Nowy Port, Oliwa, Orunia, Dolne Miasto, Biskupia Górka, Zaspa, Wyspa Sobieszewska - te dzielnice (oczywiście Biskupia Górka i Dolne Miasto to formalnie Śródmieście) stały się właśnie “bohaterkami” czapek, które kupić można w sklepiku internetowym IKM.
Koncepcja i idea jest jedna, ale każda czapka inna, jak różne są charaktery gdańskich dzielnic, które można zwiedzać z Lokalnymi Przewodnikami i Przewodniczkami. Zaproszone do współpracy graficzki w swoich projektach oddały specyfikę każdej z dzielnic. Za projekty odpowiadają: Zaspa – Anna Lubińska, Biskupia Górka – Katarzyna Cichosz (studio kmicic), Dolne Miasto – Eugenia Tynna, Nowy Port – Hanna Kmieć (studio kmicic), Orunia – Alicja Pałgan, Oliwa – Anita Wasik, Wyspa Sobieszewska – Magda Danaj.
- Czapki są rozwinięciem naszego projektu Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki - mówi Marta Bańka rzecznik prasowa Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. - Tradycyjne spacery w terenie z udziałem przewodników odbywają się lecie. Teraz zachęcamy do samodzielnych wędrówek w dzielnicowej czapce na głowie, żeby było nam ciepło i z przewodnikami w formie książkowej, które bezpłatnie ściągnąć można z naszej strony internetowej.
Na zdjęciach promujących dzielnicowe czapki wystąpili oczywiście lokalni przewodnicy i przewodniczki: w Nowym Porcie Kasia Werner, Wojciech Kowalski i Bartosz Zimniak; na Dolnym Mieście Anna Naworocka-Morze i Jacek Górski; w Oliwie: Magda Majchrzakowska i Michał Ślubowski.
W pierwszej kolejności do sprzedaży w sklepiku IKM trafiły czapki z Nowego Portu, Dolnego Miasta i Oliwy. Czapki z Zaspy i Wyspy Sobieszewskiej dostępne będą od piątku (19 lutego), a Oruni i Biskupiej Górki od poniedziałku (22 lutego).
Czapki wykonała polska firma Szwendam Się, specjalizująca się w produkcji nakryć głowy.
Każda czapka kosztuje 38 zł, przy zakupie 4 egzemplarzy, płócienna torba wybranej dzielnicy gratis.
IKM rozpoczyna sprzedaż dzielnicowych czapek, a Fundacja Palma wyprzedaje właśnie ostatnie egzemplarze swoich czapek z nadrukiem “Wrzeszcz”. Wrzeszczańskie grafitowe, żółte, zielone i koralowe zimowe nakrycia głowy były dostępne w sklepie Fundacji już przed ubiegłorocznymi mikołajkami. Teraz zostało już tylko kilka koralowych. Sprzedano blisko 400 sztuk.
Także dla Fundacji Palma użyteczny gadżet w postaci czapki służyć miał przede wszystkim promocji odkrywania okolic (w ciepłej czapce na głowie).
- Od czterech lat organizujemy Noc Wrzeszcza. Wiedząc, że pandemia nie pozwoli nam zaprosić publiczności na koncerty i inne wydarzenia zbiorowe, przygotowaliśmy słuchowisko Sen Nocy Leśnej i plan Parku Jaśkowej Doliny, by każdy sam, ze słuchowiskiem “w uszach” i mapą w ręku, mógł wybrać się na wycieczkę. Postanowiliśmy dodać do tego użyteczny gadżet. Zbliżała się zima, stąd - czapka, by nie marznąć w trakcie wyprawy - tłumaczy Jakub Knera z Fundacji Palma. - Oczywiście czapka zaistniała także sama w sobie. Dla entuzjastów i mieszkańców Wrzeszcza była po prostu elementem identyfikacji z dzielnicą, choć wiemy, że na niektórych kupujących działał też aspekt słowa “Wrzeszcz” jako formy trybu rozkazującego czasownika.
Co ciekawe, cztery egzemplarze dzielnicowej czapki zamówiła też rodzina z Warszawy o nazwisku Wrzeszcz.
Jakub Knera jest przekonany, że ich czapki powrócą w kolejny sezonie jesienno - zimowym - być może w innych, bardziej uniwersalnych kolorach (hitem pierwszej edycji były grafitowe); a z pewnością jako element nowego projektu czy wydarzenia.
Projekt Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku narodził się w 2011 roku wśród murali na Zaspie we współpracy z Klubem Plama GAK mieszkańcy i entuzjaści dzielnicy przygotowali własne trasy, których tematem były nie tylko poszczególne murale, ale także historia Zaspy. Zainteresowanie spacerami zachęciło do odkrywania kolejnych dzielnic. Następną była Biskupia Górka - tutaj partnerem projektu jest miejscowe Stowarzyszenie Biskupia Górka. Na Dolnym Mieście przy przygotowaniu programu spotkań oraz organizacji spacerów IKM współpracuje ze Stowarzyszeniem Opowiadacze Historii Dolnego Miasta, w Nowym Porcie z nieformalną grupą “Od Wyzwolenia do Wolności”, w Oliwie z Fundacją Wspólnota Gdańska, na Oruni partnerem projektu jest Stacja Orunia GAK, a na Wyspie Sobieszewskiej - Wyspa Skarbów GAK. - Partnerem w danej dzielnicy są zawsze lokalne instytucje, NGO`sy, czy też grupy nieformalne. Projekt Lokalni Przewodnicy i przewodniczki to nie tylko letnie spacery. W każdym roku razem z partnerami przygotowujemy program otwartych spotkań, prelekcji, spacerów z ekspertami. Przygotowują one do oprowadzania, ale też są dostępne dla osób, które chcą się więcej dowiedzieć o swojej dzielnicy - zaznacza Marta Bańka - Nie brakuje entuzjastów projektu w kolejnych dzielnicach, nie ma jednak szans na ich zwiększenie, dopóki trwa pandemia. |