Jak zbudować swoją stronę internetową na WordPress.com? Akademia Nowych Mediów zaprasza na szkolenie
Warsztaty Akademii Nowych Mediów, które organizowane są przez Medialab Gdańsk działający w Instytucie Kultury Miejskiej poruszały już tematy bibliotek cyfrowych, mediów społecznościowych w instytucji kultury, programowania czy podstaw prawa autorskiego. Na najbliższych spotkaniach uczestnicy i uczestniczki szkolenia dowiedzą się jak można w prosty sposób założyć bloga lub stronę internetową instytucji czy organizacji. Zajęcia odbędą się w Gdańsku i Tczewie, na dwóch poziomach – podstawowym (Gdańsk: 10-11 października, Tczew: 7-8 listopada) oraz średnio-zaawansowanym (Gdańsk: 17-18 października, Tczew: 14-15 listopada). Poprowadzi Sebastian Łubik – założyciel serwisu Dailyweb.pl. Szkolenie jest bezpłatne, obowiązują zapisy.
WordPress to platforma zdobywająca sobie coraz większą rzeszę zwolenników. Przyjazna i intuicyjna pozwala na blogowanie i prowadzenie stron internetowych każdemu, kto tylko chce. Oferuje wiele funkcjonalności za nieduże opłaty lub wręcz bezpłatnie. Nowoczesna strona internetowa jest wizytówką każdej szanującej się instytucji. Budowanie marki musi zakładać również inwestycje w tej sferze. Warto pamiętać, że strona główna instytucji nie musi być tą jedyną. Pracownicy mogą przecież prowadzić blogi, które dotyczyć będą działalności instytucji.
- Chcielibyśmy obalić mit, że strony internetowe to w każdym przypadku ogromne środki finansowe. Chcemy pokazać, że każda, nawet nieduża instytucja kultury może mieć dobrą stronę, i że może ją założyć i prowadzić każdy, kto tylko zdecyduje się poświęcić kilka godzin na naukę. Na szkolenie zapraszamy animatorów kultury, pracowników domów kultury, bibliotek i przyszkolnych świetlic, pracowników muzeów i galerii – mówi Karina Rojek z Instytutu Kultury Miejskiej.
Kurs podzielono na dwa poziomy: podstawowy i średnio-zaawansowany. Pierwszy poziom zakłada naukę podstaw (logowanie, tworzenie podstawowych wpisów, instalowanie wtyczek), drugi przeznaczony jest dla osób, które już mają pewną wiedzę, ale chciałyby zacząć prowadzić swojego bloga, czy stronę bardziej profesjonalnie. Każdy poziom to 10 godzin (dwa dni) nauki. Można zapisać się na całość i przejść kurs od podstaw do końca (cztery dni szkoleniowe) lub wybrać tylko jeden poziom. Kurs zostanie przeprowadzony w Gdańsku (10-11 października, 17-18 października) i w Tczewie (7-8 listopada, 14-15 listopada). Szkolenie poprowadzi Sebastian Łubik– założyciel serwisu Dailyweb.pl. Wstęp wolny, ilość miejsc ograniczona, obowiązują zapisy - Gdańsk: karina.rojek@ikm.gda.pl, Tczew: fjedruch@fundacjapokolenia.pl.
---
Terminy zajęć
Gdańsk:
poziom podstawowy: 10-11 października (piątek godz. 16-20, sobota godz. 10-16), Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40,
poziom średnio-zaawansowany: 17-18 października (piątek godz.. 16-20, sobota godz. 10-16), Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40.
Tczew:
poziom podstawowy: 7-8 listopada, (piątek godz. 16-20, sobota godz. 10-16), siedziba Fundacji Pokolenia, ul. Obrońców Westerplatte 6,
poziom średnio-zaawansowany: 14-15 listopada (piątek godz. 16-20, sobota godz. 10-16), siedziba Fundacji Pokolenia, ul. Obrońców Westerplatte 6.
---
Akademia Nowych Mediów jest realizowana w ramach programu Medialab Gdańsk, który łączy kulturę, aktywizm społeczny, edukację i technologię. Akademia korzysta z doświadczeń zrealizowanych projektów Medialabu Gdańsk (efekty zeszłorocznych działań, m.in. materiały materiały edukacyjne „(Nie)bój się bloga!" oraz gra „Twoje Prawa w sieci", znajdują się na stronie www.pracownia.medialabgdansk.pl) i kontynuuje niektóre wątki programu, w szczególności ten poświęcony blogowaniu. Projekt „Akademia Nowych Mediów” jest dofinansowywany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Organizator: Instytut Kultury Miejskiej
Partnerzy: Fab Lab Trójmiasto, Zakład Filozofii Wychowania i Studiów
Kulturowych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja 5medium, Stowarzyszenie Wikimedia Polska.
Patronat medialny: miesięcznik Charaktery
Projekt „Akademia Nowych Mediów” dofinansowano z środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Więcej informacji o Akademii Nowych Mediów na: http://www.akademia.medialabgdansk.pl/.
----
PLAN ZAJĘĆ
Szkolenie dla początkujących
- Omówienie idei zarządzania treścią (idea Content Management Systems).
- Czym jest blogowanie i jakie narzędzia będą niezbędne?
- Czym jest WordPress, charakterystyka, dlaczego akurat właśnie ten system?
- Omówienie panelu logowania i dobrych praktyk tworzenia danych logowania
- Omówienie panelu administracyjnego i panelu aktualizacji WordPress
- Wpisy (Jak tworzyć wpisy? Omówienie panelu i każdej poszczególnej funkcjonalności WYSWIG do tworzenia wpisów. Omówienie czym jest optymalizacja dla wyszukiwarek (podstawy) – dobre praktyki z punktu widzenia SEO przy tworzeniu nowych wpisów. Zarządzanie grafiką we wpisach (dodawanie pojedynczych grafik, a także tworzenie galerii, ich formatowanie). Podział na rodzaje wpisów i ich filtrowanie.
- Zarządzanie kategoriami i tagami.
- Zarządzanie mediami i odnośnikami.
- Strony WordPress (Omówienie idei stron i różnica między wpisami. Tworzenie nowych stron).
- Komentarze (Omówienie idei komentarzy, ich zastosowania i zarządzania. Dodanie przykładowych komentarze i ich moderacja - praktycznie ćwiczenia w kilkoma przykładami).
- Wygląd (Omówienie zarządzania motywów, ich instalacja, wyszukiwanie - instalacja przykładowych szablonów. Omówienie personalizacji motywów. Zarządzanie menu, omówienie zastosowania i utworzenie przykładowych zestawów. Omówienie i praktyczne ćwiczenia z widgetami.)
- Wtyczki – omówienie. (Instalacja i zarządzanie (instalowanie przykładowych wtyczek).
- Użytkownicy – omówienie. (Podziały na grupy użytkowników, ich zastosowanie).
- Omówienie Narzędzi i Panelu Ustawień.
Opcjonalnie: omówienie przydatnych narzędzi, wtyczek, stron czy tutoriali prosto z DailyWeb, które przydadzą się początkującym.
Szkolenia dla grupy średnio-zaawansowanej
- WordPress na własnym hostingu czy w serwisie WordPress.com – różnice
- Domena – jak dobrze wybrać i jak dokonać zakupu?
- Instalacja WordPress na własnym hostingu (wybór właściwej oferty hostingowej, na co zwracać uwagę, utworzenie nowej bazy danych, połączenie przez FTP i przesłanie plików).
- Omówienie struktury plików/katalogów WordPress i ich wskazanie ich konkretnych zadań.
- Omówienie najbardziej użytecznych wtyczek, powołanie się na przykład DailyWeb.pl (instalacja, konfiguracja i praktyczne wykorzystanie).
- System komentarzy – wbudowany czy zewnętrzny (omówienie systemu Disqus).
- Tworzenie nowych motywów – proces (bez dotykania kodu – do grzebania w kodzie wymagana średnio-zaawansowana znajomość PHP, HTML, CSS)
- Dokumentacja WordPress.
- Bezpieczeństwo WordPress.
- Optymalizacja WordPress (SEO) – jak robić to dobrze?
- Skuteczna i tania forma promocji bloga, czyli jaką reklamę wybrać?
.jpg)