![Na pętli w Oliwie powstanie „zielona poczekalnia” na oddzielonym torami terenie położonym wewnątrz niej. Powierzchnia ta wynosi aż 3,5 tys. m kw. i nie była dotychczas odpowiednio zagospodarowana.](https://www.gdansk.pl/download/2021-04/167355.jpg)
Mimo trwającej pandemii i obowiązujących obostrzeń sanitarnych węzły komunikacji zbiorowej, jak pętla tramwajowa w Gdańsku Oliwie, są na co dzień często uczęszczanymi miejscami. Naukowcy i urzędnicy miejscy szukają zatem rozwiązań, które z jednej strony zapewnią bezpieczeństwo pasażerom, a z drugiej mogłyby przełożyć się na poprawę jakości przestrzeni publicznych w mieście.
Ekologiczne rozwiązania dla „miast hybrydowych”
Naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z miejskimi urzędnikami postanowili to wykorzystać i użyć pętli jako laboratorium do badań nad prototypowaniem ekologicznych i samowystarczalnych przestrzeni publicznych w mieście, jednocześnie zapewniając pasażerom wyższe bezpieczeństwo podróży komunikacją zbiorową. W ramach międzynarodowego projektu badawczego SUGI FWE Nexus Crunch, który koordynuje Uniwersytet Portsmouth w Wielkiej Brytanii, a w którym biorą udział poszukujące ekologicznych rozwiązań miasta z całego świata (m.in. Eindhoven, Tajpej, Miami, Uppsala), naukowcy z PG i urzędnicy przygotowali koncepcję „zielonej poczekalni” na pętli w Oliwie.
- Podczas pandemii nasze miasta przeszły rewolucję i są teraz miastami hybrydowymi, funkcjonującymi w dużej mierze "zdalnie" - mówi dr Joanna Bach-Głowińska z Wydziału Architektury PG, koordynatorka projektu. - Niezbędne jest zatem wprowadzenie do nich rozwiązań zupełnie innych od stosowanych do tej pory. Jednym z nich jest domykanie przepływu energii i wody, ale też np. żywności, w zamkniętych i współzależnych obiegach rozproszonych w różnych częściach dzielnicy, czy miasta. Pętla w Oliwie będzie "otwarciem" dla tego projektu w Gdańsku. Dzięki niemu Miasto będzie mogło sprawdzać nowatorskie i ekologiczne rozwiązania i technologie na żywym organizmie, jednocześnie poprawiając komfort życia i bezpieczeństwo mieszkańców żyjących na co dzień w "hybrydowym" mieście.
Koncepcja „zielonej poczekalni” zakłada m.in. wykonanie wydzielonego, pojedynczego wejścia dla pasażerów do terenu wewnątrz pętli. Umożliwi to m.in. dokładną analizę kierunków przepływu ludzi i przeprowadzenie badań dot. zwiększenia bezpieczeństwa w podróżowaniu komunikacją zbiorową, a dodatkowo pozwoli na udostępnienie pasażerom 3,5 tys. m kw. bezpiecznej zieleni. Oprócz elementów małej architektury, takich jak ławki czy kosze na śmieci, teren mógłby stać się urządzonym skwerem i miejscem relaksu z leżakami i zielenią, z informacją dla pasażerów, ogrodem deszczowym, czy otwartą „galerią” służącą czasowym ekspozycjom artystycznym lub wydarzeniom organizowanym na świeżym powietrzu.
![Widok pętli tramwajowej w Oliwie z lotu ptaka](https://www.gdansk.pl/download/2021-04/167354.jpg)
– Choć głównym założeniem tego projektu są cele naukowo-badawcze, to ma on również szerokie zastosowywanie praktyczne i użytkowe – podkreśla Joanna Tobolewicz, pełnomocniczka Prezydenta Miasta Gdańska ds. Energetyki. – „Zielona poczekalnia” znacząco uatrakcyjni czas oczekiwania pasażerom na tramwaj czy autobus. Umożliwi im też bezpieczny dostęp do rozległego terenu zielonego, a o jego docelowym zagospodarowaniu będą mogli zdecydować sami mieszkańcy, korzystający z pętli na co dzień.
Pętla tramwajowa zamiast Olivii Business Centre
„Zielona poczekalnia” znajduje się obecnie w fazie projektowej, ale jej realizacja planowana jest już na czerwiec 2021 r. Co ciekawe, projekt badawczy, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach międzynarodowego projektu CRUNCH1, pierwotnie planowano przeprowadzić przy kampusie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej.
– Wówczas adresatami funkcjonalności przystanku i nowego zagospodarowania terenu wokół niego mieli być głównie pracownicy biur, a projekt miał pokazać w skali mikro jak domykać przepływy wody, energii i żywności w jeden obieg – mówi dr Joanna Bach-Głowińska. – Pomiary z założonych czujników miały demonstrować procesy w formie otwartych danych na miejskiej platformie, pełniąc jednocześnie funkcję edukacyjną. Kiedy jednak pracownicy biurowców przeszli na pracę zdalną, trzeba było znaleźć nowe miejsce do przeprowadzenia badań.
![tramwaje czekają na pętli, obok teren zielony](https://www.gdansk.pl/download/2021-04/167356.jpg)
Dzięki realizacji projektu na terenie pętli w Oliwie, który kształtuje się również w oparciu o pomysły i pracę studentów Wydziału Architektury PG, poprawi się bezpieczeństwo podróżnych, ponieważ koncepcja adaptacji zakłada zamknięcie możliwości przechodzenia na skróty przez torowisko - m.in. dzięki zastosowaniu odpowiednich nasadzeń wokół terenu. Jedyne bezpieczne przejście przez tory wykonane będzie jako wejście/wyjście tzw. „zielonej poczekalni”, co znacznie ułatwiłoby opracowanie i prowadzenie systemu pomiaru i kierunku przepływu pieszych w rejonie całej pętli.