Indywidualna wystawa prac Masaakiego Ohyi w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku to prezentacja dorobku wybitnego japońskiego artysty, którego twórczość nie była dotąd w Polsce szerzej znana.
Na ekspozycji w Pałacu Opatów pokazanych zostanie siedemdziesiąt grafik powstałych na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Cztery cykle ukazują dominujące w twórczości artysty toposy: Naturę a także cykl Życia i Śmierci – ludzi, zwierząt i roślin. Wieczny cykl narodzin oraz powolny, lecz nieunikniony upływ czasu to stałe tematy jego zainteresowań. Masaaki Ohya wierzy, że każde życie we Wszechświecie ma swoje przeznaczenie, którego jednak nie znamy – to tajemnica każdej istoty: człowieka, zwierzęcia czy rośliny.
Artysta tworzy prace metodą wklęsłodruku (akwaforta, akwatinta, mezzotinta, sucha igła), czerpiąc inspiracje z naturalnych form, kształtów i zjawisk. Ich wzajemne przenikanie się decyduje o sile przekazu, czyniąc jego grafiki swoistymi traktatami filozoficznymi.
Prace prezentowane w Gdańsku pochodzą z pracowni artysty.
Masaaki Ohya urodził się w 1972 roku w Zama City, w prefekturze Kanagawa w Japonii. Jest grafikiem i pedagogiem. W 1998 roku uzyskał tytuł magistra malarstwa na Tama Art University w Tokio, gdzie studiował akwafortę pod kierunkiem profesorów Yukio Fukazawy, Mayumi Morino i Tatsumasy Watanabe. Po ukończeniu studiów do 2000 roku pracował jako asystent, a następnie w latach 2000–2002 jako pracownik naukowy na Wydziale Grafiki swojej macierzystej uczelni. W latach 2008–2009 przebywał w Paryżu w ramach programu studiów zagranicznych rządu japońskiego dla artystów. W 2016 roku ukończył studia doktoranckie na Graduate School of Tama Art University. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym tej uczelni, a także członkiem The Japan Print Association, Artist Association oraz The Japan Society of Printmaking.
Masaaki Ohya, z katalogu wystawy:
„Efemeryczne byty istniejące na tym świecie ciągle się rodzą, upadają i podążają dalej, zmieniając stopniowo swoją formę. Każda żywa istota jest cudem stworzonym przez tajemnice natury w nieustannym kołowrocie zmian. Chcę wierzyć, że cała ta niezwykłość emituje światło, które dokądś zmierza, ku czemuś, czego jeszcze nie widziano. Staram się zawrzeć tę wizję w swoich miedziorytach.
Te wszystkie prace są odzwierciedleniem mojego spojrzenia na świat i wyrazem nadziei”.
Koncepcja wystawy: Masaaki Ohya, Wojciech Zmorzyński
Kurator wystawy: Wojciech Zmorzyński
Aranżacja wystawy: Biuro Kreacja Dorota Terlecka
Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne: Eugenia Tynna
Realizacja: MAT95
Montaż: Jan Klosskowski
Konserwacja: Joanna Didik, Beata Ruszczyk
Wypożyczenie: Kalina Krasowska
Transport: Anna Wojdat Zielińska
Promocja: Klaudia Ficak
Edukacja: Emilia Kalinowska
Tłumaczenie: Piotr Łuba
Współpraca: Marta Burczyk, Tadeusz Dąbrowski, Mariusz Grym, Renata Kołakowska, Joanna Librowska, Małgorzata Maciakowska, Adam Majewski, Małgorzata Paszylka, Paweł Powirski, Monika Raszewska, Maria Szymańska-Korejwo