Przebudowa placu u zbiegu ulic Obrońców Westerplatte i Schopenhauera w Oliwie to część projektu szeroko rozumianej rewitalizacji działającego w tym miejscu od dziesięcioleci targowiska. Projekt realizuje Stowarzyszenie Inicjatywa Miasto we współpracy z Politechniką Gdańską i Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku.
W ramach kompleksowej modernizacji rynku plac zyska nową nawierzchnię z kostki brukowej, pojawią się tu różnego rodzaju siedziska i ławki. Elewacja hali targowej zostanie odświeżona, budynek będzie miał także nową, spójną identyfikację wizualną, zarówno zewnętrzną, jak i poszczególnych sklepów. Na placu przybędzie także zieleni - w postaci niewielkich ogrodów deszczowych (wzdłuż szpaleru drzew od strony ul. Obrońców Westerplatte) i licznych nasadzeń w donicach.
Teraz dopiero się zacznie
Zmiany w przestrzeni zaprojektowano we współpracy z kupcami handlującymi na targowisku i po wielu miesiącach obserwacji funkcjonowania oliwskiego rynku.
- Prototypowanie nowego, stałego układu stoisk rozpoczęliśmy rok temu. Przyglądaliśmy się, jak działają zaproponowane zmiany, wprowadzając korekty aż do osiągnięcia optymalnego układu. Jego odwzorowanie (w postaci linii z ciemniejszej kostki - red.) widać w nowej nawierzchni - mówi Piotr Czyż, prezes Stowarzyszenia Inicjatywa Miasto. - Równolegle prowadziliśmy różne działania aktywizujące: odbyło się kilka imprez tematycznych, staraliśmy się też zachęcić nowe osoby do sprzedaży swoich produktów na oliwskim rynku. Niepewny czas pandemii zabrał nam niestety rok z projektu, przez co ta największa, infrastrukturalna zmiana jest opóźniona, a dopiero jej zakończenie pozwoli nam w pełni uruchomić proces aktywizacji targu.
Dużą zmianą jest także ostateczny koniec możliwości parkowania samochodów na rynku. Wjazd na jego teren będzie możliwy tylko dla handlujących podczas dni targowych.
- Parkowanie samochodów szkodziło tej przestrzeni. Socjologowie zaangażowani w nasz projekt robili badania dotyczące odbioru rynku w Oliwie. Wielu uczestników uznało, że rynek w tym miejscu nie istnieje, że jest tu po prostu parking i tylko raz na jakiś czas ludzie na dziko przyjeżdżają sprzedawać swoje towary - tłumaczy Piotr Czyż. - Poza dniami targowymi rynek w nowej odsłonie ma być placem miejskim, miejscem rekreacji i spotkań dla okolicznych mieszkańców, nie ma tu więc miejsca na parkujące pojazdy.
- Mimo trwającej przebudowy targowisko wciąż działa w normalnych dniach i godzinach (środy i soboty, w godz. 6 - 13), a sprzedaż odbywa się przy zachowaniu rygorów sanitarnych - dodaje Mateusz Sylwestrzak wiceprezes Inicjatywy Miasto. - Obecnie mamy około 50 proc. wypełnienia dostępnej powierzchni straganów, moglibyśmy przyjąć drugie tyle wystawców, przez co rynek stałby się bardziej atrakcyjny dla klientów. Modernizacja to nowy argument, który, mamy nadzieję, pomoże nam przyciągnąć większą liczbę sprzedających.
Czego możemy się spodziewać na rynku w Oliwie?
Z pewnością powrotu do eventów, które już sprawdził się w ubiegłych latach, jak Kwietna Oliwa czy Nocny Pchli Targ podczas święta dzielnicy Viva Oliva.
Pozostając przy pchlim targu, który od sześciu lat w każdą niedzielę wakacji i września organizuje Michał Bojanowski, prezes Stowarzyszenia Młoda Oliwa - jest pomysł, by wzmocnić to wydarzenie o stałą ofertę gastronomiczną (foodtrucki) i koncertową. W innym dniu być może pojawi się dodatkowa impreza z rzeczami z drugiej ręki, ale skoncentrowana wokół tematu odzieży vintage. Mogłyby jej towarzyszyć np. warsztaty rękodzieła, czy spotkaniami ze znawcami tematu “mody z odzysku”.
Nowym punktem w rozkładzie oliwskiego rynku stać się może piątkowy Nocny Rynek, gdzie późnym popołudniem będzie można zrobić zakupy spożywcze (także dań gotowych), a później przy dźwiękach muzyki odpocząć z przyjaciółmi i rodziną przy serwowanym na rynku posiłku.
- Wprowadzając nowe wydarzenia, chcemy zachować stały rytm, żeby każdy wiedział, czego może się spodziewać danego dnia, że środy i soboty w ciągu dnia to czas dla tradycyjnego rynku, a weekendy to czas na wydarzenia specjalne, ale zawsze związane z handlem - tłumaczy Mateusz Sylwestrzak. - Chcemy wzmocnić sprzedaż bezpośrednią od okolicznych rolników, wypromować ideę kupowania jedzenia od lokalnych dostawców. Mamy parę pomysłów na działania i - jeśli tylko sytuacja epidemiczna na to pozwoli, pokazywać będziemy na rynku, we współpracy z kucharzami czy blogerami kulinarnymi z regionu, w jaki sposób można wykorzystać lokalne, sezonowe warzywa czy owoce do tworzenia prostych, tanich, zdrowych potraw i przetworów.
Wielbiciele modni i tradycyjni
Wracając do przykładu Kwietnej Oliwy - dorocznego targu, na którym można nie tylko kupić świeże kwiaty i rośliny ozdobne, ale także skorzystać z porad ogrodników, nabyć niebanalne doniczki, wziąć udział w warsztatach plecenia wianków - jest ona przykładem, że jedno wydarzenie może przyciągnąć (z pozoru) diametralnie różnych odbiorców.
- Z dwóch dotychczasowych edycji Kwietnej Oliwy skorzystały tłumy wielbicieli roślin. Na rynku obserwowaliśmy młodych, “modnych” ludzi z tatuażami, a tuż obok starsze panie. Wszyscy byli uśmiechnięci i dobrze się bawili przy muzyce dobranej tak, by jednoczyła pokolenia - wspomina Mateusz Sylwestrzak.
O dobór muzyki zadbała zaproszona do współpracy wrzeszczańska kwiaciarnia Flora Muzyka. Podczas ostatniej edycji Kwietnej Oliwy organizatorzy zadbali także o gości specjalnych. Zaprosili panią Teresę, 84-latkę doskonale znaną stałym bywalcom rynku w Oliwie, która w każdą sobotę sprzedaje tu bukiety i kwiaty doniczkowe. Był także Remigiusz Dorawa, znany gdański projektant ogrodów, którego roślinne historie na Instagramie śledzą dziesiątki tysięcy fanów.
- Złapałem naszych gości specjalnych, jak przez ponad pół godziny rozmawiali, wymieniając porady na temat pielęgnacji roślin. To było fantastyczne doświadczenie. I taki jest cel, do którego dążymy w naszym projekcie - zaznacza Piotr Czyż. - Chcemy łączyć tradycyjnych użytkowników targowisk, którymi są starsi mieszkańcy, z młodszym pokoleniem. Gdy wytworzymy fajne, przyciągające ciekawą ofertą, ale nie ekskluzywne, targowisko, ci młodsi także, mamy nadzieję, zaczną tu nie tylko częściej przychodzić, ale i handlować.
Warto śledzić na bieżąco profil Rynek w Oliwie na Fb i stronę internetową, tutaj pojawiać się będą informacje o planowanych wydarzeniach i nowościach na rynku.
Metamorfoza infrastruktury i polepszenie oferty targowiska w Oliwie to pilotażowa część programu “Na Rynek - Strategia Regeneracji Rynków", który docelowo przyczynić się ma do regeneracji podobnych targowisk w Polsce. Owocem programu będzie publikacja zawierająca metodę i dobre praktyki odnawiania przestrzeni targowej na przykładzie oliwskiego pilotażu. Program realizują: Inicjatywa Miasto, Politechnika Gdańska i Akademia Sztuk Pięknych; finansowany jest z grantu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
NOWI WYSTAWCY POSZUKIWANI Rynek w Oliwie zaprasza do kontaktu podmioty zainteresowane sprzedażą warzyw, owoców, artykułów spożywczych, kwiatów i własnych wyrobów. Dni targowe odbywają się w środy i w soboty (w godz. 6-13). W celu rezerwacji stoiska prosimy o kontakt z Natalią Gąsior pod numerem 504 249 573 lub pod adresem mailowym: kontakt@rynekwoliwie.pl. Cennik i inne szczegółowe informacje dostępne są na stronie rynekwoliwie.pl. Wynajem stoiska (3x3 mkw.) wyposażonego w namiot sprzedażowy kosztuje 50 zł za dzień. |