Link do opisu wydarzenia: "Wieśniara". Teatr Pedagoga

"Wieśniara". Teatr Pedagoga

Data: 26 stycznia 2015 (poniedziałek)
Godzina: 9.00
Miejsce: Gdański Archipelag Kultury; ul Dworcowa 9; Gdańsk Orunia
Wstęp: wolny, Obowiązuje kolejność zgłoszeń na mail: jarek.rebelinski@gak.gda.pl
Organizator: Gdański Archipelag Kultury

Szczegóły wydarzenia

Reżyseria: Jarek Rebeliński

Scenariusz: Mateusz Plata/Współpraca: Teatr Pedagoga/ Konsultacje: Lena Majewska
Występują: Monika Puścion, Alina Wieczorkiewicz, Ania Krasnopolska-Kordowska, Beata Mróz-Gajewska, Lucyna Wróblewska, Matusz Plata, Beata Otolska, Magdalena Klein.

Spektakl opowiada historię Julki, licealistki z dużego miasta, która za wszelką cenę próbuje być fajna.  Julka podejmuje różne działania, zmierzające do tego, żeby otoczenie szczerze i z uśmiechem przyznało jej wymarzonego „lajka”. Działania, które podejmuje zawiodą ją w miejsce, w którym niewątpliwie nie chciała by się znaleźć. Zarówno Julka, jak i każdy z nas. Wymarzone „lubię Cię” stając się celem samym w sobie, okazuje się jednocześnie drogą donikąd…

Scenariusz przedstawienia został przygotowany w konwencji Teatru Forum, techniki stworzonej w latach 70. ubiegłego wieku przez brazylijskiego reżysera teatralnego Augusto Boala. W Teatrze Forum prezentowane przedstawienie dotyka problemów bliskich widzom, które mogą oni odnieść do siebie i zidentyfikować jako własne. Przedstawienie ma otwarte zakończenie i kończy się w momencie, w którym główny bohater znajduje się w trudnym położeniu i nie wie, co ma zrobić dalej. Zadaniem uczestników Forum jest udzielenie mu pomocy i zmiana zakończenia na bardziej pozytywne. Celem nie jest znalezienie idealnego rozwiązania, ale sam proces poszukiwania i wypróbowywania różnych zachowań. Widzowie nie tylko mogą zaproponować własne rozwiązanie danej sytuacji, ale także wypróbować je na scenie w konfrontacji z aktorami.

 „W bezpiecznej, fikcyjnej sytuacji uczniowie sprawdzają, co czeka ich w życiu, jakie napotkają trudności, jakie mogą być konsekwencje ich decyzji i działania. Uczą się sposobów zrozumienia, rozpoznania siebie i innych. Zdobywają także strategie i narzędzia walki o swoje prawa, wolność i szczęście. Mają szansę zbadać i przeżyć najtrudniejsze momenty, sprowokować najtrudniejsze chwile, stawić czoła nieprzyjemnym sytuacjom i zorientować się, do czego są zdolni.” (Dziedzic A., Drama i wychowanie, Warszawa 2000).