Tytuł kuratorskiego cyklu Wolne Słowo w ramach Gdańsk Miasto literatury odnosi się do domu Słowa w Charkowie ostrzelanego przez rosyjskich agresorów w pierwszym roku pełnoskalowej inwazji, zbudowanego na początku wieku XXX dla literackiej generacji nazwanej Rozstrzelanym Odrodzeniem lub Czerwonym Renesansem.
Środowiska twórcze współczesnej Ukrainy podejmują żywą refleksję nad awangardową spuścizną osób zamordowanych w ramach stalinowskich represji w latach 30 XX wieku, sytuując dzisiejszą agresję w perspektywie długotrwałej strategii niszczenia kultury nie tylko eksperymentalnej, czy wolnościowej, ale właściwie każdej, która nie idzie krok w krok z kolejnymi wariantami rosyjskiego dyskursu imperialnego.
Dzisiejszy opór Ukrainy wzmaga zainteresowanie jej kulturą.
Maciej Piotrowski przełożył na język polski utwór wybitnego awangardzisty lat 30. Mike Johansena, który mieszkał w domu Słowa i który został rozstrzelany przez NKWD w 1937. Jego żywe po dziś dzień eksperymenty pisarskie imponują humorem, wyobraźnią, rozmachem i urodą języka. Przez lekką formę prześwituje też trudna rzeczywistość początku XX wieku.
Tomasz Szerszeń odwiedziwszy Dom Słowa w Charkowie snuje kulturoznawczą opowieść o obrazach wojny, przykładając do swojego erudycyjnego zaplecza kulturowego obrazy i teksty powstałe we współczesnej Ukrainie. Swoją wizytę w Ukrainie zaczyna od budynku Słowa.
Podczas spotkania porozmawiamy o książkach przygotowanych przez naszych gości i wspólnie poszukamy: jeśli nie odpowiedzi, to przynajmniej pytań i zadań, które współczesna kultura stawia sobie wobec wojny w naszym najbliższym sąsiedztwie.