Link do opisu wydarzenia: Polskie kino przełomu

Polskie kino przełomu

Data: 31 maja- 6 czerwca 2019 r.
Miejsce: Klub Żak aleja Grunwaldzka 195/197, Gdańsk
Wstęp: Bilety od 8 zł do 18 zł.
Organizator: Klub Żak

Szczegóły wydarzenia

Lata osiemdziesiąte w Polsce były okresem niewątpliwie trudnym – wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku storpedowało, między innymi, nastroje ekscytacji i nadziei, jaką wiązano z sierpniem 1980. Z perspektywy czasu z równie skomplikowaną sytuacją – choć z odmiennych powodów – mieliśmy do czynienia po 1989 roku, kiedy Polacy mierzyli się z wieloaspektową transformacją, która objęła między innymi obszary polityki czy systemu gospodarczego.

Autorzy najważniejszych filmów z tego okresu – lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych – starali się, w miarę możliwości (przed 1989 rokiem nie o wszystkim można było mówić wprost), podejmować aktualną tematykę, a ich niekiedy bardzo krytyczne audiowizualne komentarze stały się istotną częścią rodzimej kultury i głosem w dyskusji nad bieżącymi problemami naszego państwa.

W ramach przeglądu filmowego zatytułowanego Polskie kino przełomu chcemy wrócić nie tylko do tych polskich dzieł, które obrazowały moment transformacji (najbardziej wyrazistym „podsumowaniem” poprzedniego systemu politycznego pozostaje tu nagrodzona Złotymi Lwami w Gdyni Ucieczka z kina „Wolność” Wojciecha Marczewskiego), ale też filmów symptomatycznych dla lat osiemdziesiątych (Przypadek Krzysztofa Kieślowskiego czy 300 mil do nieba Macieja Dejczera), których twórcy mniej lub bardziej eksplicytnie odnosili się do sytuacji polityczno-społecznej, czasem posiłkując się przy tym oprawą kina gatunkowego (O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji Piotra Szulkina jako jeden z ciekawszych polskich filmów science fiction). Przegląd uzupełnią utwory traktujące o odzyskaniu wolności (Trzy kolory. Biały Krzysztofa Kieślowskiego, Psy Władysława Pasikowskiego i Dług Krzysztofa Krauzego) – w każdym z nich lata dziewięćdziesiąte zostały ukazane z innej perspektywy, dzięki czemu można owe filmy potraktować za wzajemnie uzupełniające się i będące świadectwem zmieniającej się Polski.

PROGRAM PRZEGLĄDU

31.05.2019
G.18.00 / PRZYPADEK / r. Krzysztof Kieślowski (Amator, Dekalog, Trzy kolory) / wys. Bogusław Linda (Psy, Kobieta samotna, Pan Tadeusz), Tadeusz Łomnicki (Człowiek z marmuru, Niewinni czarodzieje), Zbigniew Zapasiewicz (Barwy ochronne, Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową) / Polska / 1981 / FPFF w Gdyni 1987: Najlepsza główna rola męska, Najlepszy scenariusz / 122 min.

1.06.2019
G.18.00 / O-BI, O-BA. KONIEC CYWILIZACJI /
r. Piotr Szulkin (Golum, Wojna światów – następne stulecie) / wys. Jerzy Stuhr (Amator, Wodzirej, Seksmisja), Krzysztof Majchrzak (Historia kina w Popielawach, Pornografia) / Polska / 1985 / FPFF w Gdańsku 1985: Najlepsza scenografia / 85 min.

2.06.2019
G.18.00 / 300 MIL DO NIEBA / r. Maciej Dejczer (Bandyta) / wys. Wojciech Klata (Chłopaki nie płaczą, Dekalog), Jadwiga Jankowska-Cieślak (Rysa, Trzeba zabić tę miłość) / Dania, Francja, Polska / 1989 / MFF w Cannes 1990: Nagroda Młodych, FPFF w Gdyni 1990: Najlepszy debiut, Europejska Akademia Filmowa 1989: Najlepszy młody europejski film roku / 105 min.

3.06.2019
G.20.00 / UCIECZKA Z KINA „WOLNOŚĆ” / r. Wojciech Marczewski (Dreszcze, Zmory) / wys. Janusz Gajos (Body / Ciało, Przesłuchanie, Żółty szalik), Zbigniew Zamachowski (Cześć, Tereska, Zmruż oczy, Zawrócony) / Polska / 1990 / FPFF w Gdyni 1990: Złote Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska, Najlepsza muzyka / 87 min.

4.06.2019
G.20.00 / TRZY KOLORY. BIAŁY / r. Krzysztof Kieślowski (Dekalog, Amator, Przypadek) / wys. Zbigniew Zamachowski (Zawrócony, Zmruż oczy), Julie Delpy (Przed wschodem słońca, Dwa dni w Paryżu, Europa Europa) / Francja, Polska, Szwajcaria / 1994 / MFF w Berlinie 1994: Srebrny Niedźwiedź / 91 min.

5.06.2019
G.20.00 / PSY
/ r. Władysław Pasikowski (Jack Strong, Pokłosie) / wys. Bogusław Linda (Matka Królów, Przypadek, Człowiek z marmuru), Janusz Gajos (Przesłuchanie, Ucieczka z kina „Wolność”), Cezary Pazura (Nic śmiesznego, Kiler), Marek Kondrat (Dzień świra, Wszyscy jesteśmy Chrystusami) / Polska / 1992 / FPFF w Gdyni 1992: Najlepszy reżyser, Najlepsza główna rola męska, Najlepsza drugoplanowa rola kobieca, Najlepsza muzyka, Najlepszy montaż / 104 min.

6.06.2019
G.20.00 / DŁUG / r. Krzysztof Krauze (Gry uliczne, Mój Nikifor, Plac Zbawiciela) / wys. Robert Gonera (Gry uliczne, Marcowe migdały), Andrzej Chyra (W imię…, Komornik, Photon) / Polska / 1999 / FPFF w Gdyni 1999: Złote Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska, Najlepsza muzyka, Nagroda Dziennikarzy, Orly 2000: Najlepszy film, Najlepsza główna rola męska, Najlepsza drugoplanowa rola męska, Najlepsza reżyseria, Najlepszy scenariusz / 97 min.

Bilety: 18 zł – normalne / 16 zł – zniżka na KARTĘ DO KULTURY* / 14 zł – zniżki* dla studentów, uczniów, seniorów / 8 zł – czł. NHEF* oraz za okazaniem Karty Dużej Rodziny*

KINO ZA DYSZKĘ: Poniedziałki „za dyszkę”, Seniorskie środy „za dyszkę”, Studenckie piątki „za dyszkę”

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji, Karty, Karnetu przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 Kartę / 1 Karnetu)

Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji.

Bilet do Kina Żak = zniżka w Kawiarni Żak

Mamy strefę relaksu: kanapę, fotele, książki, czasopisma filmowe.

Bilety na seanse filmowe można nabywać w przedsprzedaży od dnia ogłoszenia repertuaru (na seanse kinowe sprzedajemy bilety wyłącznie w kasie Klubu Żak).

www.klubzak.com.pl

KINO ŻAK / Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197 / www.klubzak.com.pl / kasa@klubzak.com.pl / Tel. 58 344 05 73 w. 117
Kasa Klubu Żak czynna w g.15.00 – 21.00 (sb i nd od g.16.00).
Kino Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.

 

Miejsce