Najnowszy ranking Oponeo.pl przyniósł znakomity wynik dla Gdańska - miasto jest najbardziej przyjazne kierowcom w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców
fot. Karol Stańczak/ GZDiZ
- Okazuje się, że działania na rzecz zrównoważonego transportu w mieście nie muszą wcale oznaczać pogorszenia sytuacji dla kierowców - komentuje wyniki raportu Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
- Jako przykład niech służy zestawienie miast, w których poruszamy się najszybciej. Przypomnę, że wprowadzanie stref TEMPO 30 czy działania takie jak ograniczenie prędkości na alejach Zwycięstwa i Grunwaldzkiej odbierane było przez wiele osób jako „najskuteczniejszy” sposób na generowanie korków. Jak się okazuje, gdańskie „centrum” jest na drugim miejscu jeżeli chodzi o prędkości - zauważył Tomasz Wawrzonek.
Jak dodaje Tomasz Wawrzonek, uwagę zwraca najniższa wśród wszystkich dużych miast różnica pomiędzy prędkościami „w centrum” i „poza centrum”.
Analizując raport zastępca dyrektora GZDiZ dodał, że jest to m.in. efekt przyjętej polityki hierarchizowania sieci drogowej.
- Nie w takim podziale, jak zaproponowali autorzy zestawienia, ale tak jak my to widzimy: ulice lokalne, na których ruchowi samochodowemu towarzyszy intensywny ruch niechronionych jego uczestników (30 km/h), drogi dzielnicowe, zbiorcze (50 km/h), drogi tranzytowe (70 km/h i więcej). Co ważniejsze widać, że takie podejście w polityce miasta przekłada się na liczbę zdarzeń drogowych - podkreślił Tomasz Wawrzonek.
Gdańsk zajął też drugie miejsce wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców w kategorii miast, gdzie w 2021 r. zgłoszono najmniej kolizji drogowych. Na pierwszym miejscu jest Wrocław - 7,7 kolizji na 1000 mieszkańców, Gdańsk ex aequo ze Szczecinem - 9,4 kolizji na 1000 mieszkańców. Na trzecim miejscu w tej kategorii uplasował się 9,7 kolizji na 1000 mieszkańców.
Gdańsk zdobył też drugie miejsce, za Warszawą, w kategorii najlepszej infrastruktury ładowania aut elektrycznych.
Kiedy powstał ranking i kto go tworzy?
Ranking miast przyjaznych kierowcom jako autorski projekt Oponeo.pl prowadzony od 2017 r. Dane do rankingów gromadzone są dzięki zaangażowaniu specjalistów z Oponeo.pl oraz pomocy ekspertów i organizacji pozarządowych zajmujących się tematyką transportu w miastach.
Swój wkład w realizację projektu ma także system Yanosik. Informacje zgłaszane bezpośrednio przez użytkowników dróg za pomocą tej aplikacji dają rzeczywisty obraz sytuacji na polskich drogach oraz zmian zachodzących w systemach komunikacji miast.
Zasadniczą funkcję w rankingu miast przyjaznych kierowcom pełni system punktowania.
Jakie są zasady przyznawania punktów w rankingu?
Każda miejscowość, która się w nim znajduje, zostaje rozpatrywana pod kątem kilku kryteriów, otrzymując stosowne noty. Początkowo były to: osiągana prędkość jazdy w centrum i poza jego granicami, liczba odnotowanych kolizji w mieście, infrastruktura parkingowa, ceny paliw, koszty ubezpieczeń oraz koszty wymiany opon.
Popularyzacja wypożyczania samochodów „na minuty”, jak również popyt na auta elektryczne i hybrydowe spowodowały, że również te aspekty tematy także stały się obiektami zainteresowań ekspertów Oponeo.
Zwolnij. Alejami Zwycięstwa i Grunwaldzką jedziemy z maksymalną prędkością 50 km/h
Od 2019 r. sprawdzany jest również rozwój miejskich systemów carsharingu. Odnotowywane jest, ile aut znajduje się we flotach popularnych operatorów. Dodatkowo, co roku aktualizowana jest także kwestia infrastruktury ładowania aut niespalinowych w poszczególnych miastach.
Więcej informacji na temat rankingu miast przyjaznych kierowcom można znaleźć pod adresem: https://www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom.