Link do opisu wydarzenia: Rozmowy o Fotografii

Rozmowy o Fotografii. „Wnętrze z uwięzioną”, czyli świat fotografii Serafiny Krystyny Andryszkiewicz

Data: 27 czerwca 2024 r.
Godzina: 18:00
Miejsce: NOMUS Nowe Muzeum Sztuki w Gdańsku ul. Stefana Jaracza 14
Wstęp: wolny
Organizator: Muzeum Narodowe w Gdańsku

Szczegóły wydarzenia

Cykl spotkań „Rozmowy o Fotografii” to przestrzeń spotkań i wymiany wiedzy na temat jednego z najbardziej powszechnych i rozwijających się mediów, czyli fotografii. To prezentacje naukowczyń i naukowców badających historię fotografii, wystąpienia autorskie artystek i artystów, performatywne wykłady i prezentacje książek dokumentujących nowe odczytywania dawnej i współczesnej fotografii, wszystko zakończone dyskusjami z publicznością.

Interesują nas tematy przekraczania medium i jego użytkowania w sposób nieoczywisty, a także przypominanie sylwetek twórczyń i twórców dotąd nieopisanych, ze szczególnym podkreśleniem roli kobiet. W tegorocznym cyklu zajmiemy się m.in.: polskimi fotoreporterkami, postkolonialną perspektywą i konserwacją obiektów fotograficznych.

Autorki programu: Maja Bieńkowska, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka.

Spotkanie z Serafiną Krystyną Andryszkiewicz będzie fascynującą opowieścią o jej prawie półwiecznej obecności na polu fotografii i różnorodnych rolach, jakie na nim pełniła. Jako zawodowa fotografka była fotoreporterką Krajowej Agencji Wydawniczej, tworzyła fotografie na potrzeby reklamy, mody, wydawnictw i ogólnopolskich kolorowych magazynów, a także współpracowała z wieloma agencjami reklamowymi. Jako artystka niezależna tworzyła fotokolaże i prowadziła Gdańską Galerię Fotografii w latach 1984-1990.

Zestaw prac pod wspólnym tytułem „Wnętrze z uwięzioną” obejmuje montaże z okresu 1979-1983. Punktem wyjścia dla prawie każdej pracy jest wybrana twarz lub postać, która zafascynowała artystkę ekspresją, metafizyką, zawartością idei wewnętrznych, a przede wszystkim ponadczasową prawdą i klimatem, jaki można odnaleźć w malarstwie portretowym na przestrzeni wieków. Andryszkiewicz posługuje się metodą fotograficznego montażu, stara się rekonstruować otoczenie, w którym te postacie mogłyby zaistnieć. Próbuje tworzyć rzeczywistość przywołującą mity, symbole, tajemnice wieczności, często naznaczone sakralnością.

Organizator Muzeum Narodowego w Gdańsku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Miejsce