
PKM Południe - korzyści dla mieszkańców Gdańska
Skrócenie czasu podróży między centrum miasta a rozbudowującymi się dzielnicami południowymi to główna korzyść, którą odniosą mieszkańcy Gdańska po zbudowaniu nowej linii kolejowej PKM Południe. Długość trasy wyniesie 7,5 km.
Czytaj także: Czytaj także: Nowa Świętokrzyska. Umowa na projekt i budowę podpisana
Dojazd pociągiem z Kowal do Gdańska Głównego w godzinach szczytu zajmie zaledwie 14 minut, czyli trzykrotnie mniej niż samochodem (ok. 45 min.). Z symulacji wynika, że 8 pociągów będzie w stanie przewieźć tylu pasażerów, co ponad 5 tys. aut.
PKM Południe – przystanki i przesiadki
Dzięki połączeniu przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z węzłem przesiadkowym w Kowalach, mieszkańcy będą mieli możliwość łatwego przesiadania się na inne środki transportu, takie jak autobusy czy tramwaje.

Powstanie sześć nowych przystanków zlokalizowanych w dzielnicach południowych:
1. Trakt Św. Wojciecha (WARIANT 1 – korytarz czerwony)
Trakt Św. Wojciecha (WARIANT 2 – korytarz błękitny)
2. Madalińskiego
3. Łostowice – Świętokrzyska
4. Niepołomicka
5. Wielkopolska
6. Świętokrzyska – Węzeł Kowale
W Kowalach według planów powstać ma duży węzeł przesiadkowy z wielopoziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut.
Kto buduje PKM Południe?
Zaangażowane bezpośrednio w projekt są Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk. Postanowiły one w tym roku przyspieszyć prace nad przygotowaniem dokumentacji dla odcinka aglomeracyjnego PKM Południe (Gdańsk Śródmieście – Kowale), wraz z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę. Dzięki temu, aplikowanie o środki UE będzie możliwe już w 2024 roku, a szansa na jego realizację już w aktualnej perspektywie dofinansowania unijnego czyli do końca 2029 roku.
Czytaj także: Czytaj także: PKM Południe: pociągiem ze Śródmieścia do Kowal. Kluby KO i WdG - za, PiS przeciw

Debata online o PKM Południe na gdansk.pl
O tym niezwykle ważnym projekcie dyskutować będą samorządowcy i eksperci. W debacie wezmą udział: Leszek Bona, wicemarszałek województwa pomorskiego, Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Grzegorz Mocarski, prezes PKM, Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście, prof. Piotr Lorens, architekt Miasta Gdańska, prof. Marcin Wołek, Uniwersytet Gdański. Moderatorem debaty będzie Michał Jamroż z Gazety Wyborczej.
Debatę zatytułowaną „PKM Południe – Kolejowe Korzyści” oglądać można będzie na portalu gdansk.pl w piątek 30 czerwca w godz. 12.30-14.00. Zapraszamy!