Często grę na instrumentach dętych porównuje się do śpiewu. Jest w tym dużo racji. O ile jednak głos, to nasz wewnętrzny, naturalny instrument, tak każdy dęty stanowi „przedłużenie” wykonawcy. Czyż nie jest ciekawe jak oba takie media się łączą? Co powstanie, kiedy zestawimy bezpośrednio śpiew i fagot? Na taki pomysł wpadł estoński kompozytor Tõnu Kõrvits (ur. 1969). Napisał on cykl Baltic Elegies (Elegie Bałtyckie) do słów Ivara Ivaska. Kompozycja eksploruje przenikanie się barw ludzkiego głosu i instrumentu dętego. Nie brak w niej fragmentów o charakterze improwizowanym, używane są także środki sonorystyczne, które mają oddawać morskie pejzaże, pojawiają się onomatopeje. Utwór przyciąga delikatną i niesamowitą aurą. To opowieść o Bałtyku, o wschodach i zachodach słońca, o szumie wiatru i kipieli fal. Opowieść ta, to także i metafora ludzkiego losu.
Program koncertu dopełni inny utwór estońskiego twórcy – Solitudes (Samotności) na fagot solo. Jest to cykl trzech eterycznych miniatur. Nie są one nader dramatyczne, nie ma w nich mowy o smutku samotności – to raczej melancholijne obrazki opowiadające o zamyśleniu, zatrzymaniu i spojrzeniu z dystansu. Starają się uchwycić te nieliczne chwile, które nam, dzisiejszym pędziwiatrom, ulatują w natłoku spraw. Kõrvits stara się zatrzymać te małe refleksy światła czy myśli, które udaje się czasem pochwycić w ulotnych chwilach bycia samemu, ale niekoniecznie w samotności.
Mirosław Pachowicz ukończył studia w klasie fagotu prof. zw. dr hab. Wojciecha Orawca w Akademii Muzycznej im. S.
Moniuszki w Gdańsku. Jest także absolwentem teorii muzyki. Przez 15 lat związany był z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, w której był pierwszym fagocistą. W roku 2022 zdecydował się skupić wyłącznie na pracy pedagogicznej, działalności solistycznej i kameralnej. Nieco wcześniej (2019) wskrzesił klasę fagotu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie, którą prowadzi z sukcesami do dziś. Jest także wykładowcą w swojej Alma Mater. Inicjuje i angażuje się w liczne projekty artystyczne. Jest też zapalonym podróżnikiem.
W centrum muzycznych zainteresowań zespołu wokalnego Simultaneo znajduje się muzyka dawna - utwory powstałe w epokach średniowiecza, renesansu i baroku. Odnajduje w tych kompozycjach wielki ładunek piękna i energii, co sprawia, że z dużą przyjemnością głęboko w nie wnika, by móc podzielić się interpretacjami ze słuchaczami. Prostota i surowość średniowiecznych współbrzmień, zawiłość renesansowej polifonii czy ładunek barokowych emocji to elementy, które do dzisiaj (a może zwłaszcza teraz) inspirują współczesnych kompozytorów. Dodatkowym więc wymiarem zespołowej aktywności jest poszukiwanie źródeł i korzeni utworów współczesnych w muzyce dawnej. Założycielem i prowadzącym grupę jest Karol Kisiel – dyrygent i pedagog Akademii Muzycznej w Gdańsku i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Simultaneo to zespół z licznymi nagrodami i koncertami na wielu prestiżowych festiwalach – m.in. Warszawskiej Jesieni czy Skálholt Summer Concerts (Islandia).
Program:
Tõnu Kõrvits Baltic Elegies
Tõnu Kõrvits Solitudes na fagot solo (polskie prawykonanie)
Wykonawcy:
Mirosław Pachowicz - fagot
Zespół wokalny Simultaneo
Karol Kisiel - dyrygent
Współorganizator: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Wydarzenie dofinansowane ze środków Miasta Gdańsk.