czytanie performatywne | Justyna Bartoszewicz, Maciej Konopiński, Jakub Kornacki
muzyka | Cezary Paciorek
rozmowa | prof. Jacek Rumiński
gospodyni | Katarzyna Żelazek
tłumaczenie na PJM | Aleksandra Bednarek, Justyna Miłczak
Opowiadanie Bory Chung „Żegnaj, kochanie moje”, które zaprezentujemy tego wieczoru, pochodzi z tomu tej koreańskiej pisarki pod tytułem „Przeklęty królik”.
„Przeklęty królik” to globalny fenomen – anglojęzyczny przekład Antona Hura znalazł się wśród finalistów Międzynarodowego Bookera (2022). W Polsce ukazał się jesienią 2023 roku nakładem wydawnictwa Tajfuny w przekładzie Marty Niewiadomskiej.
Tytuł „Żegnaj, kochanie moje” – może sugerować, że niemal dwa tygodnie po Walentynkach opowiemy historię niespełnionej miłości. Nie, nie tego się spodziewajcie. Będzie o bliskości, uważności, samotności i jej zapełnianiu, ale tak, jak trudno sobie wyobrazić i nie tylko dlatego, że to czworokąt. Takie są opowiadania Bory Chung – śmieszne i przerażające jednocześnie, pełne czułości i hiperrealistycznego okrucieństwa, aktualne i prorocze. Nie pozwalają o sobie zapomnieć, a pamięć ludzka je przywraca w najmniej przewidywalnym momencie.
Opowiadanie „Żegnaj, kochanie moje” rozgrywa się w futurystycznej scenerii. Kiedy możemy spodziewać się tej przyszłości? Może jutro, może za dziesięć lat, a może nigdy?
Skoro literatura patrzy w przyszłość i my porozmawiamy o przyszłości. Zaproszenie na ten wieczór przyjął wybitny specjalista tematu – prof. Jacek Rumiński, który zajmuje się inżynierią biomedyczną, inżynierią komputerową i informatyką, słowem uczy maszyny tego, co może nas uratować, a równie dobrze strącić do piekieł.
Bora Chung (rocznik 1976) – autorka opowiadania „Żegnaj, kochanie moje” – jest koreańską pisarką, tłumaczką i aktywistką. Ukończyła studia rosyjskie i wschodnioeuropejskie na Uniwersytecie Yale, a później obroniła doktorat w dziedzinie literatury słowiańskiej na Uniwersytecie Indiana. Przez jakiś czas wykładała literaturę rosyjską na Uniwersytecie Yonsei, obecnie tłumaczy dzieła literatury nowoczesnej z rosyjskiego i polskiego na koreański. Działa na rzecz praw grup zmarginalizowanych: robotników, kobiet oraz społeczności LGBTQ+.
Dziękujemy wydawnictwu Tajfuny za użyczenie praw do zaprezentowania tekstu.
czytanie performatywne
Justyna Bartoszewicz | Aktorka. Pochodzi z Białegostoku, ale już od lat czuje się wrzeszczanką. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, współpracowała m.in. z Operą Wrocławską, Teatrem im. Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Pieśni Kozła, Teatrem Osterwy w Lublinie, Teatrem Trubleyn Jana Fabre w Antwerpii oraz Teatrem BOTO w Sopocie, gdzie również jest częstą uczestniczką Teatru przy stole. Od dziewiętnastu lat gra na deskach Teatru Wybrzeże. Współpracuje z Gdyńską Szkołą Filmową i prowadzi warsztat aktorski na Uniwersytecie Gdańskim. Prywatnie matka, entuzjastka windsurfingu oraz kultury hiszpańskiej.
Maciej Konopiński | Aktor Teatru Wybrzeże i pedagog aktorstwa Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni. Równolegle do teatru poszerzał swoje umiejętności, grając w wielu filmach i serialach. Interesują go eksperyment i poszukiwania. Jest prekursorem improwizacji aktorskiej w nauczaniu aktorstwa w Polsce. Okazjonalnie reżyseruje spektakle, wydarzenia teatralne i widowiska dotyczące najnowszej muzyki klasycznej. W swojej twórczości chętnie łączy z teatrem elementy sztuki eksperymentalnej i wizualnej. Prywatnie mąż, ojciec i działacz na rzecz nowej męskości.
Jakub Kornacki | Aktor, scenarzysta i reżyser. Pochodzi z Lublina. Już w czasach licealnych był w rodzinnym mieście aktorem Teatru Panopticum. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Występuje m.in. na orłowskiej Scenie Letniej Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Wykładowca Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskie im. D. Baduszkowej w Gdyni. Realizuje się również w filmie i muzyce. Animator wokalny corocznego Kolędowania w ECS. Grał w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i Teatrze Muzycznym w Gdyni, udzielał się w Piwnicy przy Krypcie i Operze na Zamku. Nałogowo tłumaczy piosenki Stinga, na co ma jego osobistą zgodę, szykuje się wielka premiera.
muzyka
dr Cezary Paciorek | Akordeonista, pianista, kompozytor i aranżer, autor tekstów. Współpracuje z wybitnymi muzykami jazzowymi, koncertuje w Polsce i poza granicami. Cztery płyty z jego udziałem otrzymały nominację do nagrody Fryderyki. Ma na swoim koncie wiele dużych realizacji, m.in. skomponował muzykę do części Misterium Męki Pańskiej odbywającego się corocznie na Kalwarii Wejherowskiej i do pięciu wejherowskich edycji Verba Sacra, w trakcie których Danuta Stenka czytała biblijne Psalmy w języku kaszubskim. Od trzynastu lat pedagog Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
rozmowa
prof. Jacek Rumiński | Naukowiec, inżynier, nauczyciel i specjalista w dziedzinie inżynierii biomedycznej, inżynierii komputerowej i informatyki. Od trzydziestu lat związany z Politechniką Gdańską. Kierownik Katedry Inżynierii Biomedycznej na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG. Koordynator projektów badawczych dotyczących zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie, finansowanych z funduszy europejskich i krajowych. Dotyczą przykładowo m.in. zdalnej diagnostyki medycznej na podstawie sekwencji wideo twarzy, rozwoju cyfrowych bliźniaków w medycynie czy zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji w analizie obrazów medycznych. Członek Komitetu Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej Polskiej Akademii Nauk. Przewodniczący Rady Naukowej Polskiego Stowarzyszenia Sztucznej Inteligencji. Prezes klubu Zatoka Sztucznej Inteligencji AI Bay w PG. Kreuje współpracę naukowców, przedsiębiorców i odbiorców nowoczesnych technologii.
gospodyni
Katarzyna Żelazek | Dziennikarka, redaktorka, animatorka kultury, kuratorka wydarzeń literackich.