Nz. Dorota Androsz / fot. Tamara Wyrzykowska
Sztuka „Maria Magda” opowiada o Marii, młodej uczennicy katolickiej szkoły z internatem dla trudnych dziewcząt, która ma wstydliwą przypadłość: mówi przez sen. Nawiedza ją seria przedziwnych koszmarów, których nie potrafi nigdy dokładnie zapamiętać. Razem z nowymi koleżankami Magdą i Hildie, Maria usiłuje rozwikłać zagadkę znikających w tajemniczych okolicznościach uczennic szkoły. Okazuje się jednak, że ponury klasztor skrywa znacznie więcej mrocznych sekretów, których początek sięga wiele wieków wstecz.
- Kosmosem, w jakim rozgrywa się ten tekst jest kultura gwałtu - opowiadała autorka sztuki Svenja Viola Bungarten w wywiadzie dla „Rhein-Neckar-Zeitung”. - Dalsze połączone z tym faktem tematy to powiązania między patriarchatem i kapitalizmem/kolonializmem, a także ludobójstwo, jakim było palenie czarownic i feministyczny sposób postrzegania historii jako jednej z wielu możliwych narracji. Istotne było dla mnie, żeby zobaczyć w gatunku horroru rzeczywistość i odwrotnie. Forma tego gatunku pomogła mi się zdystansować wobec mojej własnej konsternacji/stronniczości, a jednocześnie pozwoliła mi wypowiedzieć się w tej tematyce w sposób dobitny i głośny. Nie jest łatwo, kiedy pisanie wynika z gniewu, ale bardzo uwalniające jest pisanie z towarzyszeniem gniewu. Przy pracy nad tym tekstem dowiedziałam się jednej rzeczy: Muszę poczuć szczery gniew. Inaczej się nie da.
Czytanie, które będzie polską prapremierą sztuki, przygotowuje Dorota Androsz, reżyserka, performerka, aktorka Teatru Wybrzeże. - Sztuka „Maria Magda” w maju 2021 roku zdobyła główną nagrodę w prestiżowym konkursie nowej dramaturgii Heidelberg Stückemarkt. Pisano o niej w prasie niemieckiej, że jest to radykalny tekst feministyczny, zdecydowanie najodważniejszy spośród nominowanych utworów - opowiada reżyserka. - To dramat wyjątkowy; czasem ponury, z pogranicza snu i jawy, ale nie pozbawiony dystansu i poczucia humoru. Autorka sprawnie bawi się gatunkami science fiction i horroru. Dotyka tematów trudnych: dojrzewania, seksualności, grzechu i winy, świętości, kobiecości, macierzyństwa, władzy i dominacji. Jest tekstem niedosłownym i budującym drażniącą wielowarstwową narrację, otwierającym na dyskusję.

Sztukę usłyszymy w poniedziałek, 29 listopada, w klubie Żak (al. Grunwaldzka 195/197). Wystąpią: Magdalena Gorzelańczyk, Urszula Kobiela, Agata Woźnicka i Paweł Pogorzałek, a także Olo Walicki, który wykona muzykę na żywo. Wizualizacje: Artur Lis. Spotkanie po czytaniu, podczas którego obecna będzie autorka sztuki, Svenja Viola Bungarten, poprowadzi Ewa Graczyk - polska literaturoznawczyni, profesor nauk humanistycznych, wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego.
Początek o godzinie 19:00. Bilety: normalne 25 zł, super zniżka na Kartę do Kultury 20 zł, ulgowe (przysługują studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych licencjackich i magisterskich, do 26. roku życia, uczniom, emerytom i rencistom oraz na Kartę Dużej Rodziny - za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub karty) 15 zł.
Wydarzenie zorganizowano dzięki wsparciu Goethe-Institut.