• Start
  • Wiadomości
  • Zwycięskie pomysły VI edycji gdańskiego Programu Innowacji Społecznych

Jak zrobić to INNaczej? Zwycięskie pomysły VI edycji gdańskiego Programu Innowacji Społecznych

“Bank słoików”, “Taniec w pudełku”, “Zamigaj kulturalnie” i “Gimnastyka Montessori” - to tytuły czterech innowacji społecznych wybranych do przetestowania w Gdańsku jeszcze w tym roku. Jakie pomysły na naprawdę dobre zmiany przynosi VI edycja Programu Innowacji Społecznych INNaczej?
21.07.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
żarówka na sznurze
Zdjęcie symboliczne - w logo Programu Innowacji Społecznych INNaczej także znajdziemy żarówkę
Fot. Kayli_Photography/pixabay.com

Program Innowacji Społecznych INNaczej

Zakończyła się szósta edycja gdańskiego Programu Innowacji Społecznych INNaczej, którego celem jest promowanie oddolnych pomysłów (czyli właśnie tytułowych innowacji) na poprawę jakości życia lokalnej społeczności, czy też rozwiązanie wybranego problemu społecznego. Autorzy wybranych w konkursie najbardziej rokujących innowacji otrzymują wsparcie merytoryczne i finansowe, dzięki któremu mogą sprawdzić, czy ich idea przynosi oczekiwane rezultaty. 

Cztery innowatorki, których pomysły jury VI edycji programu uznało za najciekawsze, otrzymały granty na przetestowanie ich w Gdańsku. Mają na to czas do końca roku.

Operatorem programu jest Up Foundation. Fundacja Inicjowania Rozwoju, działająca na zlecenie Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Partnerami konkursu są : Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter, Solidarność Codziennie i Instytut Kultury Miejskiej.

Oddajemy głos innowatorkom.

dokładnie jak w opisie pod zdjęciem
Natalia Grzymała dzierży słoik - obiekt swojej innowacji i plecak Łączy nas Gdańsk - takie same otrzymały wszystkie osoby, których pomysły zakwalifikowały się do prezentacji przed komisją konkursową
Fot. FIR

Natalia Grzymała, “Bank Słoików”

grant 10 tys. zł

Innowacja polega na stworzeniu miejsc w Gdańsku, w których można będzie zostawiać i skąd będzie można bezpłatnie pobierać tytułowe słoiki. Mają być to miejsca ogólnodostępne (prawdopodobnie w formie szafek, wykonanych z materiałów upcyklingowych), spójne wizualnie i estetyczne, opatrzone regulaminem. Lokalizację wyznaczać ma bliskość codziennych szlaków komunikacyjnych i miejsc zamieszkania odbiorców innowacji.

Grupy docelowe to (jak nazywa ich innowatorka) “pozbywacze” czyli mieszkańcy, którzy będą oddawać słoiki. Charakteryzuje ich chęć bycia bardziej eko, lecz na przeszkodzie stoi im brak czasu i poczucie “chciałbym być zerowaste, ale to nie takie łatwe”. Są to też osoby gospodarne, którym szkoda wyrzucać coś, co jest dobre, a także aktywni oddawacze z grup na Fb typu Uwaga śmierciarka jedzie, czy Oddam za darmo.

Druga grupa - odbiorcy słoików, to domowi wytwórcy przetworów i osoby potrzebujące słoików do konkretnych celów, np. aktywiści gotujący żywności dla potrzebujących, instytucje zajmujące się wsparciem społecznym, jak np. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku.

W ramach testowania innowacji powstanie pięć miejsc, w których można będzie zostawić lub odebrać słoiki. Będzie to: Ryneczek na Dolnym Mieście, Zielony Rynek na Przymorzu, Fundacja Chmura na Przeróbce. Prowadzone są rozmowy dotyczące kolejnych lokalizacji. 

Bankowi Słoików towarzyszyć będą ogólnodostępne warsztaty wokół tematu “co można zrobić ze słoika?” (m. in. las, czy lampę, a także najlepszy możliwy pojemnik na eko środki czystości). Planowane jest też wspólne, sąsiedzkie i pokoleniowe, robienie przetworów. Warto wypatrywać na Fb nowej grupy “Bank Słoików Trójmiasto”, której powstanie - obok pierwszej edycji warsztatów - będzie sygnałem inauguracji projektu.

“Zależy nam na multiplikowaniu tego pomysłu więc każdy, kto zechce założyć podobny bank, będzie mógł korzystać z naszych zasobów w postaci gotowej szaty graficznej /regulaminu /projektu szafki i zostanie dopisany do banku miejsc gdzie można zostawiać słoiki” - pisze Natalia Grzymała.

W nadchodzącym sezonie na przetwory warto pamiętać o tej innowacji!

kobieta trzyma w rękach dwie duże karty rysunkowe
Aurora Lubos z przykładowymi kartami gry "Taniec w pudełku"
Fot. FIR


Aurora Lubos, “Taniec w pudełku”

grant 10 tys. zł

“Taniec w pudełku” to gra, która ma za zadanie integrować ludzi w różnym wieku, z różnych środowisk, ma łączyć, to co w ludziach najpiękniejsze - ich różnorodność i indywidualność poprzez wspólny ruch, taniec, aktywność fizyczną.

Inspiracją do opracowania gry były dla Aurory Lubos własne doświadczenia jako artystki i pedagożki zajmującej się teatrem tańca od 25 lat, a także mamy dziecka z niepełnosprawnością.

“Nie spotkałam się w Polsce z produktem, który w prosty i przejrzysty sposób promuje taniec i aktywność fizyczną wśród osób z niepełnosprawnościami oraz osób w różnym wieku. Temat niepełnosprawności jest wciąż tematem tabu. W Polsce cały czas spotykam się z przeświadczeniem, że taniec jest dla ludzi sprawnych” - mówi Aurora Lubos.

Projekt gry “Taniec w pudełku”, składającej się z 50 kart ilustrowanych z opisami jest już gotowy. Dopracowania z udziałem eksperta wymaga jeszcze instrukcja do gry.

“Taniec w pudełku” przyczynić ma się do rozwoju inkluzywnej oferty edukacyjnej - początkowo na terenie Gdańska, docelowo w całym kraju. Zdaniem twórczyni gra to kreatywna zabawa, która nie wyklucza; pozwalająca “oswoić” inność w ciekawy sposób. Rozgrywka to także pomysł na wspólne, międzypokoleniowe spędzanie czasu i pretekst do rozmowy na temat niepełnosprawności. Wykonywanie zadań zawartych w “Tańcu” przyczyni się zaś do rozwoju sprawności fizycznej, kreatywności i świadomości ciała zarówno u graczy sprawnych, jak i tych z niepełnosprawnościami.

Innowatorka planuje przetestować grę wśród dzieci i młodzież uczęszczający na warsztaty terapii zajęciowej, seniorów przebywających w domach pomocy społecznej, opiekunów  i edukatorów pracujących z nimi.

“Moim marzeniem jest, by szpitale, świetlice socjoterapeutyczne, przychodnie, warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, ośrodki rehabilitacyjne otrzymywały “Taniec w pudełku” za darmo” - podkreśla innowatorka, która w ramach grantu wyda i rozdystrybuuje 100 egzemplarzy swej gry.

kobieta stoi przed ekranem rzutnika
Monika Brzykca chce wesprzeć osoby głuche w lepszej dostępności do kultury, czy edukacji
Fot. FIR

Monika Brzykca, “Zamigaj kulturalnie”

grant 15 tys. zł

“Zamigaj kulturalnie” to gotowa usługa szkoleniowo - edukacyjna dla instytucji / firm / osób chcących dowiedzieć się więcej na temat kultury g/G*, języków migowych i sposobów poprawienia dostępności dla grup osób z wadą słuchu.

Monika Brzykca jest magistrą sztuki, ukończyła filologię polskiego języka migowego i jest osobą niesłyszącą, zna więc ograniczenia towarzyszące osobom g/G, sama także szkoli się w zakresie zasad dostępności.

- Scenariusze warsztatów zostaną zaprojektowane na potrzeby danej grupy warsztatowej. Nauczę lub zaproponuję konkretne sposoby zwiększenia dostępności działań prowadzonych przez firmy, organizacje, czy placówki publiczne. Innowacją jest zapraszanie gości specjalnych do warsztatów - podkreśla Monika Brzykca. - W instytucjach kultury testowane będą warsztaty “Jak planować wydarzenia dostępne dla g/G”, zaproszę do nich także niesłyszących artystów. Wnioski z tych spotkań będą wkładem do kolejnych warsztatów - ze studentami ASP, podczas których zaprojektują oni graficzną część: infografikę, explainer, czy też ścieżkę klienta.

Po warsztatach z min. pięcioma gdańskimi instytucjami kultury, w których uczestniczyć będą także tłumacze polskiego języka migowego - by oprócz wsparcia w kontaktach, przybliżyć warsztatowiczom podstawy PJM - odbędzie się spotkanie ewaluacyjne. Wnioski z warsztatów będą bazą ew. poprawek na prototypie “usługi warsztatowej” dla instytucji kultury.  

Celem innowatorki jest zwiększenie świadomości społecznej na temat kultury g/G i języków migowych, a co za tym idzie - poprawy dostępności instytucji kultury. W przyszłości - wraz z przejściem do etapu skalowania innowacji - odbiorcami warsztatów mogą być np. pracownicy urzędów (dzięki czemu nauczą się sprawniej obsługiwać interesantów g/G), czy też placówki publiczne takie jak szkoły masowe w tym z oddziałami integracyjnymi (nauczyciele, uczniowie), poradnie psychologiczno- pedagogiczne, a także lekarze i personel medyczny.

*Zapis g/G to zespolenie pierwszych liter słowa “głuchy” pisanego z wielkiej i małej litery. Jak czytamy na portalu zapowiedz.org”, “Głusi przez duże „G” to osoby tworzące mniejszość językowo-kulturową, które znają język migowy, czują przynależność do tej grupy oraz identyfikują się z Kulturą Głuchych. Osoby głuche przez małe „g” to natomiast osoby niesłyszące, które albo niezbyt dobrze znają język migowy albo nie czują się przynależne do tej grupy kulturowej.

 

kobieta stoi przy ekranie, tłumaczy, na pierwszym planie przy dużym stole siedzą słuchające jej osoby
Marta Lisiecka przekonuje jurorów konkursu, że warto postawić na rozwój gimnastyki dla najmłodszych
Fot. FIR

Marta Lisiecka, “Gimnastyka Montessori”

grant 7 tys. zł

Celem projektu jest wprowadzenie na rynek innowacyjnych zajęć gimnastycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym, prowadzonych z wykorzystaniem metod Montessori. Prowadzący zajęcia trenerzy będą opierali się na szacunku do dzieci i wspierali ich wewnętrzną motywację do aktywnego trybu życia.

Trenerzy przejdą kompleksowe szkolenie, które umożliwi im poszerzenie wiedzy i - zdaniem Marty Lisieckiej - zapoczątkuje dobrą zmianę w metodach wykorzystywanych podczas zajęć gimnastycznych. 

Pierwszy etap działania to organizacja dwudniowego szkolenia z metody Montessori - w ramach innowacji dla grupy trenerów gimnastyki artystycznej. Kolejny to zajęcia w szkołach dla dzieci w wieku przedszkolnym (po cztery godzinne treningi dla 12-15 dzieci w każdej). Zajęcia miałyby się odbyć w trzech szkołach podstawowych: we Wrzeszczu, na Zaspie i na Przymorzu. Klucz doboru placówek to odpowiednio wyposażone sale gimnastyczne, prowadzenie oddziałów zerówkowych lub przedszkolnych i bezpośrednie sąsiedztwo z placówkami przedszkolnymi. Nową formę zajęć, po zakończeniu cyklu, ocenią w ankietach rodzice uczestników.

Wykorzystanie metod Montessori w gimnastyce zapobiec ma zniechęceniu się dzieci do udziału w zajęciach ruchowych, szkolenia zaś - “dostarczyć” trenerów zaznajomionych z nowoczesnych metod pedagogicznych. Nie tylko w gimnastyce wykorzystanie wspomnianych metod powoduje, że zajęcia staną się bardziej empatyczne, drzemie w nich duży potencjał wykorzystania z powodzeniem w innych dyscyplinach sportu.

Ostateczny produkt to nowa oferta odpłatnych zajęć w Gdańsku (w przyszłości także w kraju), wspierających zarówno dobro fizyczne, jak i psychiczne dziecka. 

Gdańszczanie chcą zmieniać świat - oto pomysły V edycji programu INNaczej

Komisja konkursowa VI edycji Programu Innowacji Społecznych INNaczej

  • Monika Stachurska - Wydział Rozwoju Społecznego UMG
  • Michał Zorena - Wydział Rozwoju Społecznego UMG
  • Agnieszka Chomiuk - Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku
  • Magdalena Skiba - niezależna ekspertka Innaczej
  • Agnieszka Płoska - niezależna ekspertka Innaczej
  • Natalia Siuda-Piotrowska - Up Foundation
  • Maja Kurant - Up Foundation
  • Anna Knoff - Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter
  • Iwona Stawicka - Gdańska Fundacja Rozwoju Gospodarczego
  • Katarzyna Kiszkurno - Gdańska Fundacja Rozwoju Gospodarczego
  • Olga Gulińska - Europejskie Centrum Solidarności

Więcej o projekcie na stronie internetowej FIR

oraz na Fb

TV

79. rocznica zakończenia II wojny światowej