PACIFICTION / TOURMENT SUR LES ÎLES
r. Albert Serra (Liberté, Historia mojej śmierci, Śmierć Ludwika XIV) / w. Benoît Magimel (Nienawiść, Pianistka, Sky Fighters), Montse Triola (Liberté, Historia mojej śmierci) / Hiszpania, Francja, Niemcy / 2022 / 165 min. / Cezary dla Najlepszego aktora oraz za Najlepsze zdjęcia
De Roller, wysokiej rangi urzędnik, próbuje rozwikłać tajemnice związane z okrętami atomowymi, podobno czającymi się u wybrzeży Tahiti. Przy tej jednak dość lakonicznie artykułowanej fabule, atmosferę paranoi rodem z dusznego thrillera udaje się Albertowi Serrze uzyskać dzięki powolnemu, niemal hipnotycznemu napięciu (chyba sięgającym zenitu w sekwencji z ambient techno puszczanym dla pustej sali przez DJ-kę topless – mantra, tantra, magia), jak i poprzez epatowanie skąpanym w tropikalnej wilgoci polinezyjskim krajobrazem – niczym ciała w “Pięknej pracy” Claire Denis. Kino doznaniowe jak Grandieux przynajmniej! W domu to to się zmarnuje… Służymy wielkim ekranem…
Tak o zachodzie słońca, jak i o świcie światło na Tahiti mieni się na pomarańczowo i różowo, przywodząc na myśl zapachy mokrych, świeżo ściętych owoców. „Pacification”, szósty film fabularny katalońskiego reżysera Alberta Serry, rozkoszuje się tym polinezyjskim półmrokiem, zupełnie jak gdyby obiektyw mógł wchłonąć i uwidocznić panującą na wyspie wilgoć.