Pierwsza edycja przeglądu w 2023 roku została przyjęta z entuzjazmem, więc organizatorzy zdecydowali się na drugą. Przegląd jest okazją do pokazania artystycznych projektów przygotowanych przede wszystkim przez studentki i studentów Uniwersytetu Gdańskiego, choć w tym roku pojawi się również spektakl spoza Trójmiasta – Teatru bez Nazwy z Uniwersytetu w Białymstoku.
- Wymyśliliśmy PSTRO, bo zależy nam na wspieraniu środowiska amatorskich teatrów studenckich oraz tworzeniu przestrzeni do prezentacji i konfrontacji różnych przejawów studenckich aktywności teatralnych – opowiada Małgorzata Jarmułowicz, dziekan Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego. - Różnorodność form oraz wielość podejmowanych tematów pokazuje, że studenci chcą komentować otaczającą rzeczywistość i są w tym bardzo kreatywni. Nazwa projektu – PSTRO – ma tę wielobarwność podkreślać. Przegląd nawiązuje do tradycji teatrów studenckich, które w drugiej połowie XX wieku towarzyszyły przemianom społecznym i politycznym, wywierając realny wpływ na historię i tożsamość naszego regionu.
- Cieszymy się, że inicjatywa jest kontynuowana i że odbywa się w naszym teatrze, który ma dużą tradycję związaną z teatrami studenckimi. Podobnie jak w zeszłym roku nasi aktorzy poprowadzą warsztaty dla uczestników, a przegląd podsumuje omówienie spektakli, które może dostarczyć młodym artystom inspiracji i pomysłów na rozwinięcie twórczości – dodaje dyrektor Teatru Miniatura Michał Derlatka.
Będzie rzeczywiście różnorodnie. Grupa Teatralna blACKout pod opieką Piotra Biedronia zrealizowała spektakl inspirowany twórczością i życiem ikony literackiej PRL-u Marka Hłaski, studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni sięgnęli po hiszpańską komedię Tirso de Moliny z XVII wieku, a Grupa Lustro wzięła na warsztat słynny dramat Jeana Paula Sartre’a „Przy drzwiach zamkniętych”. Absolwentki Zarządzania Instytucjami Artystycznymi UG Paulina Jakimowicz, Olga Rosłanowska, Natalia Pionke, Karolina Wolniak w spektaklu „Nie lubiem teatru.” komentują współczesny teatr z perspektywy tak zwanego człowieka z ulicy. Zobaczymy też dwa spektakle teatru tańca: Teatr Tańca Kiosk Ruchu w spektaklu „Jak się rzeczy mają?” inspiruje się książką „51 zabaw (z) rzeczami” Rogera-Pol Droita, zastanawiając się nad naszymi relacjami z otaczającymi nas przedmiotami, a Grupa Teatru Tańca Puzzle bada temat budowania własnego wizerunku, dopasowywania się do innych i autentyczności. Pierwszy raz na festiwalu pojawi się gość z Polski – Teatr bez Nazwy z Białegostoku w spektaklu „ΑΝАΓΚΗ: przeznaczenie” opowiada historię kapłana z katedry Notre Dame w Paryżu, który próbuje się rozprawić z Romami koczującymi na placu katedralnym.
Wstęp na wszystkie przedstawienia na podstawie bezpłatnych wejściówek do odbioru w kasie Teatru Miniatura. Spektaklom będzie towarzyszyła wystawa „Tusz farbą” Weroniki Janickiej, studentki kierunku Zarządzanie i komunikacja w sztukach scenicznych. Znajdzie się na niej dziesięć obrazów powstałych w wyniku akcji Inktober, wyzwania dla rysowników, którzy w październiku mają stworzyć 31 rysunków na zadane tematy. Weronika postanowiła zamiast rysunków namalować obrazy, na których w nietypowy sposób zinterpretowała wybrane tematy, nawiązując do popkulturowych skojarzeń, np. znanych seriali i filmów jak „Gra o tron” czy „Piraci z Karaibów”, jak i spektakli, które ją wyjątkowo poruszyły.
Organizatorem przeglądu jest Stowarzyszenie Inicjatyw Artystycznych Jantar we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim, Akademickim Centrum Kultury UG Alternator, Centrum Teatralnym UG im. prof. Jana Ciechowicza i Teatrem Miniatura. Partnerami są także Wydział Filologiczny UG, Fundacja Between.Pomiędzy, Fundacja Theatrum Gedanense, Teatr w Oknie i Centrum Filmowe UG im. Andrzeja Wajdy. Przegląd został objęty honorowym patronatem JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr. hab. Piotra Stepnowskiego i patronatem programu Edukacja do Kultury. Gdańsk oraz został dofinansowany ze środków Województwa Pomorskiego.
Program:
- 12.00 Otwarcie przeglądu | Duża Scena
- 12.15 „Piękni, dwudziestoletni” Grupa Teatralna blACKout | Duża Scena
- 13.30 „ΑΝАΓΚΗ: przeznaczenie” Teatr bez Nazwy | Scena Kameralna
- 14.30 „nie lubiem teatru.” absolwentki Zarządzania Instytucjami Artystycznymi UG | Sala Prób Przerwa
- 15.30 „Zielony Gil” Studium Baduszkowej | Scena Kameralna
- 16.45 „Jak się rzeczy mają?” Teatr Tańca Kiosk Ruchu | foyer
- 17.30 „Przy zamkniętych drzwiach” Grupa Lustro | Sala Prób
- 18.45 „Puzzle” Grupa Teatru Tańca Puzzle | Duża Scena
- 20.00 Omówienie spektakli przeglądu | Duża Scena
O spektaklach i wystawie:
„Piękni, dwudziestoletni” Grupa Teatralna blACKout
reżyseria: Piotr Biedroń
scenariusz: Barbara Madany
choreografia: Katarzyna Pastuszak
muzyka: Elio Słomiński
asystentka reżysera: Ida Bąbelek
Marek Hłasko – głos powojennego pokolenia, nieszczęśliwy romantyk i polski Ernest Hemingway o wyglądzie Jamesa Deana. Jeden z najpopularniejszych polskich pisarzy czasów PRL, który swoją twórczością wyrażał najtrudniejsze ludzkie emocje – rozczarowanie światem, bezsilność, niepokój. W „Pięknych dwudziestoletnich” Grupy Teatralnej blACKout fragmenty najbardziej znanych tekstów Hłaski przeplatają się z dramatycznymi epizodami z bujnego życia prywatnego, a melancholia spotyka się z euforią, podobnie jak w jego opowiadaniach. W tle pobrzmiewają subtelne dźwięki muzyki, która nawiązuje do klimatu epoki i podkreśla napięcia w zmaganiach głównego bohatera z własnymi demonami. W orbicie Hłaski krążą inne, nie mniej interesujące osobowości, m.in. Agnieszka Osiecka, Jarosław Iwaszkiewicz, Leopold Tyrmand i Krzysztof Komeda. Tytułowa autobiograficzna powieść została uzupełniona fragmentami listów, wywiadów i mniej znanych tekstów literackich Hłaski.
„ΑΝАΓΚΗ: przeznaczenie” Teatr bez Nazwy
scenariusz i reżyseria: Mariusz Zieniewicz
Spektakl opowiada historię jednego z kapłanów Katedry Notre Dame w Paryżu, Klaudiusza Frollo. Jest on człowiekiem uczonym, wierzącym bardziej w naukę płynącą z ksiąg niż w Kościół. Wśród mieszkańców Paryża uważany jest za czarnoksiężnika, osobę niezwykle surową, stanowczą oraz stabilną życiowo. Klaudiusz jako nadrzędną misję obrał sobie „oczyszczenie” miasta z ludności pochodzenia romskiego, których „siedzibą” stał się plac katedralny.
„nie lubiem teatru.” absolwentki Zarządzania Instytucjami Artystycznymi UG
scenariusz: Paulina Jakimowicz, Olga Rosłanowska, Natalia Pionke, Karolina Wolniak
reżyseria: Paulina Jakimowicz, Karolina Wolniak
Spektakl ma formę czytania performatywnego i przytacza głos odbiorców teatru. Spotkanie marketingowe w pewnym teatrze przeradza się w dziwne, zabawne, czasem niepokojące odzwierciedlenie opinii przeciętnego widza o kulturze. Hermetyczny świat sztuki otwiera się na głos „ludzi z ulicy” i pozwala im na chwilę przejąć scenę.
„Zielony Gil” Studium Baduszkowej
scenariusz i reżyseria: Tomasz Fogiel
Klasyczna komedia hiszpańska Tirso de Moliny z 1615 roku w tłumaczeniu Juliana Tuwima została zaadoptowana do możliwości obsadowych III roku PPSWA im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. W klasyczną realizację sztuki wprowadzono zarówno elementy komedii dell arte, jak i typowej komedii slapstickowej.
„Jak się rzeczy mają?” Teatr Tańca Kiosk Ruchu
na podstawie książki „51 zabaw (z) rzeczami” Rogera-Pol Droita
reżyseria i choreografia: Agata Gregorkiewicz
Rozejrzyj się wokół. Życie składa się nie tylko z ludzi. W rzeczach kryją się strzępki naszych dusz, a w nas – fragmenty rzeczy. Nasz stosunek do nich wskazuje na to, jak traktujemy samych siebie. Rzeczy mają coś do powiedzenia, prowokują, przywołują odległe światy. Niekiedy są przesyłkami, które zawierają dawno zapomniane obietnice.
„Przy zamkniętych drzwiach” Grupa Lustro
adaptacja i reżyseria: Julia Szczepańska
Autorska adaptacja dramatu J.P. Sartre’a. Opowiadany jest świat bez czasu oraz przestrzeni, w którym spotyka się trójka skrajnie różnych ludzi. Wyjścia jednak nie ma.
„Puzzle” Grupa Teatru Tańca Puzzle
reżyseria i choreografia: Karolina Kuca
produkcja: Zuzanna Kopeć
Spektakl porusza kwestie potrzeb dopasowania się do różnych grup społecznych, kreowania wizerunku, a także zaznaczenia swojej obecności wśród innych. Ten wyjątkowy, niekończący się proces towarzyszy nam przez całe życie. Każdy z nas jest autorem wyjątkowego obrazu, który tworzy z maleńkich kawałków.
„Tusz farbą” – wystawa Weroniki Janickiej
Dziesięć obrazów zainspirowanych akcją Inktober, w ramach której rysownicy podejmują wyzwanie stworzenia w październiku 31 rysunków, po jednym każdego dnia, na zadane tematy. Weronika Janicka postanowiła zamiast rysunków namalować obrazy, w twórczy sposób interpretując wybrane tematy i nawiązując do popkultury, np. znanych filmów czy seriali jak „Gra o tron” czy „Piraci z Karaibów”, jak i spektakli, które ją wyjątkowo poruszyły.