Link do opisu wydarzenia: Eugeniusz Oniegin, Piotr Czajkowski

Eugeniusz Oniegin, Piotr Czajkowski

Data: 29.11.2009
Godzina: 17.00
Miejsce: Państwowa Opera Bałtycka, al. Zwycięstwa 15
Wstęp: 50-20 zł
Organizator: Państwowa Opera Bałtycka

Szczegóły wydarzenia

Rosyjska prowincja, słowiańska arkadia, pełnia lata. Zaczytująca się w romantycznych powieściach Tatiana zakochuje się w gościu ze stolicy – Onieginie. Ten jednak okrutnie obchodzi się z dziewczyną i jej uczuciami, udzielając lekcji ukrywania uczuć. W wyniku nieporozumienia pojedynkuje się ze swoim przyjacielem, poetą Leńskim, narzeczonym siostry Tatiany, Olgi. Poeta ginie z ręki Oniegina.

terminy spektakli:
27 listopada (piątek) godz. 19.00
28 listopada (sobota) godz. 19.00
29 listopada (niedziela) godz. 17.00
1 grudnia (wtorek) godz. 19.00

kierownictwo muzyczne José Maria Florêncio
inscenizacja i reżyseria Marek Weiss
scenografia Jagna Janicka
choreografia Izadora Weiss
przygotowanie chóru Dariusz Tabisz

oryginalna wersja językowa
tłumaczenie wyświetlane nad sceną

Treść
Rosyjska prowincja, słowiańska arkadia, pełnia lata. Zaczytująca się w romantycznych powieściach Tatiana zakochuje się w gościu ze stolicy – Onieginie. Ten jednak okrutnie obchodzi się z dziewczyną i jej uczuciami, udzielając lekcji ukrywania uczuć. W wyniku nieporozumienia pojedynkuje się ze swoim przyjacielem, poetą Leńskim, narzeczonym siostry Tatiany, Olgi. Poeta ginie z ręki Oniegina.
Mijają lata, przemija wiek niewinności, arkadia jest już tylko wspomnieniem. Tatiana, kierując się teraz rozsądkiem a nie uczuciem, poślubia wpływowego księcia Gremina. Staje się częścią wielkiego świata. Tym razem to ona wzbudza zachwyt Oniegina. Choć Tatiana nadal czuje doń sentyment, odtrąca spóźnionego kochanka i pozostaje wierna swoim ideałom i mężowi.

Obsada
Łarina Joanna Cortes
Tatiana Anastazja Lipert (27,29.11), Anna Wierzbicka (28.11, 01.12),
Olga Alicja Węgorzewska
Niania Joanna Wesołowska
Oniegin Mikołaj Zalasiński
Leński Paweł Skałuba (27.11, 01.12), Adam Zdunikowski (28, 29.11)
Griemin Romuald Tesarowicz
Sekundant Szymon Kobyliński
Zapiewajło Wiktor Wydra
Triquet Jacek Szymański
Rotmistrz Rzeszutek Krzysztof
oraz
Balet, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent José Maria Florêncio

 

Eugeniusz Oniegin odbiega znacznie od tego, do czego przyzwyczaił nas XIX-wieczny teatr operowy. Nie ma tu triumfalnych marszy, procesji, księżniczek, umykających logice decyzji zdesperowanych bohaterów – słowem: sztampy i „boskich idiotyzmów”. Świadom tego Czajkowski nie nazwał swego dzieła „operą” tylko „scenami lirycznymi”. Mało tego – prawo pierwszego wykonani przyznał nie rutyniarzom z profesjonalnego teatru tylko studentom Konserwatorium Moskiewskiego (a stało się to w roku 1879).
Wbrew tytułowi, głównym bohaterem jest Tatiana, którą poznajemy jako sentymentalnego podlotka z rosyjskiej prowincji ,który w finałowych scenach jest dojrzałą kobietą o niezłomnych zasadach. Wie, czym jest honor i poświęcenie. Tym właśnie góruje nad rozkapryszonym dandysem, Onieginem. On, który początkowo odtrąca uczucie młodej dziewczyny, zakochuje się w niej po latach i oczekuje, że dla niego zostawi męża. Tak jednak się nie dzieje.
Choć kompozytora interesują głownie przeżycia i przemiany bohaterów, to w operze nie brakuje błyskotliwych scen zbiorowych i rodzajowych. Z muzycznego punktu widzenia „Eugeniusz Oniegin” to niekończący się ciąg szlagierów muzycznych – Polonez, Walc, aria Leńskiego, aria Gremina, kuplety Triqueta, tańce dożynkowe i wiele innych . Centralny punkt opery – Scena pisania listu, jest tak bogaty w piękne melodie, że można by z niego wykroić kilka arii. Śpiewacy mają możliwość nie tylko błyszczeć w partiach napisanych przez Czajkowskiego, ale i otrzymują interesujący materiał do zagrania, stworzenia wieloznacznych i bogatych bohaterów scenicznych. Słowem: dzieło lubiane i przez publiczność i wykonawców. Pośród tych ostatnich nich zobaczmy czołówkę polskich wokalistów: Annę Wierzbicką, Roberta Gierlacha, Adama Zdunikowskiego, Pawła Skałubę, Romualda Tesarowicza, Małgorzatę Pańko, Alicję Węgorzewską.
Spektakl przygotował zespół doskonale rozumiejących się, współpracujących już ze sobą wielokrotnie w gdańskiej Operze realizatorów. Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach Jose Marii Florencia, scenografia jest dziełem Jagny Janickiej, choreografia – Izadory Weiss. Inscenizatorem jest Marek Weiss.
 

Więcej informacji : www.operabaltycka.pl