Link do opisu wydarzenia: Wernisaż wystawy: TERMINAL PAMIĘCI

Wernisaż wystawy: TERMINAL PAMIĘCI

Data: 9 listopada 2024 r.
Godzina: 19:00
Miejsce: Dom Zarazy Stary Rynek Oliwski 16A, Gdańsk
Organizator: Dom Zarazy

Szczegóły wydarzenia

Domu Zarazy zaprasza na wernisaż wystawy 'TERMINAL PAMIĘCI' w sobotę 9 listopada, o godzinie 19.00. Podczas wernisażu także odbędzie się koncert staropruskojęzycznego zespołu Romowe Rikoito na Scenie Teatralnej im. Ryszarda Jaśniewicza w budynku pawilonowym (wejście za darowiznę).

Wystawa litewskiego architekta-artysty Mantasa Maziliauskasa to odejście od materialnośći i tworzywa, podkreślające przestrzeń jako główny element treści. W swoich projektach i obrazach nie ogranicza się do dosłownej, historycznie poprawnej rekonstrukcji lub jednoznacznej wizji, proponuje natomiast interpretację nowych dzieł jako siedziby nowego ducha. Tworzy „świątynie światła” - koncepcję, której istotą jest zastosowanie światła jako symbolu utrwalenia nietrwałości. Nie naśladuje historycznych paraleli, ale stwarza żywy dialog między przeszłością a teraźniejszością, marzeniami i wizjami. Nowa przestrzenność nie jest obciążona przeszłością.

Artysta chce znaleźć przeciwwagę w kulturowych nieużytkach, w czystkach miejskiego przemysłu i pragmatyzmu, podkreślając element natury. Przeplatają się tu wspomnienia, historie i refleksje na temat utraconych wartości. Na tle nieodrobionych lekcji ujawnia się ból zapomnianej historii i utraconego dziedzictwa narodów, które doświadczyły ludobójstwa. Nadzieja wyrażona w dziełach pochodzi z aury miasta, która utrzymuje się nawet wtedy, gdy materialne dziedzictwo zostaje zniszczone.

Te dwa odrębne światy - przeszłość miasta i jego teraźniejszość - istnieją jednocześnie, podkreślając potencjał ciągłości kulturowej, oraz jej odnowy. W tym kontekście seria M. Maziliauskasa „Martwe natury bez przedmiotów” staje się istotną refleksją na temat architektury i sztuki, w której materialność traci na znaczeniu, a przestrzeń i jej treść stają się głównymi obiektami uwagi.

Romowe Rikoito przedstawia bałtycki język dawnych Prus w formie współczesnego folkloru. Zespół rozpoczął swoje muzyczne poszukiwania mitycznego sanktuarium Rāmawa w 1995 r. Od tego czasu przemierza postbałtycką ścieżkę niewidzialności za pomocą medytacyjnych pieśni i mantr, w niekończącej się pielgrzymce przez głuche i dzikie pustkowia, dzielące plemienne ziemie. W 2024 r. wydał swój szósty album studyjny, zatytułowany UKA.

Miejsce