• Start
  • Wiadomości
  • Zmiany w organizacji ruchu na al. Armii Krajowej wprowadzone na stałe

Na al. Armii Krajowej wkrótce zmiany w ruchu na stałe - przejedzie 40 proc. aut więcej

Testowana od maja zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej, ul. Łostowickiej i al. Havla, polegająca na umożliwieniu skrętu w lewo z dwóch pasów, od 21 sierpnia 2024 roku stanie się docelowa. Przeprowadzone elektroniczne symulacje oraz rzeczywiste dane pozyskane z pętli indukcyjnych potwierdziły, że dzięki temu rozwiązaniu poprawiły się czasy przejazdu pojazdów przez skrzyżowaniu i zmniejszyły kolejki aut, oczekujących na zielone światło.
14.08.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W centrum zdjęcia widać dwujezdniową aleję z jadącymi samochodami, po prawej i lewej stronie pas zieleni
W maju 2024 roku na tym skrzyżowaniu pojawiło się oznakowanie poziome i pionowe, które pozwala na skręt w lewo z al. Armii Krajowej na al. Havla nie tylko z jednego, a z dwóch pasów. Kierowcy mają do dyspozycji istniejący odrębny lewoskręt, a także mogą wykonać manewr skrętu z pasa umożliwiającego jazdę na wprost
fot. GZDiZ

Zieleń, mieszkania i swoboda dla pieszych. Inspirujący projekt dla Węzła Kliniczna

Po zmianach 40 proc. pojazdów więcej przejeżdża przez skrzyżowanie

Założeniem wprowadzonych zmian, w ramach których przeprogramowano również sygnalizację świetlną, była poprawa przepustowości ruchu na skrzyżowaniu i zmniejszenie zatorów drogowych. A te w godzinach szczytowych potrafiły sięgać aż od estakady przy al. Sikorskiego.

Odczyty danych z pętli indukcyjnych (detektorów ruchu wtopionych w asfalt) mierzących ruch na skrzyżowaniu wskazały, że w godzinach szczytowych (14.00 - 18.00) wprowadzone zmiany pozwoliły przejechać przez skrzyżowanie 40 proc. więcej pojazdów. Dla przykładu pik komunikacyjny zmierzony w kwietniu wyniósł 1050 pojazdów na godzinę. Z kolei w maju ta liczba wyniosła 1400 - 1450 pojazdów, co daje jasny dowód, że dzięki zmianom przez skrzyżowanie przejeżdża obecnie więcej pojazdów.

Dwa nowe ronda w ciągu ul. Chrobrego. Koniec przebudowy między Zaspą a Wrzeszczem

Zanotowane odczyty w ujęciu globalnym dają wynik skrócenia czasu przejazdu na skrzyżowaniu w kierunku obwodnicy o blisko 40 proc. W ślad za tym zmniejszyły się też kolejki pojazdów oczekujących na przejazd przez skrzyżowanie o 32 proc., a liczba zatrzymań na skrzyżowaniu spadła o 22 proc.

Mniej zatorów poza szczytem i w weekendy

Zmiany w organizacji ruchu działają jednak nie tylko w szczycie komunikacyjnym. Zaobserwowano bowiem znaczną minimalizację zatorów poza szczytem oraz w weekendy. Co więcej, w szczycie popołudniowym, poprawie uległy również warunki ruchu na wlocie al. Armii Krajowej w kierunku centrum.

Gdańsk po raz kolejny na topie rankingu polskich miast najbardziej przyjaznych kierowcom

Doświadczenie trzech miesięcy obserwacji pozwoliło także na analizowanie zachowania kierowców po wprowadzonych zmianach w organizacji ruchu. Według danych policyjnych nie odnotowano w tym czasie ani jednej kolizji pojazdów, co więcej poprawiła się segregacja pojazdów skręcających w lewo. Już w momencie skręcania kierowcy ustawiają się na właściwym dla siebie pasie, jadąc dalej w stronę pętli tramwajowej lub zjeżdżając na osiedla, co zmniejsza efekt „przeplatania się” pojazdów na pasach, upłynniają ruch i zmniejszając ryzyko kolizji.

(opr. AK)

TV

MEVO od kulis i życzenia. Rower metropolitalny ma już rok