaczka Rachel Redmond

W piątkowy wieczór (6 grudnia) pozostaniemy na Południu – Concerto Italiano pod kierownictwem Rinalda Alessandriniego powraca do Gdańska z kolejną księgą madrygałów Claudia Monteverdiego. Tym razem artyści zaprezentują „Il quarto libro de madrigali”, które kompozytor napisał podczas pobytu na dworze Vincenza Gonzagi w Mantui. 

W sobotę (7 grudnia) po raz pierwszy na festiwalu Actus Humanus zabrzmi muzyka Johanna Davida Heinichena – kapelmistrza króla polskiego i elektora saskiego Augusta II Mocnego. Za jego czasów drezdeński zespół uchodził za jeden z najlepszych w Europie, a Drezno było wymarzonym miejscem każdego muzyka. Arte dei Suonatori pod kierunkiem Marcina Świątkiewicza zaprezentuje gatunek koncertu solowego na instrumenty dęte, a w uzupełniających program motetach Johanna Adolpha Hassego pojawi się włoska sopranistka Silvia Frigato. 

Graficzka, poetka i muzyk. Młodzi twórcy kultury z nagrodami

A co na finał? Znów gorąca Hiszpania! W finale (8 grudnia) powrócimy tam, aby ponownie zanurzyć się w bożonarodzeniowej muzyce dawnych wieków tworzonych przez takich twórców, jak Matas Juan de Veana, Cristbal Galn, Juan del Vado y Gómez czy Sebastin Durn. Ich niedoścignionym wykonawcą i propagatorem jest powracający na festiwal Actus Humanus po kilku latach ansambl Al Ayre Español pod dyrekcją Eduarda Lópeza Banzo, który jest autorem programu „¡Oigan, miren y vengan a ver!” Założony w 1988 roku przez klawesynistę Eduardo Lópeza Banzo zespół, nazwę zaczerpnął od tytułu fugi gitarowej kompozytora Gaspara Sanza, który w uwagach napisał: play with "ayre español" (in the Spanish way), stąd Al Ayre Español

hiszp end
Nazwa grupy oznacza „na sposób hiszpański” i określa ich styl wykonawczy, nie zaś repertuar. Al Ayre Español pod dyrekcją Eduarda Lópeza Banzo koncertuje od dekady pozostaje rezydencką orkiestrą Auditorio de Zaragoza, a od 2011 roku roku nosi też zaszczytny tytuł Ambasadora Saragossy. Ich koncert zakończy tegoroczny AH
fot. mat. Actus Humanus Nativitas 2024

Koncerty popołudniowe w Dworze Artusa i Ratusz Głównego Miasta godz. 17.30

Niezwykle interesująco zapowiada się popołudniowa seria kameralnych koncertów, w której – podobnie jak rok wcześniej – zaprezentują się wykonawcy polscy i zagraniczni. 

Jest konkurs na projekt wystawy Muzeum Westerplatte i Wojny 1939

Serię popołudniowych koncertów zainauguruje (w środę, 4 grudnia) młody francuski zespół Le Consort, który przywiezie do Gdańska – wraz z obsypaną nagrodami francuską mezzo-sopranistką Adèle Charvet – wirtuozowski program „Teatro Sant’Angelo”. Współprowadzony przez skrzypka Théotime’a Langlois de Swarta i klawesynistę Justina Taylora zespół muzyki dawnej, szybko stał się „jednym z czołowych wykonawców na francuskiej scenie barokowej” („Diapason”), a ich wykonania cenione są za entuzjazm, szczerość i nowoczesność. Le Consort składa się z czterech młodych muzyków, których specjalnością jest interpretacja repertuaru sonat triowych.

mezzo
Obsypana nagrodami francuską mezzosopranistka Adèle Charvet jest absolwentką Conservatoire national Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Najbardziej ceni muzykę sceniczną, stąd występy w czołowych rolach w repertuarze barokowym. W Gdańsku wraz z młodym francuskim zespołem Le Consort, wykona wirtuozowski program „Teatro Sant’Angelo”. Środa, 4 grudnia, godz. 17.30
fot. Actus Humanus Nativitas 2024

Dzień później (5 grudnia) zabrzmi zbiór Georga Philippa Telemanna: „XII Fantasien für Violine solo” TWV 40:14–25 w ujęciu skrzypaczki Marty Korbel – reprezentantki młodego pokolenia i wschodzącej gwiazdy wykonawstwa historycznego. Wydarzeniem będzie z pewnością koncert muzyki wokalno-instrumentalnej Jakoba Kremberga, kompozytora urodzonego w roku 1652 w Warszawie, który większą rozpoznawalność zyskał poza Polską. Po jego twórczość sięgną sopranistki Anna Zawisza i Joanna Sojka, którym towarzyszyć będzie na lutni Anna Wiktoria Swoboda (piątek, 6 grudnia). 

„Minghun” już w kinach. Film współprodukował Gdańsk

W sobotę (7 grudnia) zabrzmią z kolei na klawesynie i pozytywie „Biblischer Historien” Johanna Kuhnaua. Zaprezentuje je premierowo Anna Firlus

Wreszcie podczas ostatniego koncertu serii popołudniowej (8 grudnia) zadebiutuje w Gdańsku zespół Les Musiciens de Saint-Julien prowadzony przez wirtuoza fletu Françoisa Lazarevitcha. Artyści wraz z kontratenorem Timem Meadem zabiorą nas w podróż do Anglii z programem poświęconym świeckiej twórczości Henry’ego Purcella.

SZCZEGÓŁOWY PROROAM I BILETY NA STRONIE Actus Humanus Nativitas 2024.

 

TV

Każdy może pomóc