Seria obrazów „W stroju ludowym, którego nigdy nie miałam” powstała pod wpływem pierwszej od dwóch lat podróży do Ukrainy. Usłyszałam tam wiele opowieści – od rodziny, przyjaciół, a także obcych osób – o tym, jak wygląda życie w kraju ogarniętym wojną. To historie o bliskich, którzy zginęli na froncie i o tych, którzy przez trzy dni przemierzali góry, by uciec z kraju. Słyszałam też masę żartów – nieodłącznego towarzysza Ukraińców, brutalnych często trudnych do zrozumienia przez tych «niewtajemniczonych».
„Żeby rakiety wracały tam, skąd lecą” – powtarza moja babcia, zapalająca świeczki podczas alarmów przeciwlotniczych.
„Zostawiliśmy ojca w zaminowanym centrum handlowym” – śmieje się moja siostra.
„Kiedy usłyszeliśmy komunikat o zaminowaniu, ojciec stwierdził, że zostanie w środku i skończy jeść swoje gruzińskie jedzenie.”
Prezentowane obrazy są próbą uchwycenia surrealistyczności życia w kraju objętym wojną, gdzie dzieci bawią się na wiosennych podwórkach, a w tle rozbrzmiewają syreny i wybuchy. Łączę to co usłyszałam z własnymi wspomnieniami z młodości spędzonej w Ukrainie. Opowiadam o utracie niewinności i próbie redefinicji własnej tożsamości w pełnej sprzeczności rzeczywistości. Ilustrując opowieści bliskich oraz swoje wspomnienia, staram się ukazać ulotność czasu i zbadać kruchość więzi między tym, skąd pochodzimy, a tym kim się stajemy.
Oprawa muzyczna na wernisażu Ziemowit Klimek.
Cykl wARTo
Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza do udziału w nowym cyklu wystaw trójmiejskich artystów. Ta inicjatywa nie tylko ukaże różnorodność współczesnego malarstwa, ale również połączy sztuki wizualne z muzyką.
Każdemu malarzowi towarzyszyć będzie specjalnie dobrany muzyk, który stworzy kompozycje, czerpiąc inspirację bezpośrednio z dzieł artysty i zaprezentuje je na wernisażu. Muzyka stanie się dźwiękowym komentarzem do malarskich opowieści, przekraczając granice poszczególnych dziedzin i tworząc wyjątkowe doświadczenie dla widza.
Do udziału w cyklu zachęcamy zarówno tych, którzy rozpoczynają swoją podróż w świecie sztuki, jak i koneserów współczesnego malarstwa.