International Design Awards (IDA) to międzynarodowy konkurs multidyscyplinarny, odbywający się w Los Angeles cyklicznie od 2007 roku. Każdego roku najlepsi profesjonalni twórcy nagradzani są tam w pięciu kategoriach: architektura, projektowanie wnętrz, wzornictwo przemysłowe, moda oraz projektowanie graficzne. Ich prace ocenia międzynarodowe Jury, w którym zasiadają przedstawiciele branż kreatywnych. Jury zwraca uwagę nie tylko na aktualne trendy i projektowe standardy, ale także wysoko ceni wizjonerskie pomysły.
W tym roku jurorom na tyle spodobały się prace graficzne gdańskiej agencji TOFU Studio, że postanowili uhonorować je drugim miejscem w kategorii „Reklama Drukowana”, a w kategorii „Plakat” - wyróżnieniem.
Wyniki tutaj.
Nagrodzona "Złota Kampania" TOFU Studio zrealizowana była na zamówienie Muzeum Narodowego w Gdańsku, a współfinansowana przez Miasto Gdańsk. Promowała obecność “Sądu ostatecznego” Hansa Memlinga w gdańskiej instytucji - obrazu, który jest jednym z dwóch najbardziej cennych obiektów malarskich w zbiorach polskiego muzealnictwa.
Miasto, aby spopularyzować obecność obrazu w Gdańsku ogłosiło 2017 - Rokiem Memlinga i włączyło do akcji promującej pt. “Jeden ze 100”, najważniejsze miejskie instytucje kulturalne. W ramach tego projektu, koorydnowanego przez MN, w ciągu ubiegłego roku odbywały się: wystawy, koncerty, konkursy dla dzieci, konferencja naukowa, premiera opery "Sąd ostateczny", powstał mural i komiks. W przestrzeni miasta akcję wspierały działania outdoorowe: przemalowany na złoto tramwaj krążył po torach, a na billboardach pojawiła się tajemnicza złota kula - symbol akcji - lądująca jak kosmiczny pojazd pomiędzy kamieniczkami na Mariackiej, portowymi dźwigami czy na stadionie Energii. Ostatnim akcentem tych działań była ogromna bryła złotej kuli, którą ustawiono w ubiegłym tygodniu na Placu Kobzdeja.
Tajemnicza złota kula na Placu Kobzdeja. Skąd się wzięła? Do czego służy?
- Chcieliśmy pokazać obraz z nieco innej strony, nie we fragmentach - tłumaczył założenia kampanii podczas jej premiery, Adam Chyliński, dyrektor artystyczny TOFU Studio. - Nie epatować jego bogactwem, ale poszukać tego, co jest uniwersalne i pierwotne, czyli sfery duchowej. Zawarliśmy ją w symbolu złotej kuli. Ona, przy całej barokowości obrazu jest minimalistyczna, uosabia absolut zstępujący na ziemię, ale taki który jest blisko człowieka współczesnego.
Warto dodać, że to niejedyny sukces tej kampanii. W listopadzie 2017, podczas trzeciego warszawskiego przeglądu „Muzeum widzialne”, Muzeum Narodowe w Gdańsku otrzymało dwie nagrody: II nagrodę w kategorii Kampanie promocyjno-marketingowe za projekt „Złota Kampania promująca obraz Sąd Ostateczny Hansa Memlinga” oraz III nagrodę w kategorii Identyfikacja muzeum za projekt „Identyfikacja wizualna obrazu Sąd Ostateczny Hansa Memlinga”.