Link do opisu wydarzenia: Festiwal Goldbergowski

Festiwal Goldbergowski

Data: 28 - 1 września 2024 r.
Miejsce: Oblackie Centrum Edukacji i Kultury ul. Elżbietańska 9/10, Gdańsk
Wstęp: Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy, ale z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, obowiązują bezpłatne wejściówki. Rozdawane będą przez organizatorów na godzinę przed każdym koncertem w Oblackim Centrum Edukacji i Kultury
Organizator: Festiwal Goldbergowski

Szczegóły wydarzenia

Wraz z końcem lata powraca Festiwal Goldbergowski – 18. edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 28 sierpnia – 1 września. Oprócz kompozycji Johanna Gottlieba Goldberga, zabrzmią m.in. utwory Georga Philippa Telemanna, Johanna Gottlieba Goldberga oraz Johanna Sebastiana Bacha - w tym słynne Wariacje Goldbergowskie. Wstęp wolny, ale liczba miejsc jest ograniczona.
Na zdjęciu znajduje się grupa muzyków ubranych na czarno, stojących w zabytkowym wnętrzu z malowidłami na ścianach, przypominającym kaplicę lub korytarz kościoła. Dwoje z nich stoi na pierwszym planie przy dwóch akordeonach, podczas gdy pozostali, trzymający smyczkowe instrumenty, stoją w tle
Podczas 18. Festiwalu Goldbergowskiego wystąpi m.in. Międzynarodowy duet akordeonowy duoAccosphere i kwintet smyczkowy Capelli Cracoviensis
mat. artystów

Czytaj także: Gdańska muzyka klasyczna górą! Ta płyta święci triumfy za granicą

Festiwal Goldbergowski to gdańska tradycja, która ma stałe grono melomanów, nie tylko w naszym mieście. Święto urodzonego w Gdańsku, XVIII-wiecznego wybitnego kompozytora i klawesynisty Johanna Gottlieba Goldberga, narodziło się w 2006 roku – by uczcić wypadającą ówcześnie 250. rocznicę jego śmierci. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki słynnym Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą.

Pomysłodawczynią i dyrektorem festiwalu jest dr hab. Alina Ratkowska, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Bolonii w 2005 roku.

- Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną. Impreza zrodziła się również z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska - opisuje Ratkowska.

Czytaj także: Gdańszczanka nagrała pierwszą na świecie płytę z wszystkimi kompozycjami Goldberga. WYWIAD

Koncert Inauguracyjny w środę. Godlberg, Bach, Telemann

Tegoroczna, 18. edycja Festiwalu Goldbergowskiego, odbywa się w odremontowanym zabytkowym Oblackim Centrum Edukacji i Kultury (ul. Elżbietańska 9/10)

Czytaj także: Oblackie Centrum Edukacji i Kultury. Nowe niezwykłe miejsce w sercu Gdańska

Wydarzenie rozpocznie się w środę, 28 sierpnia, o godzinie 19:30, koncertem inauguracyjnym w wykonaniu Olgi Pasiecznik (sopran) i Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierownictwem Krzysztofa Garstki. Usłyszymy kompozycje Johanna Gottlieba Goldberga oraz Johanna Sebastiana Bacha, a także także przyjaciela tego ostatniego - Georga Philippa Telemanna, jednego z najważniejszych niemieckich kompozytorów epoki baroku. 

Zespół Instrumentów Dawnych POK Capella Regia Polona tworzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub na ich kopiach. Współpracują z najlepszymi polskimi i zagranicznymi zespołami. Jego repertuar obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku, w tym dzieła oratoryjno-kantatowe, opery i muzykę instrumentalną. 

Olga Pasiecznik, sopran i solistka Polskiej Opery Królewskiej, występowała natomiast w przedstawieniach operowych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata. Usłyszeć ją można także w repertuarze kameralnym, oratoryjnym oraz symfonicznym w słynnych salach koncertowych w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Występowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata oraz współpracowała z takimi dyrygentami, jak Christopher Hogwood, Philipp Herreweghe, Antoni Wit czy Massimo Zanetti. 

Na zdjęciu znajduje się kobieta o siwych włosach i okularach, ubrana w białą koszulę, opierająca się o ciemny fortepian
Ewa Pobłocka ma w swoim dorobku jedno z najlepszych nagrań Bachowskich w historii - według krytyków
fot. Bartek Barczyk

Wybitni artyści o międzynarodowej sławie - w Gdańsku

Drugiego dnia Festiwalu, w czwartek, 29 sierpnia, o godzinie 19:00, wystąpi znakomita pianistka Ewa Pobłocka - laureatka X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uhonorowana nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków Chopina, zdobywczyni pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu im. Gian Battisty Viottiego w Vercelli i złotego medalu na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów w Bordeaux. Występowała niemal we wszystkich krajach Europy, obu Amerykach, w Chinach, Indonezji, Singapurze, Korei, Japonii, Australii i RPA. Z powodzeniem uprawia muzykę kameralną. Nagrywa i koncertuje także na instrumentach historycznych z epoki Chopina. 

Dokonała licznych prawykonań i premierowych nagrań utworów polskich kompozytorów współczesnych (w tym jej dedykowanych), m.in. Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna. Jako pierwsza spośród polskich pianistów nagrała oba tomy Das Wohltemperierte Klavier Bacha. Album z pierwszym tomem znalazł się na opublikowanej przez magazyn „Gramophone” liście 50. najlepszych nagrań Bachowskich w historii - i to właśnie z tym repertuarem Ewa Pobłocka wystąpi podczas festiwalowego koncertu w Gdańsku!

Dzień później – w piątek, 30 sierpnia, o godzinie 19:00, wystąpi założone przez Alenę Budziňákovą i Grzegorza Palusa duoAccosphere - zaliczane do czołowych formacji kameralistyki akordeonowej na arenie światowej. Na swoim koncie ma blisko dwieście koncertów, z którymi duet zawitał między innymi do Austrii, Bośni i Hercegowiny, Chin, Czech, Niemiec, Ukrainy i Włoch. Występował od Sali Kameralnej Filharmonii Berlińskiej przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach do Nationale Centre for the Performing Arts w Pekinie, a także podczas prestiżowych festiwali muzyki akordeonowej, barokowej, kameralnej oraz współczesnej, takich jak m.in. Premio Internazionale della Fisarmonica w Castelfidardo, Vilnius Accordion Festival, BachFest Detmold, Gliwicki Festiwal Bachowski, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Emanacje, Festiwal „Wawel o Zmierzchu” w Krakowie czy Festiwal „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem. Repertuar duetu to zarówno autorskie transkrypcji utworów wywodzących się z minionych epok, jak i kompozycje oryginalnie przeznaczonych na duet akordeonowy. 

Duetowi towarzyszyć będzie kwintet smyczkowy Capelli Cracoviensis, który tworzą znakomici muzycy: Agnieszka Świątkowska - I skrzypce barokowe, Tomasz Góra - II skrzypce barokowe, Mariusz Grochowski - altówka barokowa, Konrad Górka - wiolonczela barokowa, oraz Michał Bąk - kontrabas barokowy. Uznana na arenie międzynarodowej orkiestra wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki, przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych. Dyrektorem naczelnym i artystycznym orkiestry jest wybitny dyrygent, organista i klawesynista Jan Tomasz Adamus.

Podczas festiwalowego koncertu artyści wykonają „New double accordion concerto by Johann Sebastian Bach” - koncerty na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060-1062 w transkrypcji na dwa akordeony i kwintet smyczkowy.

Na zdjęciu widzimy uśmiechniętą kobietę o ciemnych włosach, siedzącą przy klawesynie, co sugeruje jej zamiłowanie do muzyki. Jej radosny wyraz twarzy i naturalna postawa nadają zdjęciu ciepły i przyjazny charakter
Carole Cerasi słynie z ekspresyjnych i wirtuozowskich interpretacji
mat. artystki

Czwartego dnia 18. edycji Festiwalu Goldbergowskiego, w sobotę, 31 sierpnia, o godzinie 19:00, wystąpi Carole Cerasi – nagradzana artystka, uznawana za jedną z czołowych wykonawczyń muzyki dawnej przeznaczonej na instrumenty klawiszowe. Koncertowała w całej Europie, a także w Japonii, Singapurze, Hong Kongu, Kolumbii, Izraelu, Kanadzie i w Stanach Zjednoczonych. Za jej sprawą w Gdańsku stanie się zadość tradycji festiwalowej – w jej wykonaniu usłyszymy Wariacje goldbergowskie BWV 988 Johanna Sebastiana Bacha.

Na zakończenie tegorocznej edycji – w niedzielę, 1 września, o godzinie 19:30 - wystąpi Abendmusiken Basel, którego dyrektorem artystycznym jest Jörg-Andreas Bötticher. To zespół, którego powstanie zainspirowały organizowane przez Franza Tundera i Dietricha Buxtehudego koncerty w niemieckiej Lubece, zwane Abend-Musicken, poświęcone muzyce kościelnej najwyższej próby. Artyści prezentują na swoich koncertach dzieła w większości nieznanych kompozytorów. Nagrania Abendmusiken Basel obejmują muzykę z kolekcji Duben, kompozycje Giuseppe Peranda, Johann’a Rosenmüller i Balthasara Erbena. W ich wykonaniu usłyszymy Dixit Dominus Johanna Balthasara Erbena, oraz kompozycje Kaspara Förstera i Matthiasa Weckmanna.

Jak zdobyć bezpłatne wejściówki? 

Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy, ale z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, obowiązują bezpłatne wejściówki. Rozdawane będą przez organizatorów na godzinę przed każdym koncertem w Oblackim Centrum Edukacji i Kultury.

Więcej informacji o festiwalu można znaleźć na stronie internetowej www.goldbergfestival.pl.

Czytaj także: „Żurawie”. Nowa płyta Pawła Zagańczyka z kompozycjami gdańskich twórców

Miejsce