Okres dostosowawczy Uchwały Krajobrazowej Gdańska (UKG) dotyczył nośników reklamowych, które powstały przed 2 kwietnia 2018 r., a te często funkcjonowały w przestrzeni publicznej naszego miasta od dobrych kilkunastu lat.
Natomiast młodsze i niezgodne z nowymi przepisami nośniki objęte są egzekucją od pierwszego roku obowiązywania UKG.
Uchwała Krajobrazowa Gdańska. Zniknęło blisko 500 nielegalnych reklam w mieście
Dostosowanie dla 90 proc. wolnostojących konstrukcji reklamowych i dla znacznej większości wielkoformatowej reklamy na fasadach budynków, oznacza po prostu konieczność usunięcia.
Gdańskim ulicom daleko dziś jeszcze do ideału, ale - jak od początku podkreślali twórcy UKG - nie da się w ciągu dwóch lat naprawić tego, co było psute przez lat 30. Zwłaszcza, że zakończenie okresu przejściowego przypadło w trakcie stanu epidemii koronawirusa w Polsce, w związku z którym także pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni musieli przejść w tryb pracy zdalnej.
Dla wielu gdańszczan symbolem reklamy wielkoformatowej w naszym mieście była gigantyczna siatka reklamowa na Zieleniaku. Zniknęła na dobre w nocy z 31 marca na 1 kwietnia. Także na przełomie marca i kwietnia zdemontowano wielkoformatowe reklamy z fasady sztandarowego budynku Grunwaldzkiej Dzielnicy Mieszkaniowej (róg al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego).
Ekran ledowy od strony ul. Miszewskiego jeszcze stoi, za to zniknęły już “ledy” z dachu kantoru przed wrzeszczańskim Manhattanem i z fasady dawnego Kina Krewetka naprzeciw Dworca Głównego PKP.
Inwestycje Miasta kluczowe dla łagodzenia skutków kryzysu. Które będą realizowane na początek?
Samo Centrum Handlowe Manhattan także oczyściło swoją fasadę z banerów i instalacji szyldowych niezgodnych z uchwałą.
“Już wkrótce zobaczycie jak bardzo się zmieniamy” - zapewnia Manhattan na swoim profilu na Fb.
Wrzeszczańska “Wysepka”, jeszcze do niedawna ciasno “obwieszona” i obstawiona reklamą wielkoformatową także zdecydowanie się zmieniła. Jadąc al. Grunwaldzką w stronę śródmieścia nie zobaczymy już siatek reklamowych na Hotelu Szydłowski, a w stronę Oliwy i Sopotu “krajobraz reklamowy” także znacznie się przerzedza - 25 marca zdemontowano tu np. największy w Gdańsku wolnostojący billboard (102 mkw. powierzchni) na wysokości biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego.
Zmiany widać nie tylko w centralnych dzielnicach - walka z “banerozą”, która szczególnie upodobała sobie takie przejazdowe ulice jak np. Trakt św. Wojciecha czy ul. Marynarki Polskiej także jest w toku.
ZOBACZ METAMORFOZĘ POSZCZEGÓLNYCH MIEJSC:
Gdańska Szkoła Szyldu. Pomoże przedsiębiorcom wypełniać zasady Uchwały Krajobrazowej
Co ważne dla przedsiębiorców, z uwagi na wyjątkową sytuację epidemiczną GZDiZ nie będzie nakładał na nich kar za niedostosowanie szyldów do wymogów uchwały
- Przedsiębiorcy dzwonią i piszą do nas w sprawie szyldów. Zachęcamy także kolejnych, by nie porzucali zupełnie tego tematu podczas epidemii. Niezmiennie służymy poradą i konsultacją przy planowanych zmianach - mówi Dariusz Słodkowski kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej GZDiZ.
Kontakt w sprawie szyldów możliwy jest obecnie poprzez:
- stronę internetową
- profil Uchwały na F
- oraz pod nr telefonu: 58 55 89 525
WIĘCEJ ZDJĘĆ `PRZED I PO` Z PROFILU UKG NA FB