Już prawie rok trwa elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dokładnie 15 czerwca 2021 r. ruszyły do pracy palownice. Dzięki tej inwestycji zmieni się zasadniczo podróżowanie PKM-ką w obrębie Gdańska i aglomeracji. Będzie zdecydowanie szybsze. Tym bardzie, że pojawią się też bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne.
PKM Gdańsk Firoga. Zobacz, jak rośnie w oczach nowy przystanek kolejowy w mieście
Przed rokiem elektryfikacja rozpoczęła się od budowy fundamentów pod słupy trakcyjne. Słupy już stoją, teraz ekipy budowlane instalują sieci trakcyjne. W sumie podwieszonych zostanie aż 40 km sieci do około 1500 elementów konstrukcji wsporczych.
Przy realizacji projektu zastosowano technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców. Tempo prac jest duże. Część z nich prowadzonych jest nocą. Postanowiliśmy sprawdzić z kamerą, jak przebiegają prace.
Zobacz relację wideo:
W ramach tej samej inwestycji powstanie też nowy przystanek kolejowy zlokalizowany pomiędzy Matarnią, a Portem Lotniczym. Prace prowadzone są w ramach projektu „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Firoga”. Wykonawcą jest firma TORPOL SA, Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł. Zgodnie z umową wszystko ma być gotowe na początku 2023 r.
PKM Gdańsk Firoga. Zobacz, jak rośnie w oczach nowy przystanek kolejowy w mieście