Fenomen Fundacji de Appel w Amsterdamie w latach 70. i 80. na przykładzie współpracy z artystami: Abramowić, Ulay, Grupa General Idee, Ulises Carrión i Zespół T.
Po kontrkulturowej rewolcie z przełomu lat 60. i 70. do wolnego obyczajowo Amsterdamu ściągali artyści z całego świata, wykorzystując sprzyjającą politykę stypendialną holenderskiego rządu. Wśród przybyszów z Nowego Jorku był artysta konceptualny Lawrence Weiner, autor hasła widniejącego przez dziesięciolecia nad wejściem do Zamku Ujazdowskiego w Warszawie: „O wiele rzeczy za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku”. Weiner zamieszkał na barce na jednym z amsterdamskich kanałów. Przy innym kanale pod adresem 196 Brouwersgracht w latach 1974-1983 aktywnie działała fundacja i galeria de Appel prowadzona przez Wies Smals.
W ciągu kilkuletniej aktywności galerii udało się zaprezentować ważnych artystów sztuki performance, artystów pracujących w sztuce wideo, fotografii i instalacji oraz tych, działających w przestrzenni publicznej. Byli to m.in. Marina Abramović i Ulay, Grupa General Idee i Ulises Carrión.
O tym jak zmieniał się model galerii, jacy artyści działali w jej ramach i jakie znaczenie mieli w niej artyści z Europy Wschodniej, w tym z Polski, opowie Andrzej Paruzel – artysta i jeden z uczestników zorganizowanej przez de Appel wielkiej manifestacji artystycznej twórców z Europy Wschodniej i Środkowej pt. „Works and Words”.
Cykl spotkań „Rozmowy o Fotografii” to przestrzeń spotkań i wymiany wiedzy na temat jednego z najbardziej powszechnych i rozwijających się mediów, czyli fotografii. To prezentacje naukowczyń i naukowców badających historię fotografii, wystąpienia autorskie artystek i artystów, performatywne wykłady i prezentacje książek dokumentujących nowe odczytywania dawnej i współczesnej fotografii, wszystko zakończone dyskusjami z publicznością.
Interesują nas tematy przekraczania medium i jego użytkowania w sposób nieoczywisty, a także przypominanie sylwetek twórczyń i twórców dotąd nieopisanych, ze szczególnym podkreśleniem roli kobiet. W tegorocznym cyklu zajmiemy się m.in.: polskimi fotoreporterkami, postkolonialną perspektywą i konserwacją obiektów fotograficznych.
Autorki programu: Maja Bieńkowska, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania: „Realizacja działań edukacyjnych i promocyjnych dla publiczności Muzeum Narodowego w Gdańsku”