Zieleń, mieszkania i swoboda dla pieszych. Inspirujący projekt dla Węzła Kliniczna
Po zmianach 40 proc. pojazdów więcej przejeżdża przez skrzyżowanie
Założeniem wprowadzonych zmian, w ramach których przeprogramowano również sygnalizację świetlną, była poprawa przepustowości ruchu na skrzyżowaniu i zmniejszenie zatorów drogowych. A te w godzinach szczytowych potrafiły sięgać aż od estakady przy al. Sikorskiego.
Odczyty danych z pętli indukcyjnych (detektorów ruchu wtopionych w asfalt) mierzących ruch na skrzyżowaniu wskazały, że w godzinach szczytowych (14.00 - 18.00) wprowadzone zmiany pozwoliły przejechać przez skrzyżowanie 40 proc. więcej pojazdów. Dla przykładu pik komunikacyjny zmierzony w kwietniu wyniósł 1050 pojazdów na godzinę. Z kolei w maju ta liczba wyniosła 1400 - 1450 pojazdów, co daje jasny dowód, że dzięki zmianom przez skrzyżowanie przejeżdża obecnie więcej pojazdów.
Dwa nowe ronda w ciągu ul. Chrobrego. Koniec przebudowy między Zaspą a Wrzeszczem
Zanotowane odczyty w ujęciu globalnym dają wynik skrócenia czasu przejazdu na skrzyżowaniu w kierunku obwodnicy o blisko 40 proc. W ślad za tym zmniejszyły się też kolejki pojazdów oczekujących na przejazd przez skrzyżowanie o 32 proc., a liczba zatrzymań na skrzyżowaniu spadła o 22 proc.
Mniej zatorów poza szczytem i w weekendy
Zmiany w organizacji ruchu działają jednak nie tylko w szczycie komunikacyjnym. Zaobserwowano bowiem znaczną minimalizację zatorów poza szczytem oraz w weekendy. Co więcej, w szczycie popołudniowym, poprawie uległy również warunki ruchu na wlocie al. Armii Krajowej w kierunku centrum.
Gdańsk po raz kolejny na topie rankingu polskich miast najbardziej przyjaznych kierowcom
Doświadczenie trzech miesięcy obserwacji pozwoliło także na analizowanie zachowania kierowców po wprowadzonych zmianach w organizacji ruchu. Według danych policyjnych nie odnotowano w tym czasie ani jednej kolizji pojazdów, co więcej poprawiła się segregacja pojazdów skręcających w lewo. Już w momencie skręcania kierowcy ustawiają się na właściwym dla siebie pasie, jadąc dalej w stronę pętli tramwajowej lub zjeżdżając na osiedla, co zmniejsza efekt „przeplatania się” pojazdów na pasach, upłynniają ruch i zmniejszając ryzyko kolizji.
(opr. AK)