„Zjazd Filmowy w Wiśle 1949. Źródła, komentarze, opracowania” (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny FINA, 2024) to pierwsza źródłowa monografia dotycząca socrealizmu w polskim kinie, zawierająca pełny stenogram tytułowego Zjazdu wraz z krytycznym opracowaniem. Publikacja wprowadza czytelnika w ówczesną sytuację polityczną Polski, przedstawia założenia socrealizmu i jego wpływ na polityczny charakter Zjazdu, ukazuje genezę oraz pierwsze przejawy socrealizmu w Polsce, a także znaczenie Zjazdu dla historii polskiego kina. Książka zawiera również dokumenty związane ze Zjazdem, takie jak program, kalendarz projekcji, zaproszenia, listę obecności, zdjęcia, kadry filmowe, artykuły prasowe, przykłady filmów z ocenzurowanymi scenami oraz noty biograficzne uczestników.
Barbara Giza – doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej), filmoznawczyni i medioznawczyni, zajmuje się społecznymi i kulturowymi aspektami filmu, piśmiennictwem filmowym, związkami filmu z literaturą, rolą filmu w komunikacji społecznej oraz studiami nad dziennikarstwem. Badaczka archiwów filmowych i audiowizualnych, współautorka filmów dokumentalnych, członkini Zarządu Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, członkini-specjalistka Komitetu Nauk o Sztuce PAN oraz Koła Piśmiennictwa Filmowego przy SFP – polskiej sekcji FIPRESCI. Autorka licznych publikacji, m.in. „Między literaturą a filmem. O scenariuszach filmowych Tadeusza Konwickiego” (2007), „Stawiński i wojna. Podróż autobiograficzna jako reprezentacja doświadczenia” (2012), a także redaktor naukowy serii „Polscy Krytycy Filmowi”, „Wrzesień 1939. Filmowe teksty i konteksty” (2020, z T. Lubelskim) oraz „Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych” (2021, z P. Zwierzchowskim i K. Mąką-Malatyńską), redaktorka tomu „Stulecie pokolenia Kolumbów” (2022).
Adam Wyżyński – filmoznawca i historyk filmu, kierownik Biblioteki w Filmotece Narodowej, autor tekstów o polskim kinie, publikowanych w „Iluzjonie”, „Kinie”, „Zeszytach Telewizyjnych” i „Film Pro”. Twórca kilkunastu notacji filmowych z nestorami polskiej kinematografii oraz wiceprezes Warszawskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.