Historia dźwiękowa i dziedzictwo akustyczne to pojęcia, wokół których koncentruje się nowy numer kwartalnika „Czas Kultury”. To także centralne zagadnienia w pracy twórczej Agaty Dyczko (Teatr Wielki w Warszawie, Radio Kapitał), pisarskiej Natalii Glinki-Hebel („Glissando”, „Ruch Muzyczny”, „Soundrive”) i kompozytorskiej Dariusza Mazurowskiego (ostatnio Antenna Non Grata), z którymi podczas spotkania w Nadbałtyckim Centrum Kultury porozmawia redaktor prowadzący wydania, Filip Szałasek.
Przyjrzymy się rozmaitym praktykom i technologiom związanym z nasłuchiwaniem morza – w celach nawigacyjnych, estetycznych, terapeutycznych. Wieczór w NCK stworzy okazję do rozmowy o różnych formach aktywizmu pamięciowego związanego z Bałtykiem i jego niepowtarzalnym środowiskiem dźwiękowym. Zastanowimy się, co takiego oznacza dla nas relacja z morską audiosferą, że coraz częściej i na coraz liczniejsze sposoby staramy się ją chronić i dokumentować w ramach drobnych, prywatnych inicjatyw.
Punktem wyjścia wieczoru będą fragmenty słuchowiska terenowego „Serce z Bałtyku” Agaty Dyczko, słuchane i komentowane wspólnie a na zakończenie – set nagrań terenowych z Górek Zachodnich autorstwa Dariusza Mazurowskiego.
Agata Dyczko - Związana z Bałtykiem i żeglująca reżyserka teatralna, twórczyni słuchowisk, osoba pisząca. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Warszawie i Operą Wrocławską. W Radiu Kapitał, w ramach „Pasma dla Ziemi”, prowadzi audycje W pasiece taty Dyczko i Hydrofony mes amours. Lubi przyglądać się miejscom i ich mieszkańcom, interesują ją sytuacje wielogatunkowe, zwłaszcza relacje i negocjacje. Ostatnio rezydentka Biura Dźwięku Katowice.
Natalia Glinka-Hebel - Absolwentka studiów magisterskich z filologii angielskiej oraz przetwarzania języka naturalnego na Uniwersytecie Gdańskim, a także studiów podyplomowych „Muzyka w mediach” na Collegium Civitas (2020). Współpracuje z magazynem „Glissando” i portalem Soundrive, pisząc także dla „Ruchu Muzycznego” i innych mediów. Na co dzień pracuje w branży IT, po pracy szukając związków między przetwarzaniem języka a muzyką.
Dariusz Mazurowski - Kompozytor muzyki elektroakustycznej, producent oraz wykonawca. W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na utworach elektroakustycznych / akusmatycznych, ale komponuje również na instrumenty z elektroniką (w tym także różne obiekty dźwiękowe), realizuje instalacje audio, kolaże radiofoniczne, pejzaże dźwiękowe, field recording czy muzykę improwizowaną elektroakustyczną. Współautor i współproducent cyklu koncertowego Nowa Muzyka w Starym Ratuszu, który odbywa się w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku.
Filip Szałasek - Literaturoznawca, krytyk muzyczny i dźwiękowy. Autor książek „Jak pisać o muzyce” (2015) i „Nagrania terenowe” (2018) oraz licznych publikacji naukowych i eseistycznych. Organizuje Field•Meet – cykl spotkań online i podcast z krajowymi rekordystami i rekordystkami – oraz instagrama o polskich nagraniach terenowych @fieldrecordingspl. Redaktor prowadzący „Czasu Kultury” 3/24: Historia dźwiękowa.